Gå til innhold

Fuji vs. Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet SP-500, men har hatt to forgjengere, C-700 og C-750. Begge med samme 10x zoom, men med hhv. 2.1 og 4 MP brikke. Jeg likte begge meget bra, C-750 ble kjøpt etter 2 år med C-700, da jeg leste om en del forbedringer, bl.a. både en elektroniske søkeren og LCD-skjermen, høyere oppløsning, ekstern blitssko m.m. Jeg har for tiden Panasonic FZ30 som primærkamera, men har valgt å beholde C-750 som supplement, da det har et helet annet støynivå med sin forholdsvis lave oppløsning, og er noe bedre på makro. Jeg synes optikken og bildekvaliteten på Olympus sine kamera i denne serien er svært bra, og det ville overraske meg om SP-500 var mye dårligere. Siden de ikke har falt for fristelsen til å stappe 8 MP-brikke i denne burde heller ikke støyen være så aller verst.

Men selv om C-750, og senere C-765 var blant mine faste anbefalinger her, har jo Canons S2 IS og nå S3 IS kommet fullt på høyde med Olympus sine. MAn skal f.eks. merke seg at Canon har enda mer brennvidde med 12x zoom, vridbar skjerm, som ikke SP-500 har. Det øker levetiden når den kan vris innover når den ikke er i bruk, samt muliggjør vanskelige vinkler for opptak.

S2 IS har også falt en del i pris etter S3 IS kom, så jeg ville vel lest litt tester av disse to. Som du skjønner er disse to mine favoritter før Fuji, selv om det sikkert ikke er noe møkkakamera heller.

Lenke til kommentar

Jeg personlig synes Olympus skarper bildene for mye, mens Fuji velger en mer moderat skarping. Derfor tåler et bilde fra et Fuji-kamera mer etterbehandling før digitale artifakter synes. Jeg mener at Fuji 5600 har de mest speilreflekslignende resultatene i klassen, og ville derfor valgt det. Jeg synes også det er en fordel at det er overlegent på høy iso.

Uten å ha sammenlignen de to kameraene direkte (Olympusen er jo helt ny), så mener jeg at sensorteknologien til Fuji gir mer dynamikk. Det er satt sammen av små og store pixler, som fører til at man får to "forskjellige" eksponeringer i samme bilde. Det blir litt fattigmanns HDR, der to bilder med forskjellig eksponering settes sammen til et. Om dette gir resultater mht bildekvalitet på så liten sensor vet jeg ikke, men det gir store forskjeller på dSLR. Der har Fujis tilsvarende APS-C sensor klart mer dynamikk enn konkurrentenes alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...