Gå til innhold

Jeg er syk, hva gjør jeg nå?


sluffy

Anbefalte innlegg

I vinter en eller annen gang merket jeg at jeg hovnet litt opp i halsen. Dette skjedde samtidig som en forkjølelse, og det virket rimelig normalt. Jeg ble litt sår i halsen osv, og når jeg kjente på halsen (på utsiden) kunne jeg kjenne noen harde "klumper". Jeg regner med at disse klumpene var de opphovnede mandlene. Etterhvert gav hevelsen seg en del, jeg ble frisk fra forkjølelsen, og regnet med at alt var ok. Hevelsen i halsen gikk ikke helt tilbake, men det plaget meg ikke, og jeg gjorde ikke noe med det, eller tenkte spesiellt masse over det. Tiden gikk og russetiden kom. Etter en hard åpning av russetiden med 5-6 dager fyll på rad, var det ikke stort masse stemme igjen. Halsen var temmelig ødelagt og hevelsen kom noe tilbake. Dette slet jeg med resten av russetiden, men det gikk over da ting fikk roet seg. Igjen gikk hevelsen ned, men fremdeles ikke helt tilbake. Den blå nå stående på et "nivå" der jeg var mer hoven enn jeg hadde vært før russetiden. Folk rundt meg slengte innpå med antibiotika og ble friske. Jeg kom over kneiken uten medisiner. Varmen kom, og jeg følte meg ganske bra, inntil forrige uke.

 

Mandag og tirsdag kjente jeg at halsen hovnet opp og ble sår. Onsdag var jeg sengeliggende grunnet store smerter i hals, som etterhvert også spredte seg rundt om kring i kroppen. Torsdag klarte jeg å slepe meg på legevakten, jeg var litt bedre, men det var fortsatt ille. Jeg fikk resept på Dalacin (300mg) som skulle virke mot infeksjon. Etter å ha tatt en del tester slå legen fast at det var en infeksjon som skulle knekkes med denne medisinkuren, så skulle jeg være kvitt problemet.

 

I dag har jeg fortsatt åpning i halsen på størrelse med en ert (hvis jeg ser inn i munnen foran speilet). Jeg er opphovnet og rød. Endring siden torsdag har ikke skjedd, hverken fra eller til. Jeg sover dårlig, spiser lite og er slapp som pokker, dette i tillegg til konstant vondt i halsen og en vedvarende svak hodepine. Jeg har vært flink å ta medisinene.

 

Så kommer spørsmålet. Hvor lenge skal det liksom ta før medisinene begynner å virke, jeg har liksom mistet litt troen på dem? Hva skal jeg gjøre videre? Kan jeg kreve å få fjernet mandlene (jeg ser ikke poenget med å ha dritten der lenger, skaper jo bare problemer)? Hvor lang ventetid er det for å få gjort et slikt inngrep? Jeg flytter til Danmark i august, og planlegger ikke å måtte komme tilbake til Norge for at noen skal skjære i meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som dette har vært normalt denna våren, jeg har selv hatt det samma, og det hadde 4-5 kompiser av meg også. Jeg gikk 5 dager uten mat på det værste.

 

Jeg gikk på pencilin ( hjelp med staving), og det hjalp etterhvert, etter det har det gått litt opp og ned. Jeg har bare tatt tia til hjelp, men det tok lang tid før det blei bra...

Lenke til kommentar
Ringte til legevakten nå. Gjett hvem som er så helgid at han må komme på legevakten for å sitte i kø? :(

6339772[/snapback]

På det verste, har jeg sittet i kø i 3,5 time.

 

Jeg sliter med de symptomene du har, i tilnærmet 2 år. De er selvfølgelig ikke konstante, så de kommer og går.

Jeg antar at legen min har prøvd å gjøre meg til en narkoman, ettersom jeg tidvis har spist svelget 6 piller om gangen, 3/4 ganger daglig. Dette er jeg lei av, og vil finne en kur.

 

Det ville vært kjempefint om du skriver hvordan det går, og hva som hjelper. Ettersom jeg er dritt lei av å ha vondt i halsen, vil jeg gjerne finne en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar

Hadde en slik bakterieinfeksjon i halsen rett før russetida jeg også. På det verste hadde jeg en kule på størrelse med en liten mandarin utenpå halsen, rett under haka. Så ganske mongo ut, og var jævla sårt i halsen. Fikk en penicillinkur og det gikk over nokså fort, men ble ikke _helt_ borte før etter rundt to uker. Det kan hende du har fått for svak dosering av kuren eller tar medisinen feil (skal den f.eks tas før et måltid?).

Lenke til kommentar

Der var jeg utstyrt med kyssesyke. Legen var overbevist om at jeg har fått kyssesyke, og selv om testene som er tatt ikke viste dette, vil han ha meg på mer testing. Han sa at jeg har kyssesyke til det motsatte er bevist, og litt til. Så i morgen blir det ny tur til legen. Denne gang fastlegen som skal stikke enda mer hull på meg.

Lenke til kommentar
Ringte til legevakten nå. Gjett hvem som er så helgid at han må komme på legevakten for å sitte i kø? :(

6339772[/snapback]

På det verste, har jeg sittet i kø i 3,5 time.

 

Jeg sliter med de symptomene du har, i tilnærmet 2 år. De er selvfølgelig ikke konstante, så de kommer og går.

Jeg antar at legen min har prøvd å gjøre meg til en narkoman, ettersom jeg tidvis har spist svelget 6 piller om gangen, 3/4 ganger daglig. Dette er jeg lei av, og vil finne en kur.

 

Det ville vært kjempefint om du skriver hvordan det går, og hva som hjelper. Ettersom jeg er dritt lei av å ha vondt i halsen, vil jeg gjerne finne en løsning på dette problemet.

6340532[/snapback]

 

Muttern hadde gjerne 6-8 kraftige halsbetennelser over lengre tid i året, og hun opererte bort mandlene, og da blei alt bra. Kanskje en løsning for de som ikke har gjort det?

Lenke til kommentar
Der var jeg utstyrt med kyssesyke. Legen var overbevist om at jeg har fått kyssesyke, og selv om testene som er tatt ikke viste dette, vil han ha meg på mer testing. Han sa at jeg har kyssesyke til det motsatte er bevist, og litt til. Så i morgen blir det ny tur til legen. Denne gang fastlegen som skal stikke enda mer hull på meg.

6340651[/snapback]

nettopp blitt frisk fra kyssesyken jeg :) fikk den på nyttårsaften :>

Lenke til kommentar

Det er sikkert mandlene. Når det er noe gale med dem så får du lett infeksjoner og det slår gjerne hardere ut. Er du heldig slipper du unna med litt laserbehandling. Hvis ikke må det full operasjon til. Uansett må du bli helt frisk før noen av delene kan utføres..

 

Er det kyssesyken vil jeg anbefale deg å ta det veeldig rolig. Ellers sliter du deg bare helt ut. Jo mer du stresser jo verre vil du bare føle deg. Man bør alltid ta seg tid til å hvile når man er såpass syk..

 

God bedring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...