Polarbastard Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Hei Er litt rusten på Excel, og trenger litt hjelp Det jeg vil gjøre er følgende: Lage et enkelt regnskap for en forening, som hver enkelt kan legge inn sine beløp. Når en person registrer navnet sitt, fx: "Bjarne" i celle b6, Ukenr: 8 i b7, og beløp 350kr i b8, så skal beløpet registreres i en annen celle, la oss si g9. Da kan jeg se at Bjarne har betalt så mye i uke 8. Men siden dette er felles-celler (alle registrerer navnet i celle b6, Ukenr i b7 og beløpene i b8), som brukerne tømmer med en makro når de har registrert (dette får jeg til), for alle som skal legge inn info, så vil jeg at hver bruker skal få beløpene sine registrert i forskjellige celler basert på Ukenr. Slik at det bli en egen celle for hver bruker i uke 8, 9, 10 osv. Da blir det enkelt å få fram statistikk på hvor mye hver enkelt har betalt hver uke. Noen som har noen gode tips? Endret 13. juni 2006 av Polarbastard
Daye.04 Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 nei.. Det der var en kinky one... Prøvde meg litt nå, men klarte det ikke så bra.. SKal prøve igjen senere.... Er ikke sikker på at jeg klarer det, da. But it's worth a shot
Harald Staff Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Du etterlyser en formel, men formler kan ikke gjøre det du er ute etter her. Du er ved kjernen av databehandling, for å bli litt pompøs. Det formatet som egner seg best til innskrivning er ikke nødvendigvis det som egner seg best til lagring. Og det som egner seg best til lagring er ikke nødvendigvis det som egner seg best til analyser, sammendrag og/eller utskrift. Du trenger et skjema til innskrivning og har valgt område A6:B8 til dette. Men et regneark er ikke godt egnet til inndata dersom det er regler for innskrivning. Og det er det her med navn-uke-beløp, hvorav to av dem skal være numeriske og alle burde være obligatoriske. For å demonstrere basics: Skriv eksakt NAVN i celle A1, UKENR i B1 og BELØP i celle C1. Merk rad 1 og formatter fet sentrert tekst. Skriv så Bjarne i A2, 8 i B2 og 350 i C2. Bare får å ha noe å begynne med. Gå så til celle A3 og velg meny Data - Skjema. Vips -Excel har et enkelt innebygget inndataskjema og der er den. Selve regnearket egner seg da utmerket til delsummer og pivot-tabeller, til sortering og filtrering, alt under Data-menyen i Excel. Les deg opp litt, så skal du se rusta forsvinner. Du kan få bedre, sikrere og mer skreddersydda inndataskjemaer ved å lage en skreddersydd "userform". Men prøv dette først. HTH. Beste hilsen Harald Endret 13. juni 2006 av Harald Staff
Polarbastard Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Takker for stor hjelp igjen! Nå skjønner jeg prinsippene bak skjemaer og filtrering bedre. Og jeg har vært på biblioteket og lånt meg en Excel bok, så det blir vel litt lesing til helga.
Harald Staff Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Høres bra ut det. Hva er vel en internasjonal fotballkamp eller to mot pivot-tabellenes sanselige mysterier ? (Det er apropos relevant intro på http://www.cpearson.com/excel/pivots.htm , og dataene dine er som skapt for denslags ) Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå