Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu yter ikke max


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Acer travelmate 8104 som er oppe å går igjen etter en liten kræsj og formatering.

 

Det sitter en Pentium M prosessor på 2.0 GHz i denne, men nå har jeg oppdaget at denne kun kjører på 797MHz.

Det er ingen innstillinger i bios som kan ende dette, så da lurer jeg på hvordan dette har skjedd og hva må til for å få den til å yte normalt igjen.

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har en Acer travelmate 8104 som er oppe å går igjen etter en liten kræsj og formatering.

 

Det sitter en Pentium M prosessor på 2.0 GHz i denne, men nå har jeg oppdaget at denne kun kjører på 797MHz.

Det er ingen innstillinger i bios som kan ende dette, så da lurer jeg på hvordan dette har skjedd og hva må til for å få den til å yte normalt igjen.

 

På forhånd takk:)

6333491[/snapback]

 

Hvordan fant du ut at cpuen din bare kjører på 797 mhz ?

 

Jeg har en Pentium 4 og den hopper å spretter fra 800mhz og til 1ghz... på max belastning hopper den i fra 2,8 til 3 ghz... kan tenke meg at den verdien du har målt ble målt av pcen din da cpuen din gikk på lav belastning.

Lenke til kommentar
Det kalles cool'n quiet. PCen underklokker CPU for å ikke generere så mye varme når CPU ikke brukes.

6333725[/snapback]

 

Akkurat !. Men skal ikke si får sikkert at det er det som kjer hær. jeg har vært borti at etter reinstallasjon så funker ikke Cool`n quiet.. så må jeg instalere Driver filer får Cpuen min, da vil det funke i gjenn.

Lenke til kommentar

Har en laptop jeg også, den går fra 800mhz - 1,58Ghz - 1,8Ghz. det kalles dynamisk overklokking tror jeg.. tror det er biosen som klokker prossesoren opp og ned etter hvor mye PC'en trenger... grunnen til at de gjør på denne måten (normalt i laptoper) er for å spare strøm og for å slippe å kjøre prossesorvifta på fullt og at pc'en blir ganske varm

uansett tror jeg ikke at en formatering vil gjøre at dette ikke sjer.. derfor kan du prøve å starte et tungt program og f.eks en film på en gang og derettter sjekke hva prossesoren ligger på.... da skal den troligens ligge på 2.ghz vanligvis er det heller ikke driverfiler til prossesorer men gjerne tilleggsprogram til din pc som får dette til å surre og gå...

 

 

noen, rett meg hvis jeg sier feil;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...