Gå til innhold

chipsetvifte kaputt - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har en pc som jeg bygde i januar i 2005. (oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=10905)

 

nå igår kveld mens jeg spilte Sims2, kom det en fryktelig skummel lyd, og det viste seg å være selvdiagnostiseringsprogrammet til asus som sa at chipsetvifta omtrent sto stille. (mener den pleier å gå på ca 8000 rpm).

jeg turde ikke annet enn å skru av maskinen med øyeblikkelig virkning.

når jeg kikket inni maskinen så jeg at vifta gikk vesentlig saktere enn normalt når jeg prøvde å skru på strømmen litt, og den hørtes ut som en gammel bil som prøver å starte i 20 minusgrader... dvs ikke særlig frisk lyd.... så da skrudde jeg av skiten igjen.

 

regner med at jeg må ha ny vifte, har kikket på komplett.no, og der finner jeg bare 3 forskjellige chipsetkjølere/vifter, hvorav en som ikke er på lager... kan jeg bruke den andre?

 

kan det være noe annet som er galt enn vifta?

 

samboeren til lillesøster mener at jeg må skru ut hovedkortet for å få satt inn ny vifte (og han er visst til å stole på), er det da like greit å skifte cpu- og skjermkortkjøling med en gang? (hører med til historien at skjermkortet streiket i forrige uke, da viste det seg at det lå tjukt av støv og gørr inne i vifta...)

 

hvilke vifter av de som fins på komplett.no kan jeg bruke til skjermkortet og cpu'en min?

 

lurer også på om det finnes noen form for filter man kan putte noe sted for at det ikke skal komme så sabla mye støv inn i maskinen...

 

er svært takknemlig for alle svar!

 

lilleninni

 

 

AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester''

AOpen Aelous 6600 GT 128 MB

Arctic Cooling Silentium T1

Asus A8N-SLI Deluxe

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)

Seagate Barracuda 7200.8 300 GB S-ATA

Sony DWD22A10

Sony Floppy 1.44MB

Western Digital Caviar SE 250 GB S-ATA

Western Digital Raptor 73,4 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt bytte chipsetvifte om denne ikke fungerer optimalt. Finn helst en som ikke bråker så voldsomt.

 

Komplett har en vifte jeg anser som godkjent her.

 

Om du trenger å bytte CPU/GPU-kjøler, kommer an på om du er fornøyd med dem eller ikke. Om det ligger litt støv og skitt nedi, kan du bare støvsuge og rense. Da sparer du pengene du ellers ville brukt på ny vifte.

 

Hvis du er som meg, og ser på det å kjøpe nye PC-deler som noe av det største i livet :!: , må du gjerne kjøpe nye. Mine anbefalinger:

CPU-vifte (kandidat 1) - 379 kr.

CPU-vifte (kandidat 2) - 349 kr.

 

GPU-vifte (kandidat 1) - 329 kr.

GPU-vifte (kandidat 2) - 249 kr.

 

Kjølepasta:

Kjølepasta 68 kr.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

det ser ut som Frostads GPU-kandidat #1 er et godt valg, selv ville jeg nok gått for den eller en slik som er langt billigere. Jeg har alltid vært svak for zalman, og tror denne skulle gjøre susen. Regulerbar, så du kan skru ned spetakkelet om det skulle bli for ille. Det skulle bli noe som kr 344 før frakt fra microplex.no. Tilsvarende (?) fra komplett kommer på kr 627, VF900'en er jo grisedyr. Sannsynligvis vanvittig god også, men jeg tror ikke du egentlig trenger det for å kjøle chipset.

 

Du klager over mye støy - har du prøvd deg på å justere ned viftene i BIOS? Det skal være mulig å temperaturstyre CPU og chipset-viftene.

 

Det ser ut som at kjøleren ikke blir for stor, i følge hjemmesiden til Zalman. Kan du se om du oppfyller minimumsavstanden fra rammen til nærmeste vegg? Hvis ikke går du bare for lillebroren i stedet.

 

Ja, og hvis du virkelig vil gå for noe stille, ser kabinettet ditt ut som det ville tatt vannkjøling glatt. dual 8 cm radiator bak utviftene dine skulle gå helt fint, men jeg kom opp i 2600 før jeg var fornøyd :roll: Sikkert uaktuelt...

 

Jess... håper dette var til hjelp, og at du får delene til lørdag.

Hilsen marius

Lenke til kommentar
hvorfor ikke ta en stillegående chpsett kjøler ?

de der små viftene er jo ikke alltids de mest stillegående !

 

her er en vifteløs veldig god chipsett kjøler

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858

6346694[/snapback]

Jeg synes det er en dårlig ide å montere noe varmere enn det produsenten har satt inn. Husk at prosessorviften ikke blåser på chipsettet på dette hovedkortet. Du ser at chipset er midt mellom grafikk-kortene, passive kjølere er stort sett å anbefale når den er rett ved siden av cpu.

Lenke til kommentar

oppdatering:

 

Bestilte følgende deler onsdag, og fikk dem torsdag:

1 STK 314282 Akasa AK-210 Lo-Noise Chipsetkjøler,

Blått Lys, 5000 Rpm, 20.03 dB(A)

 

 

1 STK 306456 Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler

Socket 478/775/754/939/940

1 STK 307551 Arctic Cooling VGA Silencer NV 6 VGA

Cooler (GeForce PCI-E 6200/6600/6600GT)

 

1 STK 302888 Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5

Gram

1 STK 118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched Value Select 512MB

 

 

ram'en passet.

cpu-vifte og chipsetvifte får jeg hjelp av Mar1us til å sette inn i helga, men jeg ville prøve meg på å bytte skjermkortvifta selv...

 

jada.... klarte helt fint å ta av den gamle. og fjerne kjølepasta. og legge på ny pasta. og sette på den nye vifta, inntil den stoppet en halv cm ut fra kortet fordi plastikken krasjet med minnekjøleren på skjermkortet. ta tenkte jeg at jeg skulle sjekke om den i det hele tatt fikk plass i kabinettet hvis jeg skar litt i plastikken... neida, den krasjet med chipsetvifta også. dvs den gamle. som er lavere enn den nye... tenker komplett får tilbake den vifta gitt...

 

så løper jeg på datakjeden og kjøper en zalman vf700alcu led istedet... den burde vel passe?

 

lilleninni...

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

 

fredag etter jobb løp jeg innom datakjeden og kjøpte en zalman vf700 alcu led til skjermkortet (fordi de ikke hadde den uten lys på lager), og rett hjem for å montere... var hjemme kanskje halv 6. monteringen gikk helt knirkefritt, zalman kan det der med bruksanvisninger! var ferdig i god til før vi skulle spise middag, og på fest klokka 8.

 

Monterte resten av delene i løpet av helga. tenkte liksom at jeg skulle prøve å få til mest mulig før mar1us kom for å hjelpe meg søndag... (ikke bare for å spare ham, mest for å finne ut hva jeg faktisk klarer selv ;)) så lørdag i lett bakrus lempet jeg hovedkort ut av maskinen og satte igang... undret litt over hvorvidt jeg kom til å huske hvor alle de små ledningene, men regnet med det kom til å gå greit..

 

fikk greit av den gamle chipsetvifta, og kikket innunder... der lå det en slags gummimatte rundt kjernen, som dekket det grønne området, og den skjønte jeg ikke så mye av... vente litt tenkte jeg, og satte igang med cpu-kjøleren.

 

ut med den gamle, enkelt og greit, husket til og med hvordan jeg skulle betjene den praktiske feste-jekken... så skulle jeg sette på den nye... dette hadde jeg gruet meg til siden jeg fikk pakken torsdag og begynte å lese bruksanvisningen. men det gikk faktisk veldig greit... eneste var at jeg fant ut etterpå at jeg nok hadde brukt i overkant mye kjølepasta... satt og pirket guffe fra sidene ganske lenge ja ;)

 

så skulle jeg kikke på chipsetvifta igjen... nytt problem: den nye har jo ingen annen festeanordning enn kjøletape... hmmm... hva skal vi gjøre med det? sendte melding til et par kompiser både om festing, og om den gummimatta, men kom ikke noe nærmere svaret... så da kapitulerte jeg for kvelden...

 

hadde også funnet ut at det geniale opphengssystemet for harddisk i AC-kabinettet (hvor harddisken henger i fire gummistrikker for å dempe vibrasjonene) ikke var fullt så genialt etterhvert som gummien morkner... allerede en strikk som hadde røket, og tre andre som så veldig slitne ut... ikke rart kabinettet har vært mer bråkete i det siste... hang jo en disk og vibrerte mot bakplaten... enda en nøtt å knekke...

 

så søndag formiddag ramlet mar1us inn, og konkluderte raskt med at jeg hadde jo klart det meste selv, harddisken fester vi med strips, og den gummimatta er sikkert bare for at vifta skal stå litt stødigere... smekk inn med vifte (den får henge i tapen så lenge den orker, så fester vi med AC5silver når den evt ramler ned...)

 

så fikk vi etter litt lirket hovedkortet på plass igjen (ja, AC-kabinettet er TRANGT!) og stukket på plass alle de små ledningene... klar for testing!

 

spilte Sims2 hele kvelden (tyngste spillet jeg har...) og klarte ikke presse temperaturen over 45 grader på skjermkort, 40 på cpu og 42 på chipset.

 

Woohoo! :w00t: her må det være noe som er riktig! idle lå jeg på 37 på skjermkort, 33 på cpu og 35 på chipset...

 

Tusen takk for hjelpa til alle som har svart meg, og spesielt til :innocent: mar1us!

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
ehh.... jeg har forstått det sånn at chipset-temp er samme som hovedkort-temp. nå kjenner ikke jeg hverken speedfan eller everest, men i mitt asus diagnostikk-program står det MB-temp tror jeg...

 

lilleninni

6391371[/snapback]

 

NB står for North Bridge og er det vi kaller for chipsett.

 

MB kanskje det står for Mother-Board men jeg har alldri hørt om noe slikt før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...