Gå til innhold

Hvike objektiver kan IKKE brukes på 5D ?


Anbefalte innlegg

Har et Canon 30D i dag og oppgraderer kanskje i fremtiden til 5D. Da er det greitt at optikken jeg kjøper nå også kan brukes på 5D.

 

Jeg er klar over at Canons EF-S objektiver ikke kan benyttes og at alle EF objektiver kan benyttes, men hva med Sigma og Tamron ? Sigmas EX serie er vel også designet for kameraer med crop-faktor ?

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et Canon 30D i dag og oppgradere kanskje i fremtiden til 5D. Da er det greitt at optikken jeg kjøper nå også kan brukes på 5D.

 

Jeg er klar over at Canons EF-S objektiver ikke kan benyttes og at alle EF objektiver kan benyttes, men hva med Sigma og Tamron ? Sigmas EX serie er vel også designet for kameraer med crop-faktor ?

6359859[/snapback]

 

 

EX er benevnelsen for Sigma's sitt fine glass. Akkurat om Canons L.

Mesteparten av Sigma og Tamron sine linser kan benyttes.

 

Unntak som jeg vet om er 10-20mm DC (DC = crop designet)

Lenke til kommentar

Som du sikkert vet olar, krever 5D uhorvelig mye av objektivene (om du skal ha full nytte av din investering). Et middels bra objektiv, vil kunne blir grusomt på en 5D selv om det er bra på din 30D.

 

Men et 5D(full frame) kjøp, følger det også en hale av kostbare optikk investeringer.

Dvs en får fast optikk som ikke nødvendigvis koster skjorta (85 1.8 f.eks).

Lenke til kommentar

Finfin lesning Canon EOS 5D vs. Canon EOS 20D - Full Frame vs. APS-C Sensors

 

"It's a win, but not a total "slam dunk" for the full frame sensor, at least as far as the EOS 5D vs. EOS 20D goes. With good lenses the results from the EOS 5D are better, though with noticeably higher vignetting when lenses are used wide open. Of course you can compensate for vignetting in software, but still you may lose something (it's just like having an underexposed shot). With low cost lenses shot wide open, the full frame advantage disappears, and in situations where you have your longest lens in use on an APS-C camera, switching to a lower pixel density full frame camera and cropping will lead to lower resolution images."

Lenke til kommentar
Som du sikkert vet olar, krever 5D uhorvelig mye av objektivene (om du skal ha full nytte av din investering). Et middels bra objektiv, vil kunne blir grusomt på en 5D selv om det er bra på din 30D.

 

Objektivet jeg liker best av de jeg har i dag, er Canon 70-200 F4.0 L. Antar at dette vil gjøre en god jobb på 5D og. Ellers er fastoptikk innen rekkevidde økonomisk.

 

Men, men, vi får se. Foreløpig er det nok fotografen som er begrensningen i mitt tilfelle, ikke kameraet, men tror likevel det kan være "lurt" å planlegge i forhold til fullformat

Lenke til kommentar

Det virker som man velger seg inn i proffsegmentet prismessig ved å velge 5D, ikke minst på grunn av optikken. Det ellers meget gode EF 17-40/f4.0 L faller også igjennom. Alternativet er 16-35/f2.8 L og da er en i en høy prisklasse. Man har nok mer problemer i vidvinkelområdet enn teleområdet. Fastoptikk av L standard er også dyrt. Det er sikkert et godt alternativ for amatørfotografer å se på Sigma (og andres) alternativer i DG serien. Disse er konstruert for å fungere på analoge og digitale kamera, og har spesielle coatinger og andre konstruksjonsdetaljer for å tilfredstille de digitale bildebrikkene.

 

edit: Man skal altså lese fabrikantens beskrivelsen nøye for å unngå optikk beregnet for APS-C sensor (Sigma DC).

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Det ellers meget gode EF 17-40/f4.0 L faller også igjennom.  Alternativet er 16-35/f2.8 L og da er en i en høy prisklasse.

Til gjengjeld er jo 17mm ekstrem vidvinkel i fullformatet. Skal du ha noe for 1.6crop-formatet som tilsvarer dette (17-40 eller 16-35), blir det også forholdsvis dyrt med denne lysstyrken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...