Gå til innhold

hvor mange ah har tørrbatterier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at de fleste nimh og nicd batterier har oppgitt kapasitet i mah, men har per dags dato til gode å finne dette på tørrbatterier, altså vanlige engangs-batterier. Noen som veit hvorfor og som også veit ca kapasitet på vanlige batterier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her ser du grafen med et alkalisk batteri og et NiMh-batteri:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

alkaline-vs-nimh.jpg

Endret av Patz
Skrevet

Duracellcellen er ratet til 2500mAh, saken er et alkaliske batterier absulutt ikke tåler høye belastninger, da varer de MYE kortere enn NiCd-, NiMh- og Litiumbatterier. Ved lavere strømmer klarer de å levere mye lengre.

Skrevet

oppgitt kapasitet i mah er jo veiledende for alle batterier, som regel kan ikke et 2000mAh batteri belastes med 4A i en halv time. såvidt jeg har forstått er den oppgitte kapasitet "mest riktig" for batterier som belastes med lav strøm over forholdsvis lang tid (som fx. 200mA i 10 timer).

Men jeg undres enda hvorfor det aldri står noen oppgitt kapasitet på tørrbatterier når det alltid står på oppladbare.

en kommentar til grafen din; jeg ser at begge batteriene har en startspenning på ca 1,3V. Dette er jo merkelig ettersom alkaliske batterier som regel har en toppspenning på 1,5v og NiMH-batterier har en toppspening på 1,2V

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...