Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot, Reboot og atter Reboot=( *LØST*


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med pc'n min etter at jeg nylig kjøpte nytt hovedkort, prosessor, minne, harddisk og skjermkort:

 

*Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

*Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.2ns DDR3, PCI-Express, "BP7600GT-256-TV-DVI GS

*Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Kit w/two matched Value Select 512MB

*AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

*Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2, 8MB 7200RPM

 

Det første problemet oppstod med engang, da det viste seg at jeg fikk opp en blue screen akkurat i øyeblikket windows begynner å loade der jeg fikk beskjed om å enten kjøre virusscan, chkdsk, sjekke tilkoblingene på HDD osv.. Dette fikk jeg etterhvert ordnet på et vis ved å formatere den ene partisjonen på disken og installere windows igjen. (Den nye HDDen var enda ikke satt i) Da jeg så skulle oppgradere windows verjsonen min (XP) gikk alt helt greit til siste reboot da den samme blå skjermen kom opp. Jeg ble passe irritert, men formaterte igjen og prøvde på nytt og ga faen i oppgraderingen. SÅ kommer vi til hovedproblemet jeg sliter med nå! Da jeg monterte den nye HDDen, serial ATA (hoveddisken er en vanlig IDE HDD.) så rebooter PC'n seg selv hver gang i det øyeblikk windows begynner å loade, ser så VIDT et glimt av "loade bildet" så rebooter PC'n.. Starter helt fint viss jeg kobler fra den nye HDDen. Har prøvd med jumper i alle mulige posisjoner også men ingenting hjelper. BIOSen finner HDDen og alt virker greit helt til loade bildet...

Har lest igjennom brukermanualen for BIOSen, men finner ingenting der heller.

Kan noen hjelpe meg med dette? Blir bra lei av å se en PC reboote av seg selv og gå inn i en ond sirkel i flerer timer=s

Tror ikke jeg har glemt noen opplysninger, men svarer GLADELIG på evt. spm.

 

Lett oppsummert:

*PC'n rebooter med engang Windows begynner å loade så lenge den nye HDDen står i..

Endret av f0gey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt detaljene rundt mine problemer med sata. Men det var ett eller annet om at sata disken alltid automatisk vil være master og at IDE diskene må være second device i bios. Slik at for at du skal få det til å virke så må bios innstillingen for IDE primary device stå på none.

 

Jeg anbefaler forøvrig at du bruker sata disken til opperativsystemet siden den er kjappest.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Husker ikke helt detaljene rundt mine problemer med sata. Men det var ett eller annet om at sata disken alltid atomatisk vil være master og at IDE diskene må være second device i bios. Slik at for at du skal få det til å virke så må bios innstillingen for IDE primary device stå på none.

 

Jeg anbefaler forøvrig at du bruker sata disken til opperativsystemet siden den er kjappest.

 

 

*Takker og bukker for alle svar! Er virkelig verdt et forsøk, skal teste det når jeg kommer hjem fra jobb..

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Fant en bios huskelapp som jeg bruker når jeg flasher biosen min kanskje den kan hjelpe deg.

 

Bios setup med satadisk som primary master 0

og ata disk som lagerdisk

problemet er at ata disken automatisk blir

masterdisk 0 hvis ikke biosen blir satt opp riktig

og pcen starter ikke - dette oppsettet funker kanskje.

 

standard CMOS Features

 

pri mast not inst....(SET TO NOT INSTALLED)

pri sla not inst

sec IDE mast nec(dvd brenner)

sec IDE slav dm086(dvd rom)

thi IDE mast st316(sata disk)

 

Advanced Bios Features

 

bootdevicepriority

1st IDE-0:ST31...(sata disk)

2nd Floppy

3de CD/DVD-0:Nec

 

Integrated Peripherials

 

On-chip IDE config

Operate mode Native mode

ATA Config S-ATA only

S-ATA keep enabled yes

P-ATA keep enabled yes

P-ATA channel Select Both

Comb Mode P-ATA 1st Channel

S-ATA Ports Def P0-1st./P1-2nd

Con S-ATA as Raid no

 

Hvis det ikke funker - prøv uten atadisken tilkoblet

 

 

Okey. Jeg vet ikke hvorfor det funker bare at det funker . Det rare er at IDE disken min (en WD) ikke står oppført i det hele tatt - jumperen på IDE disken står forresten som master.

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er verdt forsøket og at du har vert borti problemet ;)

Takker igjen..

 

Hadde ikke så god tid igår, men prøvde å sette ATAen som master.. Tror det fungerte, men fikk da ny feilmelding.. Noe om at BIOSen ikke støttet ACPI eller noe i den dur, var en lang feil melding. Og at BIOSen måtte oppdateres eller noe.. Så da fjernet jeg ATA HDDen, starta windows, oppdaterte BIOSen, så når jeg kommer hjem idag så er det fingers crossed!

Endret av f0gey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...