killertomato Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Hei har lest litt om macrofotografering i en bok og de skriver om noe de kaller extenion tube, som man kan sette mellom kamerahus og objektiv for å gjøre objektivet til macro. Lurer på om dette er det samme som mellomring på norsk? Har forstått at man taper litt lystyrke med denne løsningen. Er det noen som har erfaringer fra dette? Er dette en vel så bra løsning som å kjøpe et macroobjektiv, med tanke på bildekvalitet?
anderfo Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Ja, extension tube er det samme som mellomring. Et makroobjektiv har en "innebygd" mellomring, så sånn sett skal vel mellomring være like egnet, men forskjellen er også at et makroobjektiv gjerne er spesialkonstruert for å yte best ved nærgrensen. Ofte er makroobjektivene gode å fokusere manuelt med, og slik er de konstruert fordi man vanligvis fokuserer manuelt det når det er snakk om makro. Fokusringen har mer vandring enn på vanlige objektiver, dvs du må skru mer på fokusringen når du fokuserer, og dette gjør det lettere å treffe mer nøyaktig.. Til gjengjeld gjør det autofokusen tregere. Jeg har ikke prøvd mellomringer selv, jeg satset istedet på makroobjektiv, men det finnes mange fotografer som sverger til mellomringer. Det er en billigere løsning. Endret 22. juni 2006 av anderfo
killertomato Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Skrevet 22. juni 2006 Da har jeg lest litt mer om mellomringer på nettet her. Mellomringer er glassløse, da må det vel egentlig være et fett hva slags merke jeg velger. Bare å gå etter det billigste? Og en annen ting, hvordan leser jeg hvor mye ringen flytter nærgrensen? Fant to mellomringer på fotovideo: Canon Mellomring EF12II Canon Mellomring EF25II Hva sier 12II & 25II om nærgrensen?
anderfo Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Det som er interessant for deg er antakelig forstørrelsen, ikke nærgrensen. Jeg regner med tallet sier noe om hvor mange mm mellomringen er. Hvis du setter 100mm mellomring på et 100mm objektiv vil man kunne få 1:1-forstørrelse (og har dermed et "ekte" makroobjektiv). Dette betyr at motivet blir like stort på bildebrikken som i virkeligheten. Mellomringene kan settes utenpå hverandre. Ja, mellomringene er glassløse, så det eneste viktige er at de er i stand til å overføre informasjon mellom kameraet og objektivet. Endret 22. juni 2006 av anderfo
Nonsens Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Tallene 12 og 25 angir vel lengden på mellomringen - henholdsvis 12 og 25mm med andre ord. Uten at jeg skal være skråsikker så trenger du vel mellomringer tilsvarende brennvidden på den linsen du skal bruke for å få 1:1 størrelse på bildene dine. Altså 50mm mellomringer på en 50mm objektiv. Nærgrensen/graden av forstørrelse med mellomringer avhenger med andre ord hva slags linse du bruker dem sammen med og selvfølgelig hvor mye mellomringene flytter linsen 'ut' i fra kameraet. Bildekvaliteten blir ikke redusert med mellomringer - men du må regne med lange lukkertider selv i brukbart lys, så noe annet enn stativbruk er neppe aktuelt. Endret 22. juni 2006 av Nonsens
killertomato Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Skrevet 22. juni 2006 Det som er interessant for deg er antakelig forstørrelsen, ikke nærgrensen. Jeg regner med tallet sier noe om hvor mange mm mellomringen er. Hvis du setter 100mm mellomring på et 100mm objektiv vil man kunne få 1:1-forstørrelse (og har dermed et "ekte" makroobjektiv). Dette betyr at motivet blir like stort på bildebrikken som i virkeligheten. Mellomringene kan settes utenpå hverandre. Ja, mellomringene er glassløse, så det eneste viktige er at de er i stand til å overføre informasjon mellom kameraet og objektivet. 6361424[/snapback] Så hvis man putter et makroobjektiv på en mellomring, vil man da få et slags ultra makroobjektiv?
anderfo Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Tja, du ville nok få et makroobjektiv med enda større forstørrelse enn 1:1. Det er også mulig å sette inn en 1.4x eller 2x telekonverter, og det er mulig å bruke belg med variabel lengde (virker ellers som en mellomring). Det finnes også ekstrem-makroobjektiver, f.eks. har Canon en 65mm med 1x-6x forstørrelse. Men det objektivet kan ikke brukes til noe annet enn makro...
Litejk Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kunne jeg fått noe slik ekstrem macro som dette med mitt Minolta 5D? Jeg har et Cosina 50mm 2.0 fra før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå