Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hk som har tatt kvelden?


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc, som er litt sådan, den er ikke splitter ny, men ikke altfor gammel heller, består av ett Asus HK (socket A) AMD athlon 2800+ CPU, 1536MB Ram, 2x160GB HDD's, X800XT skjermkort..

Nå har det seg sånn at pcen min har vært dønn stabil i lengre tid, men nå i det siste har den bare begynnt å skru seg av når den selv finner ut at "dette gidder jeg ikke mer."

Da restarter den seg bare, om jeg spiller WoW, eller hører på musikkeller ikke gjør noenting i windows så gjør den bare som den vil..

Jeg har hatt probs med dette før, og da var det HK.. :\

Har prøvd å klokke CPU'en ned til 1600MHz fra 2087MHz, samt rammen ned fra 400MHz til 266MHz uten noe hell i det hele tatt..

Jeg har skrudd av "Restart Automaticly" i windowsen slik at jeg får opp BSOD isteden for at den bare restarter seg og havner i bios..

Jeg har fått 3 feilmeldinger hittil, har fått BAD_EXHANDLE, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, og når jeg prøver å formatere pcen får jeg BARE IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (skjer bare under partisjonsskjermen i windows setupen i DOS)

 

Kan noen hjelpe meg? Finne ut hva som er galt osv?

Pcen funker og KAN være stabil om den bare vil, men den er en jævel å ha med når den har sine dårlige dager.. :\

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Debugger tjenesten i windows kan gjøre en del feil sammen med en vekslefil som er mindre enn mengde ram installert. Hvis du bruker denne tjenesten mot minnedump i BSOD, sett den til å skrive full minnedump og se hva den evt lager som analyse. Hvis ikke denne sier deg noe, send den til microsoft.

 

BAD_EXHANDLE kan tyde på feil i firmwaren til BIOS. Flash/oppdater.

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA tyder på et defekt minnefelt. Kan seg være alt fra skjermminne, ram eller L2 cahce. Problemer i PCI kort kan også lage denne meldingen.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL tyder på at systemet har aksessert et minnefelt som enten er skadet, eller at du har feiladresserte I/O-felt eller IRQ adr.

eks 1: En driver har under håndtering av kernel aksessert et minnefelt som enten ikke eksisterer eller er defekt.

eks 2: Adressefeltet driveren bruker stemmer ikke overens med komponentets faktiske IRQ.

eks 3: Defekt vekslefil.

 

Her er det med andre ord være mye som kan være feil.

En tilnærming på problemet kan være å først definere vekslefila som 0 mb max/min, hake av "no paging file" og FØR du gjør noe mer; lage en ny vekslefil på en annen partisjon som er minst like stor som mengde installert ram før du restarter.. Deretter defragmenterer du partisjonen vekslefilen lå på før du evt bruker samme prosedyre for å legge vesklefila tilbake på riktig plass.

Hvis problemet vedvarer, sjekk tempen på north bridge. Denne kan bli forbausende varm selv om muligens cpu og gpu ikke er det. Flash BIOS og prøv deg fram med en disk og en rambrikke og ingen PCI kort for å få antall mulig feilende komponenter ned til et minimum.

Lenke til kommentar

Alt dette her så veldig komplisertut til å begynne med, men ettersom jeg leste igjennom det, så skjønnnte jeg faktisk hva du prata om..

Har gjort det meste her utenom det med page fila også har jeg ikke flasha BIOS'en.

Men har tatt ut alt av PCI kort, alt av disker som ikke jeg trenger samt CDROM'er, tatt ut 2/3 ram brikker og bare kjørt en, det har ikke funka, da har jeg bytta om på de, men uten hell..

Men nå skal jeg prøve det med den vekselfila, for det virker litt sannsynelig at det kan være..

Lenke til kommentar

Det er mulig du kan få løst det med å lage ny vekslefil, men BAD_EXHANDLE er meldingen jeg reagerer mest på, da BIOS i høyeste grad omfatter kontroll av minnehåndtering og tildeling av adressefelter til alle komponentene. En annen ting jeg lurer litt på..husker du om PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA har kommet som melding når du har prøvd med en rambrikke og ingen PCI kort?

Lenke til kommentar
Det er mulig du kan få løst det med å lage ny vekslefil, men BAD_EXHANDLE er meldingen jeg reagerer mest på, da BIOS i høyeste grad omfatter kontroll av minnehåndtering og tildeling av adressefelter til alle komponentene. En annen ting jeg lurer litt på..husker du om PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA har kommet som melding når du har prøvd med en rambrikke og ingen PCI kort?

6417992[/snapback]

 

Hmm nei, den har ikke det tror jeg.. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA kommer når jeg bruker disken i windows eller noe..

Men PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA har bare kommet i windows og ikke i windows setupen, så vidt jeg har fått med meg.. Og har fått den med en rambrikke og ingen pci kort også. :\

Men det med at det er feil i BIOS'en kan jeg ikke fatte, har hatt HK i snart ett år, og har ikke hatt noen probs med det i det hele tatt.. hvorfor skal dette plutselig komme?

Lenke til kommentar
Neida, det har ingenting å si  :)  men hvis du bruker pc'n mye til spill, lønner det seg alltids for aksesstiden å legge vekslefila på en annen disk en den du har spillene på.

6418547[/snapback]

 

Virker som om du har peiling på detta ;)

Pcen hakke klikka enda, spillte litt på den men gikk ut etter en time.. Måtte ha tak i noe røyk osv.. men når jeg kom tebake så var pcen fortsatt igang, godt tegn vil jeg si :)

Lenke til kommentar

Vi får krysse fingrene :fun: Håper jeg har kunne vært til hjelp..rop ut om det skjer noe mer uventet! :thumbup:

 

Og må bare si det: Hvis folk med dataproblemer kunne sett litt på hvordan Shaper^ la frem sitt problem, hadde sannsynligvis mange flere her fått hjelp mye tidligere.

Lenke til kommentar

Det var synd :( korrupt vekslefil er ofte et symptom på mer alvorlige feil, og alle meldinger du får her omfatter minnehåndtering. Lurer litt på om det sto noen pci-kort inne nå sist? Har du overklokkat ram / skjermkort nevneverdig? Har du opplevd artifacts i skjermbildet noen gang? (streker, prikker, bliking..)

Har du testet ram? Et godt, lite program kan lastes ned fra

http://hcidesign.com/memtest/download.html

Edit:La programmet gå en stund hvis det blir så du prøver det.

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

Akkurat nå så har jeg bare ett D-Link Gigabit Nettverkskort inni, så har jeg skjermkortet, ram, cpu, disker, og 1 cdrom..

Har aldri overklokka skjermkortet som jeg har nå, forrige overklokka jeg litt, til det var stabilt, men det er lenge siden og har bytta kort nå..

Rammen er heller ikke overklokka (vet ikke åssen jeg gjør det..)

Og HK'et mitt blir jææææævla ustabilt når jeg overklokker CPU, så det har jeg ikke orka å prøve å få stabilt engang, så alt går på normal hastighet..

 

Så du mener det er RAM'en min som fucker alt opp? Selv om at det var like ille når jeg skrudde hastigheten ned fra 400MHz til 266.. ?

Nå går rammen på 333MHz, for det er det laveste jeg kan kjøre når jeg har 166FSB på CPU..

Lenke til kommentar

BTW: Memtesten så najs ut! Fikk linka en anna en for ei god stund siden, og det var sånn DOS dritt, du måtta brenne ut 34KB ut på en boot CD osv, bare stress spørr du meg :) Takker for den, skal prøves ut over natta i natt ;)

 

Får jeg error er det bare å eliminere minnebrikkene, "one by one" til vi finner synderen/e

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

BAD_POOL_HANDLER lurer jeg på kan være relatert til minnedump?

Synd det ikke var BAD_POOL_CALLER for da hadde det sannsynligvis vært skjermkortdriverne :confused:

En annen ting.. hvis du sletter partisjonen for windows, får du ikke formatert den etterpå? Hvis du formaterer via kommandolinja fra XPcd'n, blir det krøll da også?

Lenke til kommentar
BAD_POOL_HANDLER lurer jeg på kan være relatert til minnedump?

Synd det ikke var BAD_POOL_CALLER for da hadde det sannsynligvis vært skjermkortdriverne :confused:

En annen ting.. hvis du sletter partisjonen for windows, får du ikke formatert den etterpå? Hvis du formaterer via kommandolinja fra XPcd'n, blir det krøll da også?

6424258[/snapback]

 

Jeg får ikke formatert, kommer liksom til partisjons delen av windows setup, (har prøvd 2 XP'cder norsk og engelsk prof.)

Når den kommer dit så ser jeg den skjermen i kanskje 4 sec max, så kommer det bare IRQL blabla..

Hakke prøvd det med Kommandolinje greiene, men tror ikke jeg tar sjangsen på det, hva om jeg aldri får formatert greiene igjen? Hva om det bare klikker enda mer, for pcen min er sånn at hvis jeg tvinger den i gang, så kan jeg spille litt på den, surfe på nettet og spille musikk, men gjør jeg noe, som feks, å innstallere ett spill eller gjøre noe anna den ikke liker så klikker den bare.. Så "vanlig" (myk) bruk funker sånn kanskje (Ikke alltid).

 

Men fikk tak i flere feilmeldinger som du kanskje kan ha nytte av :p hehe ! Fikk opp en hel del nye skjønnerdu :p

Fikk opp en det ikke stod noenting på, men stod noe bravvel nede på bunnen..

-STOP:0x0000008E (0XC000001(eller I)D, 0xBF814305, 0XAE674CC, 0X00000000)

Win32k.sys -Adress BF814305 Base at BF800000, Date stamp 4344664e

 

Den skjønnte jeg INGENTING av.. :\

Åsså kom det en jeg skjønnte litt av..

-An attempt was made to write to Read-Only Memory

 

Så stod det ikke så mye mer :p

 

Så prøvde jeg å innstallere ett spill jeg hadde fått meg, så valgte path, trykka install, så kom den til 4% elns, så kom det bare PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, jeg restarta og prøvde igjen, samme meldinga :\

Lasta også ned en demo, kjører den, funker litt, Fikk faktisk installert den.. :)

Så etter sånn ca 1min eller noe i det spillet (og i flere nye spill) så kommer det bare ett minimert svart vindu, også kommer det "Don't send" dritet opp.. :\ *frustrert*

 

Men skal prøve den Mem-testen du gav meg nå, se hvor mange feil jeg får :tease:

Og hvis du skjønner noe av disse feilmeldingene så please tell me what they mean :p

Lenke til kommentar
-STOP:0x0000008E (0XC000001(eller I)D, 0xBF814305, 0XAE674CC, 0X00000000)

Win32k.sys -Adress BF814305 Base at BF800000, Date stamp 4344664e

6425926[/snapback]

Disse meldingene ble jeg heller ikke noe klok på. :blink:

De to første forstår jeg litt av, men skal spare deg for å forklare deg i detalj hva de betyr :p De sier meg at du bør sjekke ram'en din :(

 

Edit: En liten ting til bare..har du sp2?

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar
-STOP:0x0000008E (0XC000001(eller I)D, 0xBF814305, 0XAE674CC, 0X00000000)

Win32k.sys -Adress BF814305 Base at BF800000, Date stamp 4344664e

6425926[/snapback]

Disse meldingene ble jeg heller ikke noe klok på. :blink:

De to første forstår jeg litt av, men skal spare deg for å forklare deg i detalj hva de betyr :p De sier meg at du bør sjekke ram'en din :(

 

Edit: En liten ting til bare..har du sp2?

6426014[/snapback]

 

Sæff har jeg SP2

En ting til, kjørte memtest i natt.. Eller prøvde da..

Begynnte å kjøre den med skjermen på, kikka bort i ny og ne åssen det gikk osv, kom til 78% elns, 0 errors..

Så blei jeg lei av å kikke på MessTV, så da skrudde jeg av skjermen og lot Memtesten gå, våkna opp nå, 10 timer etterpå jeg hadde sovna, skrudde på skjermen og den var bare svart, prøvde å trykke på Tastatur/mus osv, men fikk ikke respons, måtte bare restarte da.. :\ Fikk ikke vite om det var noe feil med minnet, men jeg anntar at det er det siden det klikka.. ? Men det kan jo være mye anna som får d til å klikke, memtest bruker jo tross alt 100% CPU.. Så det kan jo være den som har tatt kvelden og da, er temmelig gammel da? Har det noe å si? Vet ikke helt hva jeg skal tro.. *frustrert*

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Hmm har ikke vært borti at memtest faktisk har lagd systemkræsj før, men som du sier.. Det er en viss sannsynlighet for at cpu kan ha problemer. Blir vel mye forslag fra meg her :blush: Men du har to disker..har du mulighet for å kopiere ut noe fra disken du ikke har brukt som OSdisk? Har du partisjonert denne, trenger du bare slette første partisjonen på disken og la resten ligge. Skriv gjerne ned størrelsen på de forskjellige parisjonene for ordens skyld.. fint hvis du har to nesten helt like partisjoner men vet den fysiske størrelsen som skiller dem og ikke stasjonsbokstaven. Hvis det er IDE disker du har, må du sikkert sette den på master/cable select . Koble kun på disken du nå skal formatere, og slett partisjonen før du formaterer opp nytt partisjonsområde og til slutt installerer. Prøv skjermdriverne på feks http://www.omegadrivers.net/ og de siste hovedkortdriverne fra http://www.nvidia.com/page/home.html

Kanskje ikke så nødvendig å gå så i detalj, menskitau :innocent:

Edit:leif på besøk

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

Jeg har 2 disker, har prøvd å ta ut den ene, funka ikke, så bytta jeg, nei, funka ikke det heller.. men det er jo gammelt nytt :p

Men får liksom ikke formatert uansett hva jeg gjør, den formaterings skjermen kommer opp i 4 sec, så klikker den bare.. :\ Skjønner liksom ingenting

Men jeg har ett HK, 266 greier, dvs at det ikke takler en 2800+ CPU men en 2400+, kan jeg hive i en 2800+ og få den til å starte i 2GHZ med 133MHz FSB? Slik at pcen kjører cpuen som en 2400+ på det eldre HK'et som jeg har liggende? Kan jo prøve det vettu =)

Har IDE disker, begge står på CS seff..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...