Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - Inet, men ingen LAN


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ikke så fryktelig dreven på nettverk og det er lite rundt datamaskiner som får en til å klø seg i hodet som nettverk.

 

Jeg har altså adsl fra telenor, med et Speedtouch 510 modem/router (aldri oppgradert firmware) og koblet i denne har jeg en Linksys WRT54G for å få nettet trådløst. Jeg har satt på en funksjon i linksysen som jeg i farten ikke husker hva heter, men tror jeg på en måte bypasser router funksjonaliteten i boksen å sender alt videre til Speedtouchen.

 

Problemet mitt er da at jeg ikke finner noen måte å få kontakt med maskiner seg i mellom slik at jeg kan dele filer etc. I skrivende stund har min PC fått IP 10.0.0.9 - 255.255.255.0 og min laptop har 10.0.0.4. Men jeg jeg får ikke svar om jeg pinger den ene fra den andre, men det går helt fint å pinge speedtouchen på 10.0.0.138.

 

Er det da noen som vet om en smart løsning får å få dette til å fungere tildels smertefritt? :)

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut fra at du har Windows XP, og da er min første tanke om trafikken kan bli blokkert av brannmuren.

 

I tillegg så har du sikkert antivirus-programvare, noen av disse har også brannmur som muligens kan hindre trafikken.

 

Først og frems ville jeg slått av brannmurene og sett om det gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er ikke så fryktelig dreven på nettverk og det er lite rundt datamaskiner som får en til å klø seg i hodet som nettverk.

 

Jeg har altså adsl fra telenor, med et Speedtouch 510 modem/router (aldri oppgradert firmware) og koblet i denne har jeg en Linksys WRT54G for å få nettet trådløst. Jeg har satt på en funksjon i linksysen som jeg i farten ikke husker hva heter, men tror jeg på en måte bypasser router funksjonaliteten i boksen å sender alt videre til Speedtouchen.

 

Problemet mitt er da at jeg ikke finner noen måte å få kontakt med maskiner seg i mellom slik at jeg kan dele filer etc. I skrivende stund har min PC fått IP 10.0.0.9 - 255.255.255.0 og min laptop har 10.0.0.4.  Men jeg jeg får ikke svar om jeg pinger den ene fra den andre, men det går helt fint å pinge speedtouchen på 10.0.0.138.

 

Er det da noen som vet om en smart løsning får å få dette til å fungere tildels smertefritt? :)

 

Takker for alle svar

6404355[/snapback]

 

Siden WRT54G er trådløs aksesspunkt og router så anbefaler jeg at du fjerner router funksjonaliteten i modemet og setter den i brigdemodus følg denne veiledningen

 

Tror nok dette vil løse problemet.

Lenke til kommentar

Siden WRT54G  er trådløs aksesspunkt og router så anbefaler jeg at du fjerner router funksjonaliteten i modemet og setter den i brigdemodus følg denne veiledningen

 

Tror nok dette vil løse problemet.

6405447[/snapback]

 

Det hørtes ikke så dumt ut. Hvordan skal jeg da kable fra modem til router? Tror jeg nå har en kryssetkabel fra fra LAN porten på modemet.

Lenke til kommentar

Siden WRT54G  er trådløs aksesspunkt og router så anbefaler jeg at du fjerner router funksjonaliteten i modemet og setter den i brigdemodus følg denne veiledningen

 

Tror nok dette vil løse problemet.

6405447[/snapback]

 

Det hørtes ikke så dumt ut. Hvordan skal jeg da kable fra modem til router? Tror jeg nå har en kryssetkabel fra fra LAN porten på modemet.

6410948[/snapback]

 

Du bruker en vanlig nettverkskabel fra modemet og inn til WAN porten på linksys ruteren. og alle instillinger gjøres på ruteren du må også legge inn brukernavn og passord på ruteren da dette vil forsvinne fra modemet. brukernavn legges inn med @online.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...