Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei !

 

jeg har prøvd meg litt på klokking...

jeg har en p4 3.0 prescott som jeg nå har klokket til 3.31..

 

nå hva skjer nå? hvordan vil jeg merke forskjel når jeg har klokket

jeg har merket at tempen gikk rundt 5 grader, men ikke noe serlig mer!

 

hvorfor overklokker man.. hvordan merker man forskjell?

 

en ekstra ting.. når jeg klokket så økte jeg bussen den stod på 200 og jeg gikk til

221.. rett under der stod det DDR cklock eller noe den økte også oppover

i takt med at jeg økte busshastigheten, er dette rammen ? har jeg klocket

den nå ? er det lurt , farlig.

 

hvordan kan jeg locke den slik at jeg eventuelt bare klokker pcu ?

 

tusen takk for alle svar :thumbup:

hilsen Svirre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen med å overklokke er at den vil bli raskere. I desktop bruk vil du nok ikke merke all verdens men i spill kan man se forskjell.

 

Du har klokket rammen også. Da kan du stille den fra 200mhz til 166 for eksempel. Men hvorfor ikke klokke rammen i tillegg?

Lenke til kommentar
har laget en nytt emne i ram delen....

om at nå når jeg ser på systemegenskaper så

viser rammet at jeg har 768 mb ram ikke 1024  :cry:

 

kan dette ha noen sammenheng i det hele tatt?

jeg ahr ikke økkt spenningen ! aldri!

6260628[/snapback]

 

Poenget med overklokking er at du kan få en raskere prosessor "gratis". F.eks. kan mange prosessorer overklokkes til 125% eller mer, og da får du en veldig betydelig økning i hastighet. Dette merker du selvfølgleig kun i programmer som faktisk krever mye maskinkraft, f.eks. spill, photoshop, 3Dprogrammer osv. Et annet proeng med overklokking er for økonomiens skyld: Du kan kjøpe en billigmodell, overklokke den, og så den til å yte likt med en prosessor som kanskje koster 2 eller 3 ganger så mye. Dermed akn overklokking være fint for entusiaster på budsjett.

 

Risikoen med overklokking er hovedsakelig det at om du tyner den for mye så vil prosessoren begynne å regne feil (bli ustabil). Dette kan du selvfølgeig fikse igjen ved å redusere overklokkingen, ustabilitet er ikke permanent skade, så det er rimeig trygt å overklokke litt og litt til du begynner å se ustabilitet, og så klokke littegrann ned igjen fra det nivået for å ha en stabil overklokk. Øker du volt (for mye) kan du også potensiellt ødelegge CPUen, men det krever en del mishandling som regel. Grunne til at det er ønskelig ø øke spenningen er at mer spenning = prosessoren presses til å kjøre raskere uten å bli ustabil.

 

overklokkingen din har nok ingenting med hvor mye RAM som maskinen din finner, nei.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
også en ting til nå prøver jeg å skjøre min

prescott p4 3.0 på 3.4 !

 

det går fint tempenhar økt litt men den er stabil og ting går fint...

hvis jeg når foreks. hadde hatt det slik nå et halvt år framover

vil prosessoren fortere bli utslitt en hvis jeg ikke hadde klokket ?

6263362[/snapback]

 

Prosessorens levetid blir forkortet av:

- jo mer varme jo kortere levetid

- jo mer spenning (volt) jo kortere levetid

 

Når du bare har overklokket uten å øke spenning så mister du veldig lite levetid, men i uansett tilfelle så har det ingenting å si. En prosessor har gjerne normal levetid på 40-60 år. Om Du overklokker en prosessor massvis slik at den bare lever i 10-15 år i stedet, så hva har det å si? Du har kastet den prosessoren lenge lenge før den tid uansett.

 

med andre ord: bare overklokk så mye du vil. Så lenge du er forsiktig med å overvolte for mye, så skal det veldig mye til for at det skal skje noe irreversibel skade. Men er du smart så tar tar du overklokkingen i korte steg (5-10Mhz på front side bus) oppover, og tester hvert nivå med prime 95:

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

 

Det programmet vil kunen fortelle deg (etter en time eller to med testing) om prosessoren er virkelig stabil på det nivået du har den på nå. Prosessoren kan f.eks. være 99% stabil sli kat den bare crasher av og til i tunge spill f.eks, men dette vil prime95 kunne avsløre rimelig fort. Det annbefales at du skal kunne kjøre prime95 i mange timer sammenhengedne utne å få feil dersom du skal være helt sikker på at du ikke skal oppleve problemer som skyldes overklokkingen din.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...