Gå til innhold

Canon IXUS40 4.3 og fotofremkalling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hoppet på et tilbud fra Elkjøp om fremkalling av bilder. Greit nok det men jeg mottok bildene i 4.3 format. Jeg sendte klage på dette og fortalte at jeg ville ha 3.2 som jeg har lært meg i ettertid at det heter, altså 10x15 og ikke 10x13. Men de som fremkaller dette sier at de ikke gjør no med bildene, men fremkaller slik som de mottar dem. Jeg syns jo dette er teit, da reklamen sier 10x15 cm bilder.

 

Men la oss si at det er greit .Jeg finner ingen innstilling i kamera som gjør at jeg får vanlige bilder, men i svaret sier de at jeg kan bruke Photoshop feks til å endre dette på bildene mine. Jeg har da sett litt på dette, men jeg skjønner ikke helt. Bruker Photoshop Elements 4.0 og ser ikke at ting stemmer helt her. Noen som har et tips eller to for å få dette rett for meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp har nok rett. De leverer 10 cm høye bilder, og så er det forholdet mellom antall punkter i høyde og bredde som avgjør bredden. Mitt Nikon D70 lager bilder med 2000x3008 punkter, som gir 10x15. Typisk for kompaktkameraer er nærmere 4/3 forhold.

Du kan påvirke hva du får ved å lage utsnitt ("crop") i f.eks. Photoshop eller Picasa. Her angir man gjerne hva slags høyde/breddeforhold man ønsker, så får man hjelp når man lager utsnittet.

Lenke til kommentar

PMnormal har rett igjen. :) Du får kjøpt kompaktkameraer som kan ta bilder i både 3:2, 4:3 og 16:9 men disse kameraene "cropper" bildene slik at du får det i det formatet du ønsker. Resultatet er lavere oppløsning enn det du får hvis du velger 4:3 da bildebrikken i disse kameraene leverer en native oppløsning på feks 5 mp ved 4:3.

Lenke til kommentar
PMnormal har rett igjen. :) Du får kjøpt kompaktkameraer som kan ta bilder i både 3:2, 4:3 og 16:9 men disse kameraene "cropper" bildene slik at du får det i det formatet du ønsker. Resultatet er lavere oppløsning enn det du får hvis du velger 4:3 da bildebrikken i disse kameraene leverer en native oppløsning på feks 5 mp ved 4:3.

6322980[/snapback]

Panasonic Lumix LX1 har ekte 16:9 brikke, og at man får dårligere oppløsning om man velger 4:3 eller 3:2. Man får også vidvinkel på 28mm kun når man tar bilder i 16:9.

Lenke til kommentar

Noen liker å se bildene på skjermen, andre på papir, og atter andre begge deler. Det er derfor umulig å ha et format på kameraet som dekker alles behov. Personlig synes jeg 4:3 er greit å ta bildene i. Skal jeg bruke noen på PC'n, f.eks. til bakgrunnsbilde etc., trenger jeg ikke gjøre noe med dem på en normal skjerm. Har man derimot ny bredformatsskjerm, må de jo beskjæres deretter. Skal jeg ha utskrift av noen er det bare å ta frem kalkisen og regne litt på det og beskjære der også. Det ere da rimelig enkelt å gjøre. Eksempel:

 

Mitt kamera leverer 3264 x 2448 i sin 4:3-modus. Skal jeg skrive ut i A4, blir det slik: 3264 dividert på langsiden som er 29.7 = 109.9 (avrundet).

109.9 ganger kortsiden som er 21 = 2307. Altså crop'es bildet til 3264 x 2307.

Skal jeg ha 10 x 15, blir det på samme måte: 3264 dividert på 15 = 217.6.

217.6 x kortsiden, 10 = 2176. Altså: 3264 x 2176 punkter. Bruker man f.eks. PaintShop Pro til croppingen, kan man velge hvor mye til hver side man skal beskjære, eller om det skal kuttes likt. Det kan man forøvrig sikkert i de andre programmene som nevnes her også. Og ja, det er selvsagt en jobb å gjøre på den måten, men jeg foretrekker iallfall 10 x 15, jeg synes 10 x 13 blir litt stusselig.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Mitt kamera leverer 3264 x 2448 i sin 4:3-modus.  Skal jeg skrive ut i A4, blir det slik:  3264 dividert på langsiden som er 29.7 = 109.9 (avrundet).

109.9 ganger kortsiden som er 21 = 2307. Altså crop'es bildet til 3264 x 2307.

Skal jeg ha 10 x 15, blir det på samme måte:  3264 dividert på 15 = 217.6.

217.6 x kortsiden, 10 = 2176.  Altså: 3264 x 2176 punkter.  Bruker man f.eks. PaintShop Pro til croppingen, kan man velge hvor mye til hver side man skal beskjære, eller om det skal kuttes likt. Det kan man forøvrig sikkert i de andre programmene som nevnes her også.  Og ja, det er selvsagt en jobb å gjøre på den måten, men jeg foretrekker iallfall 10 x 15, jeg synes 10 x 13 blir litt stusselig.

6327995[/snapback]

LITT enklere å bruke crop funksjonen i Photoshop/andre bilderedigeringsprogrammer, og gi den parametrene 3:2 eller 15:10 om man vil ;)

Lenke til kommentar

Sikkert. Men for det første er Photoshop et svindyrt program som ikke alle har. For det andre har ikke alle andre bildebehandlingsprogram denne funksjonen direkte. Jeg ha vært borti en del, og de fleste har crop-funksjon, men da må man velge størrelse på croppingen selv. Derfor tenkte jeg det var greit å nevne hvordan man regner. Dessuten er jo ikke dette noe man trenger å regne ut hver gang. Det er jo bare å notere for senere bruk. Men vi trenger jo ikke fylle opp spalteplass med mer om det, trådstarter har vel nå fått det med teskje og vel så det.

Lenke til kommentar
I teorien kunne man laget kameraer med 1:1 størrelse bildebrikke, og valgt å resize i akkurat det formatet man ønsker.

6327959[/snapback]

Det er slik mellomformatfotografer som bruker kvadratisk format har jobbet i alle år.

 

Ps: Picasa er gratis, og det har den funksjonen at du kan velge crop-ratio i tillegg til freeform.

Jobber man raw har Rawshooter Premium 2006 valg mellom flere andre formater enn de to nevnte. Der kan man også velge de profesjonelle studioformatene i tillegg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Sikkert. Men for det første er Photoshop et svindyrt program som ikke alle har. For det andre har ikke alle andre bildebehandlingsprogram denne funksjonen direkte.
Photoshop Elements koster ikke mange kronene i forhold til hva du får, og følger faktisk noen ganger med kamera når man kjøper det. Riktignok gjerne en eldre versjon/SE versjon, men disse er også gode. Ellers har de fleste bildebehandlingsprogrammer med "respekt for seg selv" crop-funksjon, selv mange av de som er gratis. Går en god del raskere å skrive inn sideformatet enn å regne ut og forandre bildestørrelsen manuelt på hvert enkelt bilde.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...