Gå til innhold

Sløra vann bildene mine blir for hvite!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eksempel på bilde?

 

Antar du har valgt en lengre lukkertid for å få mer slørete vannbilder. Du kan jo da forsøke å velge en mindre blender eller kjøpe deg ett ND-filter (Neutral Density Filter), f.eks ett ND4.

6249523[/snapback]

 

 

har ND filter.. men ble for hvit (utbrent) prøvde med forskjellige blendere, men det ble enten for mørkt eller for hvit..... sender med et eksempel

post-91642-1149543837_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ta bildet når det ikke er sollys. Problemet er at det er for stor forskjell mellom mørke og lyse partier i bildet til at kameraets dynamikkområde er i stand til å få med detaljer fra begge.

 

Eventuelt kan du velge å få korrekt eksponering av de lyse partiene, mens de mørke vil gro sammen, eller vice versa.

 

Du kan også finne et litt mer spennende motiv uten så kraftige skygger.

Lenke til kommentar
Ta bildet når det ikke er sollys. Problemet er at det er for stor forskjell mellom mørke og lyse partier i bildet til at kameraets dynamikkområde er i stand til å få med detaljer fra begge.

 

Eventuelt kan du velge å få korrekt eksponering av de lyse partiene, mens de mørke vil gro sammen, eller vice versa.

 

Du kan også finne et litt mer spennende motiv uten så kraftige skygger.

6249939[/snapback]

 

men er ikke sånne bilder finest i sollys?? dette var bare et test sted jeg fant, for og øve meg.

Lenke til kommentar

Stod sola veldig høyt på himmelen? Er nok sollyset er for skarpt/hardt. Det er reflekser fra sola, ikke noe med eksponeringen. Prøv når det er litt skyet, eller at sola ikke skinner så direkte på vannet.

 

Husk når du tar et bilde er det som å fylle et glass med vann. Du kan åpne kranen litt, og det tar lang tid å fylle glasset. (Stort blendertall og lang lukkertid)

Eller du kan åpne kranen mye og glasset fylles fort.(Lite blendertall og rask lukkertid)

 

Akkurat som det går like mye vann i glasset hver gang du fyller det, må du ha samme mengden lys inn på bildebrikken enten du stiller stor eller liten blenderåpning for å få rett eksponering.

Lenke til kommentar
Stod sola veldig høyt på himmelen? Er nok sollyset er for skarpt/hardt. Det er  reflekser fra sola, ikke noe med eksponeringen. Prøv når det er litt skyet, eller at sola ikke skinner så direkte på vannet.

 

Husk når du tar et bilde er det som å fylle et glass med vann. Du kan åpne kranen litt, og det tar lang tid å fylle glasset. (Stort blendertall og lang lukkertid)

Eller du kan åpne kranen mye og glasset fylles fort.(Lite blendertall og rask lukkertid)

 

Akkurat som det går like mye vann i glasset hver gang du fyller det, må du ha samme mengden lys inn på bildebrikken enten du stiller stor eller liten blenderåpning for å få rett eksponering.

6250005[/snapback]

 

ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

Lenke til kommentar
Stod sola veldig høyt på himmelen? Er nok sollyset er for skarpt/hardt. Det er  reflekser fra sola, ikke noe med eksponeringen. Prøv når det er litt skyet, eller at sola ikke skinner så direkte på vannet.

 

Husk når du tar et bilde er det som å fylle et glass med vann. Du kan åpne kranen litt, og det tar lang tid å fylle glasset. (Stort blendertall og lang lukkertid)

Eller du kan åpne kranen mye og glasset fylles fort.(Lite blendertall og rask lukkertid)

 

Akkurat som det går like mye vann i glasset hver gang du fyller det, må du ha samme mengden lys inn på bildebrikken enten du stiller stor eller liten blenderåpning for å få rett eksponering.

6250005[/snapback]

 

ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

6250084[/snapback]

 

Når du fotograferer under høy skarp sol er det lett for at lyse partier kan bli utbrent. Det er bedre tidlig om morgenen eller på ettermiddagen / kvelden med litt lav sol. Eller det ligger en liten sky forran solen og softer opp lyset.

 

Ved sånn fotografering kan du stille kamraet på S og prøve forskjellige lukkertider. For eks. 1/6 pluss- minus, nå vil kamraet selv stille rett blender. Husk stativ!!

Lenke til kommentar
Stod sola veldig høyt på himmelen? Er nok sollyset er for skarpt/hardt. Det er  reflekser fra sola, ikke noe med eksponeringen. Prøv når det er litt skyet, eller at sola ikke skinner så direkte på vannet.

 

Husk når du tar et bilde er det som å fylle et glass med vann. Du kan åpne kranen litt, og det tar lang tid å fylle glasset. (Stort blendertall og lang lukkertid)

Eller du kan åpne kranen mye og glasset fylles fort.(Lite blendertall og rask lukkertid)

 

Akkurat som det går like mye vann i glasset hver gang du fyller det, må du ha samme mengden lys inn på bildebrikken enten du stiller stor eller liten blenderåpning for å få rett eksponering.

6250005[/snapback]

 

ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

6250084[/snapback]

 

Når du fotograferer under høy skarp sol er det lett for at lyse partier kan bli utbrent. Det er bedre tidlig om morgenen eller på ettermiddagen / kvelden med litt lav sol. Eller det ligger en liten sky forran solen og softer opp lyset.

 

Ved sånn fotografering kan du stille kamraet på S og prøve forskjellige lukkertider. For eks. 1/6 pluss- minus, nå vil kamraet selv stille rett blender. Husk stativ!!

6250907[/snapback]

 

Skal prøve dette, ja bruker stativ.

Lenke til kommentar
ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

6250084[/snapback]

Jeg støtter også kommentaren hans om å ta bilde når det er lett skyet. Stemningen blir vel ikke den samme om det er helt overskyet. Reflekser i vann kan du prøve å dempe med et polarfilter. Da får du jo også tap av lys generelt som om med ND.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

6250084[/snapback]

Jeg støtter også kommentaren hans om å ta bilde når det er lett skyet. Stemningen blir vel ikke den samme om det er helt overskyet. Reflekser i vann kan du prøve å dempe med et polarfilter. Da får du jo også tap av lys generelt som om med ND.

6252919[/snapback]

 

Ja ok, viste ikke dette.

Lenke til kommentar
ja den stod høyt på himmelen... skal teste dette en dag jeg ikke jobber :D det var bra forklart!

6250084[/snapback]

Jeg støtter også kommentaren hans om å ta bilde når det er lett skyet. Stemningen blir vel ikke den samme om det er helt overskyet. Reflekser i vann kan du prøve å dempe med et polarfilter. Da får du jo også tap av lys generelt som om med ND.

6252919[/snapback]

 

Ja ok, viste ikke dette.

6255156[/snapback]

 

Ja! Jeg har aldri prøvd polarfilter, men det skal være et på tur til meg fra Hong Kong. Spent på hvordan dette funker. På sånne godværsdager blir det ofte å dra ut på sjøen med ungene. Kamraet følger med, men bildene blir ofte "ødelagt" på grunn av reflekser.

Lenke til kommentar
Har vel Polar filter til de fleste linsene mine, (sirkulære) men har ikke skjønt helt hvordan de brukes, men jeg har en anelse.

6257089[/snapback]

Fungerer best når du står 90 grader med sola. Filteret skal kunne dempe reflekser fra ikke metalliske flater. Bare skru på de til du ser refleksene i vannet dempes.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at de fleste slike 'blurrede' vannbilder ikke tas midt på dagen i sollys, og det er at du selv med et 4X ND-filter neppe får lang nok lukkertid til at vannet blurres skikkelig.

 

Du bør nok gå for 1/2 sekunds lukkertid eller lenger hvis du har muligheten for å få en skikkelig jevn blur. Det vedlagte bildet har 1/3 sekund og er helt på grensen (litt overeksponert i det hvite) og burde nok vært litt mer blurret, men jeg klarte ikke å få lenger lukkertid pga. at det var nogenlunde lyst ute.

post-98301-1149636465_thumb.jpg

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at de fleste slike 'blurrede' vannbilder ikke tas midt på dagen i sollys, og det er at du selv med et 4X ND-filter neppe får lang nok lukkertid til at vannet blurres skikkelig.

 

Du bør nok gå for 1/2 sekunds lukkertid eller lenger hvis du har muligheten for å få en skikkelig jevn blur. Det vedlagte bildet har 1/3 sekund og er helt på grensen (litt overeksponert i det hvite) og burde nok vært litt mer blurret, men jeg klarte ikke å få lenger lukkertid pga. at det var nogenlunde lyst ute.

6257447[/snapback]

 

Buska neddi gjørnet er klipt ut og limt inn??

Lenke til kommentar
Buska neddi gjørnet er klipt ut og limt inn??

6257488[/snapback]

Nei. Den ser litt pussig ut - sikkert fordi den har rørt litt på seg pga. vind når jeg tok bildet.

 

Her er forøvrig masse bra blur-bilder til inspirasjon: http://www.flickr.com/groups/waterblur/pool/

 

Tips: På en del av bildene på Flickr (helt avhengig av hvordan de har vært lagret før de ble lastet opp) så har du mulighet til å se eksponeringsdataene der det står brennvidde, lukkertid, blender, kameratype+++.

 

Dette er en link nederst i den høyre kolonnen på den enkelte bildesiden under overskriften 'Additional Information'. Linken heter 'More properties' slik som det er på f.eks. dette: http://www.flickr.com/photos/wrobelphotoar...pool-waterblur/

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...