Gå til innhold

stativer å anbefale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode stativer å anbefale til mitt canon 20d?

Stativet bør være ganske slitesterkt, det må ha vater måler, hodet må kunne vendes 90 grader helst til begge sider, stativet bør ikke være alt for tungt og selvfølgelig må det være stødig da jeg regner med å ta en del dobbelt eksponeringer som skal matche.

Hvor mye må jeg regne med å betale for et godt stativ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for et virkeig godt stativ må du nok ut med over 3000 tusen pluss kulehode må jeg si deg.

Kommer helt ann på hva du skal bruke det til og hvor mye du skal betale

Skrevet

Man kan jo også kikke på stativer med fast hode i en bit, men disse koster som regel det samme som overnevnte, uten kulehode.

Mht vater så finnes det løse vatere med blitzsko.

Skrevet

Man kan jo også kikke på stativer med fast hode i en bit, men disse koster som regel det samme som overnevnte, uten kulehode.

Mht vater så finnes det løse vatere for blitzsko.

Skrevet

Trenger også et lett stativ - gjerne som får plass i en sekk, da jeg ikke bruker det veldig ofte. Budsjetttak på 1500,-

Giotto, Manfrotto?

Skrevet (endret)
..det må ha vater måler...Hvor mye må jeg regne med å betale for et godt stativ?
Vater til blitsskoen får man kjøpt til 200-300kroner:

TPBLD.jpg

Kjøpte selv ett Velbon Sherpa 750R fotostativ. Så langt fornøyd og panhodet fungerer vel så greit som kulehodet til langt dyrere stativer.

img_1486999696_0_Big.jpg

Endret av Pingla
Skrevet

Det stativet så kjekt ut, pingla. Jeg er forøvrig helt enig i at man ikke altid trenger et stativ med kulehode. Det er tross alt et fordyrende element, selv om det er ganske fleksibelt og praktisk. Panhoder er som konstruksjon mer stabile, og kan derfor ofte gi samme egenskaper mht stødighet til en rimeligere pris.

Skrevet
Det stativet så kjekt ut, pingla.....ikke altid trenger et stativ med kulehode.....selv om det er ganske fleksibelt og praktisk.
Til ca. en høvding så er jeg så langt fornøyd. Stativet er kun 2 uker gammelt. ;)

Har ikke funnet noen i Norge som har denne men vurderer å kjøpe en slik i tillegg, for å få noe av funksjonen til ett kulehode:

quick_leveler.gif

Allows horizontal level to be reached easily and speedily, QUICK LEVELLER is useful and simple. Quick-leveller is placed between panhead and tripod, then panhead can be adjusted until perfectly horizontal without needing to adjust the tripod leg extention.

Fulgte også med en egen bag til stativet, nr. 2 fra høyre:

tripod_cases.gif

Skrevet
..det må ha vater måler...Hvor mye må jeg regne med å betale for et godt stativ?
Vater til blitsskoen får man kjøpt til 200-300kroner:

TPBLD.jpg

Kjøpte selv ett Velbon Sherpa 750R fotostativ. Så langt fornøyd og panhodet fungerer vel så greit som kulehodet til langt dyrere stativer.

img_1486999696_0_Big.jpg

6326679[/snapback]

Kan du tippe kameraet 90grader med dette stativet, slik at du tar stående bilder?

Skrevet
Kan du tippe kameraet 90grader med dette stativet, slik at du tar stående bilder?
Ja, som du ser på venstre side av bildet så er det en "runding". Det er "akselen" som topp-plata kan tiltes etter og er justerbar i mange vinkler.

VNPH157Q.JPG

Skrevet

Hvis stativet hadde et hode som er helstøpt, kan man vri kameraet for å få bilder i høydeformat. Jeg har jobbet med et slikt stativ, og det fungerer helt greit.

Skrevet

Har selv Velbon Sherpa 600. Det er en hurtigplate for kameraet, og når man klipper denne nedi festet på stativet, kan man vippe hele dette i 90 grader via en tommelskrue. Kan anbefale det stativet, men Pro Serien til Velbon er selvfølgelig å anbefale, med mye spesialversjoner, og bla makro fokusskinne. Velbon kan i det hele tatt anbefales til makro, da man kommer svært lett ned mot bakkenivå. Midtstolpen skrus i to slik at den ikke tar nedi bakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...