Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900i -87 stopper på tomgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min Saab 900i 2,0L 8v -87 modell begynte plutselig og stoppe på tomgang, når jeg starter den er den helt fin, men etter 4 min kjøring så dauer bilen så fort jeg trykker inn clutchen. Utrolig irriterende i kryss osv. har sjekket forum nøye, men jeg har ikke funnet noen som fungerer fint ved start, og blir værre etter litt kjøring.

Prøvde i dag og justere på tomgangsskruen, eneste som skjedde da at det tok litt lenger tid før den begynte å daue på tomgang.

Har litt anlegg i bilen, kan det ha noe med det å gjøre? byttet tennplugger og ledninger og luftfilteret for halvt år siden, men ikke fordelerlokk og rotor. Er sistnevnte mulig for amatør selv? hvis det kan være en grunn da.

Har også et hull i potta, tror ikke det har noen betydning, men kanskje verdt og nevne.

Min samboer skal kjøre til østlandet med bilen straks så setter pris på rask tilbakemelding!

Mvh

Erik

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se rundt innsprøyten om det er en lutfledning som har "poppet" av. Det skjedde med min 87mod golf betalte 1200kr for å få et verksted til å finne ut av det, men det kan jo også være bensinfilteret som er tett

Skrevet

Det jeg har gjort er å sjekke tomgangsskruen, også sjekket jeg at alle slanger satt som dem skulle og så fine ut, hjalp lite.

Nå er den slik at den har et litt høyt turtall på tomgang(1200rpm +) til å begynne med, men etter noen minutter så er turtallet altfor lavt på tomgang igjen (2-300) :/

Er merkelig at den er fin første minuttene, og så stopper den uansett.

Skrevet
Det jeg har gjort er å sjekke tomgangsskruen, også sjekket jeg at alle slanger satt som dem skulle og så fine ut, hjalp lite.

Nå er den slik at den har et litt høyt turtall på tomgang(1200rpm +) til å begynne med, men etter noen minutter så er turtallet altfor lavt på tomgang igjen (2-300) :/

Er merkelig at den er fin første minuttene, og så stopper den uansett.

6264968[/snapback]

Det kan være dårlig vacuumslange eller noe i veien med choken. Bytt slanger først, siden det er billigst..

Skrevet

Mulig å bytte choke for en med liten erfaring selv? hvordan får jeg sjekket vakuumslanger, bortsett fra å se om dem er i orden? og hvem av dem er vakuum slanger?

Skulle ønske jeg hadde peil....

Skrevet
Mulig å bytte choke for en med liten erfaring selv? hvordan får jeg sjekket vakuumslanger, bortsett fra å se om dem er i orden? og hvem av dem er vakuum slanger?

Skulle ønske jeg hadde peil....

6265971[/snapback]

Du kan veldig enkelt kjøpe deg peil på bilforretninger. Massevis av manualer å velge mellom, og mtp at det er saab finner du sikkert noe på svënska.. Mye enklere enn at vi skal begynne å forklare om ting vi tror. Faren min opprettet forresten en egen klubb for gammelsaabeiere. Gamalsaabens venner heter den, og du kan sikkert bli medlem. Da får du kontakt med mange som har mye peil.

Skrevet

Tusen takk Mar1us, det var returslangen for luft fra motoren (hvis det er noe som heter det) som var litt slack tror jeg, men den sitter ikke så godt akkurat selv om jeg festa den sånn som det ser ut som den skal være festet :/

Uansett så hørtes den nydelig ut etterpå, regulerer seg inn med en gang og holder seg stabilt :D

Godt å få det ut av verden! Neste gang jeg får et problem skal jeg prøve den klubben ja, men virka som det var mest saab 99 og eldre...

Takk for all hjelp anyway!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...