InitialC Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Eg trenger et kamera til sommerferien. Eg har lest rundt omkring og har kommet fram til at valget faller på Kodak Easyshare 550 https://prisguiden.no/product.php?productId=31980 . Den koster ca 2300 kr (i sort) og har fått gode kritikker flere steder. Men før eg tar det endelige valget og kjøper så vil eg vite om det er noen som mener at dette er feilt valg(i denne prisklassen +- 500). Eller om det er noen som har hatt uheldige/positive erfaringer med kameraet. Takk på forhånd Endret 16. juni 2006 av InitialC
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Canon Ixus 60 har jeg en følelse av at er et bedre valg.. https://prisguiden.no/product.php?productId=41876 Lang batterilevetid, optisk søker i tillegg til display, tar meget bra bilder, og er veldig lite og VELDIG solid.
InitialC Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Skrevet 16. juni 2006 (endret) Eg leste en test av den og den virket som et bedre kjøp. Men er fremdeles litt usikker Noen andre innspill? Endret 16. juni 2006 av InitialC
Black Star Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg ville nok også valgt Ixus 60 fremfor Kodak'en. Grunnene er flere... Ixus'en er velprøvd og folk er meget fornøyd med både bildekvalitet og byggekvalitet. Det har optisk søker, noe Kodak kameraet ikke har. Man slipper å styre med en DIGER dockingstasjon bare for å lade kameraet (mine grunner til motstand mot docking er mange, og finnes i en annen tråd her på forumet) samt at Kodak'en i mine øyne har mer markant støy enn Ixus'en på samme ISO verdier. Det som taler for Kodak'en, er at man får det i sort som jeg synes er stiligere enn sølv. Men nå er ikke design alt, selv om det for mange er utslagsgivende... og det må de få lov til å synes.
InitialC Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Skrevet 16. juni 2006 Ja eg skjønner hva du vil fram til. Design er viktig, men ikke så viktig. Vertfall ikke for meg. Tror eg går for ixus 60. Hva er en optisk søker forresten? (uvitenhet er ikkje fint )
Black Star Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Optisk søker er det kikkehullet som (dessverre) færre og færre produsenter utstyrer sine kamera med. Det kan være veldig viktig i to situasjoner 1: Det er for sterkt lys til at man ser skjermen godt. 2: Det begynner å bli dårlig batteri, eller man vil spare batteriet. Skjermen bruker omtrent halve batterikapasiteten.
Republic3D Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Optisk søker er det lille hullet du titter gjennom når du skal ta bilde. Det finnes ikke lengre på en god del digitale kameraer da de fleste kun bruker skjermen som søker. Optisk søker kan være godt å ha hvis det er veldig skarpt sollys ute feks, og det blir vanskelig å tyde skjermen skikkelig. Optisk søker er dog ikke helt nøyaktig, og du ser vanligvis mindre i den enn du får med deg på bildet. Ta en titt på Ixus 55 også, samme kamera som Ixus 60, 5 mp istedet for 6 på Ixus 60. Og litt billigere. edit: leif Endret 16. juni 2006 av Wildbill
InitialC Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Skrevet 16. juni 2006 Takk takk for all innspill Men anngående minnekort. Eg ser at ixus60 støtter multimediacard og secure digital card. Hvilket av de to bør eg gå til innkjøp av?
Republic3D Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Kjøp Secure Digital, eller SD som er den mest vanlige forkortelsen. Det er mest utbredt og stort sett rimeligere. Kjøp helst merkene Sandisk, Lexar og Kingston. Styr unna Twinmos.
InitialC Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Skrevet 18. juni 2006 (endret) Då har eg bestilt en Canon Ixus 60 og venter spent på å få den Anntar at den kommer før helgen så eg kan leke meg med den sammen med den nye macbooken min Eg har forresten bestilt et slikt minnekort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311901 Er dette et bra valg? Prisen ble på 2926 inklusiv prakt. Endret 18. juni 2006 av InitialC
Republic3D Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 Gratulerer! Tror du har gjort et godt kjøp der. Minnekorter er jeg usikker på kvaliteten på, men det holder nok fint. Lykke til med ditt nye kamera.
Seifenblase Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 (endret) Hvordan er batteriet på dette kameraet? Noen som har noen tall eller erfaringer? EDIT: Tenker på Canon Ixus 60 Endret 18. juni 2006 av resn
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 19. juni 2006 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg har brukt mitt Ixus 50 i langt over et år nå, og har aldri opplevd at batteriet har gått/blitt svakt under bruk, selv på ferie (med en ladning per dag for å være på den sikre siden) og lengre parties med heftig bruk fra min og andres side. Har også BARE tatt i bruk lcd-skjermen for å ta bilder. Har tatt flere hundre bilder på en oppladning, men husker ikke akkurat hvor mange.. kanskje 4-500. Fremdeles uten å få melding om dårlig batteri. Uansett; det holder i massevis. Endret 19. juni 2006 av Slettet+8745264
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Skrevet 19. juni 2006 Lithium batteriene til Ixus 60 bør brukes opp helt før de lades på nytt, på den måten holder de lengre. Jeg vet at dette er et lithium batteri av nyere generasjon og at det kan "kladdelades", men jeg ville nok vært forsiktig uansett. Tror batteriet skal holde til 250 bilder omtrent ved normalt bruk.
Seifenblase Skrevet 19. juni 2006 Skrevet 19. juni 2006 Takk for tilbakemelding. Skal vurdere å kjøpe dette kameraet når jeg får litt cash.
finfyr Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 Dere som sitter med erfaringer med Ixus 60, kan dette anbefales til bruk i barnehage? Skal kjøpe tre kamera på jobb, der jeg ønsker at også barna kan ta de i bruk. Er Ixus 60 like solide som andre ixusvarianter? Og naturligvis, hvordan er kvaliteten inne, i "vanlig" barnehagelys?
Black Star Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 Ixus 800IS/850IS er nok noe mer lysfølsomme (tror jeg), og 800IS har i tillegg skarpere optikk (850IS har ødelagt skarpheten med vidvinkel). Optisk bildestabilisator som disse to har, er også et stort pluss om man skal bruke det innendørs.
finfyr Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 Grunnen til at Ixus 60 er aktuell, er at det er på tilbud hos Elkjøp. Og siden barnehagen ikke av avtale med webbutikker, så er det det mest praktiske. Derfor lurte jeg på hvordan du mener 60 funker til det bruket som jeg nevnte? Er ikke så lett å ta avgjørelsen for resten av de jeg jobber med. Alle blir nok ikke fornøyd uansett.
Black Star Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 Det fungerer bra til det bruket du nevner, men har også nevnt fordelene som de større modellene har fremfor Ixus 60. Det betyr ikke at Ixus 60 er direkte dårlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå