Gå til innhold

Hvordan få til billig makro


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har for ikke lenge siden kjøpt D70s kit (med Nion 18-70).

Er veldig fornøyd med kameraet, men skulle gjerne hatt muligheten til makrofotografering av små kryp og lignende.

 

Ser det er mange løsninger ute og går:

 

Ren makrolinse, belger, mellomringer, reverseringsadaptere, 2 objekter hvor det ene er reversert osv..

 

Mitt spørsmål, som jeg ikke finner svar på, er:

 

Jeg ønsker å kunne ta makrobilder, gjerne med større "forstørrelse" enn 1:1.

Nærgrensen bør helst være minst 20 cm fra enden på linsa.. så man slipper å skremme bort diverse kryp.

 

Har vurdert mellomring (36mm) men da blir vel nærgrensa altfor kort.. (?)

Evt kjøpe en 50mm 1,8, og sette den reversert enten direkte på huset, eller på kitlinsa. (hvis det lar seg gjøre)

 

 

Noen som har noen innspill, synes det er litt vanskelig å velge rett løsning.

Greit nok å lese om mulighetene hver for seg, men ikke hvordan de er i forhold til hverandre ;-)

 

Har ikke tenkt å bruke så mye penger på dette, derfor er jeg ute etter en billig og bra løsning som dekker mine behov.

Endret av tolsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En telekonverter vil øke brennvidden uten å forandre minste fokuseringsavstand. Sammen med noen mellomringer har du jo noe, men allerede da nærmer prisen seg en skikkelig macro.

 

Det billigste blir nok å ha en 50mm eller med mindre brennvidde reversert, på kamerahus eller 18-70mmer. Har ikke peiling på hva forskjellen mellom dette blir.

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå en reverseringsring på kitobjektivet. Ved 18mm er forstørrelsen ganske ekstrem, og dybdeskarpheten tilsvarende liten. Det er med andre ord vanskelig å bruke. I tillegg er det litt "tricky" å stille på blenderen.

Det som er greit med kit-objektivet er at man kan endre forstørrelsen så mye. Men man må fremdeles temmelig nærmt det man skal ta bilde av.

 

 

En reverseringsring er en billig investering, så om du prøver det først, for så å finne ut at du vil ha noe bedre og enklere i bruk, er det ikke noen katastrofe.

Det var i allefall slik jeg tenkte da jeg kjøpte min via ebay til en totalpris av rett under 200kr.

 

Legger ved et par eksepler på bilder der jeg har brukt denne kombinasjonen.

18mm @ f/18 er brukt på begge.

 

Det første er av pollenkorn på en blomst. Det andre av en middels flue

post-58767-1151716566_thumb.jpg

post-58767-1151716606_thumb.jpg

Endret av notnA
Lenke til kommentar

Får en regulert blenderen på reverserte G-objektiver (uten blenderring)? Med en reversert gammel 35-70 AF-Nikkor får jeg både nedblending og zooming, og med filterovergangsringer skulle det være mulig å bruke objektiver som ikke har 52mm filtergjenger, som adapteret krever.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var innom ddmr.no for å bestille dette sammen med litt annet i går, men kunne ikke finne noe som het reverseringsring blant produktene der. Kjennetegnes det ved andre navn? Hvilken kategori finner man som oftest slikt under?

 

Kan noen gi en link til korrekt reverseringsring til en d50 med kitlinse (som jeg har forstått bruker 52mm filterfeste etc)? Jeg har som nybegynner litt problemer med å se for meg hvordan en slik ring virker. Man setter denne ringen på kamerahus, og monterer så objektivet bakfrem på ledige siden av ringen? Vil dette fungere med den standard zoom kitlinsa jeg har fra d50?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Nikon BR-2A heter ringen du skal ha (til cc).

 

EDIT; det er som navnet sier en ring. På den ene siden ser den ut som baksiden av objektivet. Denne festes i kamera som et objektiv. Så skrur du objektivet fast i denne ringen med filtersiden inn mot kamera.

 

Fungerer på D50 med kit såsant objektivet har 52 mm filtergjenger.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...