Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo - funker dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt i ett ja. Men du får jo selvfølgelig billigere.. Bare husk å koble alt rett, så får du lyden du er på jakt etter! Lykke til!! :)

6340143[/snapback]

Prøver å styre unna ytterpunktene, altså det dyreste og det billigste. Greit å legge seg et sted midt på treet, selv om jeg definitivt har lagt meg i det nedre sjiktet. Prisen for CD, høytalere, sub, forsterker og kabler blir omkring 4 000,- og det er akkurat det jeg har å bruke. =)

 

Med mindre noen føler seg kallet til å lage en "bedre" handlevogn med de samme komponentene innenfor samme budsjettramme. Det eneste hovedkravet er at CD-spilleren må støtte mp3/CD-R/RW og ha USB-tilkobling i front, samt at høytalerne være 165mm brede.

 

[|-_-|]

Lenke til kommentar

Ville bare rettlede deg unna det å kjøpe kabler på thorhov. Lønner seg virkelig å legge noen ekstra kroner i å kjøpe noen skikkelige kabler som kan ligge i bilen over lengre tid. Dyrere kabler har mer kobber i seg enn de billigere kablene som selges. (herav pris forskjellen) samt at de dyrere kablene har et mer slitesterkt yttre matriale som tåler gnaging mot andre materialer i bilen som kan oppstå når du kjører.

 

Noe som kanskje er det viktigste å tenke på er at du må ha god støyskjerming i kablene. Er det ikke god nok skjerming vil det oppstå en piping som kommer fra dynamoen i bilen. Den lyden vil være der så lenge motoren er i gang og vil øke i frekvens sammenhengende med turtallet motoren har.....dvs mer turtall, verre for ørene dine:) he he

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over kabeltematikken - bruker selv relativt dyre kabler på stereoanlegget i stua, men budsjettet mitt tillater ikke så dyre kabler akkurat for øyeblikket, så det kommer heller til å bli prioritert ved en senere anledning, men ellers takk for omtanken =)

Lenke til kommentar
Det beste ville jo selvfølgelig å kjøpt noe bra no å spart til det neste du skal kjøpe, men er ikke alltid folk er på jakt etter alt det vi er på jakt etter. Sånn rent teknisk som du sier kommer det der til å fungere.

6343746[/snapback]

Nettopp! Kommer garantert til å oppgradere komponenter etterhvert, men akkurat nå er det av imperativ karakter at jeg får LYD i bilen, noe den ikke har fra før av =)

Lenke til kommentar
men skal du bare ha lyd inn i bilen holder det der i massevis :)

6344428[/snapback]

Slight change of plans, det blir vel heller noe sånt:

 

JVC KD-G722

Infinity Reference 6510CS Component System

JBL GTO-2060

 

=)

6347002[/snapback]

 

hhmm.. hvis du kjøper brukte forsterkere så får du mye bedre kvalitet for det samme pris som en billig og ny forsterker.... i kjøp og salg i bilforumet er mye bra for en rimelig penge, men cd spilleren med usb og mp3 må du nesten kjøpe nytt. Åsen bil skal du ha dette i? monteringen er meget viktig uansett kvaliteten på komponentene og da tenker jeg først og fremst på eventuel vinkling av frontsettet eller plassering av de. ;) entiendes? :) y si -yo tambien hablo español :tease:

 

ellers blir nok lyd med det du foreslår av anlegg. men som sagt fortel hvilken bil det skal monteres i.

 

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Helt enig med pndjo. Mye lurere å kjøpe noe brukt. du kan få en kjempe bra forsterker til en billig penge hvis du bare vet hva du skal lete etter.

 

Selv så har jeg 2 stk. Denon Dca 800 6 kanals forsterkere. Disse yter godt over 100 W pr kanal hvis du brokobler den. Nå bruker jeg den ene forsterkeren til å drive Morel pulse 6,5". Selv om høyttalerene bare ble anskaffet som en midlertidig løsning, fram til jeg har fåt kjøpt alt til det skikelige anlegge. Så har jeg blitt kjempe glad i disse høttalerene. De spiller ekstremt bra til prisen!

 

Anbefaler deg på det sterkeste å se etter en brukt Dennon Dca forsterker. Pleier dukke opp litt av dem på finn med jevne mellomrom. Prisen for de jeg har Dca 800 ligger på rundt 1000 - 1500 kr. Det er ikke mye for en så god forsterker. Både lydkvalitet, byggekvalitet og ytelsen til forsterkeren er kjempe bra!

 

Skal selv bruke mine to forsterkere i et oppsett til rundt 70.000. De skal da brokobles å brukes til å drive et Morel Elate 6. 3 veis sett aktivt.

 

Ellers så anbefaler jeg deg også på det sterkeste å se nærmere på Morel høyttalere. Du kan jo ta en titt her :)

Lenke til kommentar

Javisst, det er sikkert et hav av bra komponenter man kan kjøpe brukt, skal definitivt sjekke det ut.

 

Når det gjelder lyden i seg selv, så er jeg ikke lenger opptatt av at anlegget skal kunne blåse ut både vinduer og trommehinner om hverandre. Klart det er gøy å spille høyt når favorittmusikken kommer på løpende bånd(!), men det er ikke et overordna kriterium =)

 

Anlegget skal monteres i en Peugeot 306 XT, 95-modell, og spilleren er allerede bestilt og betalt, så får vi se hva det neste blir, høytalere eller forsterker, eller Ole Brum-ideologisk-handlefest ala "ja takk, begge deler" =)

Lenke til kommentar

:) det er vist en generel "feil oppfatning" at høy lyd=spille høyt er det samme som kvalitet eller dyrt... men det er feil. et 50 watts KVALITETS forsterker låter mye bedre enn en 500watts billig forsterker ;) og det pga bedre strømsforsyning/kvalitet som kan levere strøm over lengre tid til krevende musikk og varierende impedans fra elementene. Ikke se deg blind på watt, det har ingenting å gjøre med kvalitet.... Jeg bruker selv en 2x12,5watss forsterker som har en 30Ampers sikring og allikevel spiller med mer autoritet og oppløsning enn en billig/rimelig forsterker på 2x200watt...

 

Musikken er dynamisk og med stor variasjon mellom svake og sterke partier og det er gjerne i de sterkeste partiene at den krever mye strøm og en spinkel og underdimensjoner amp vil fort gå tomt for strøm og lave frekvenser vil virke slappe og upresise -og høres ut som de kommer på etterskudd- pga av det... men nok om det. ;) kjøp det du føler for -men som sagt en brukt forsterker vil gi deg langt mye mer per krone... uansett hva du skulle sammeligne med av nye forsterkere i samme prisnivå. :)

Lenke til kommentar

Correctomundo! Watt interesserer meg midt i øret. Bra lydgjengivelse derimot, er meget aktuelt. Høy lyd trenger ikke å ha, som du sier, noe med kvalitet å gjøre, rent bortsett fra høyt volum da, og mange foretrekker jo det. Smag & behag osv.

 

Aner i grunn ikke hva jeg skal se etter, men jeg kommer garantert til å poste her, i forkant av et eventuelt kjøp =)

Endret av habla espanol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...