Gå til innhold

installere opera i ubuntu (nybegynner) !&/(¤


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat lasta ned og installert ubuntu 6.06 på laptopen min. Problemet mitt er at jeg hater enhver pc uten opera, og jeg klarer ikke å legge det inn. Jeg har lasta ned .deb pakka fra opera og kjørt dpkg -i osv... men jeg får feilmelding om at noe xlib greier mangler. Er det noen her som har peiling på hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for kjapt svar! (men det funka ikke)

 

Jeg fikk færre sure feilmeldinger nå, men fortsatt er det noe som mangler:

 

sh-3.1# dpkg -i opera_8.54-20060330.5-shared-qt_en_sarge_i386.deb

(Reading database ... 69632 files and directories currently installed.)

Preparing to replace opera 8.54-20060330.5 (using opera_8.54-20060330.5-shared-qt_en_sarge_i386.deb) ...

Unpacking replacement opera ...

dpkg: dependency problems prevent configuration of opera:

opera depends on libqt3c102-mt; however:

Package libqt3c102-mt is not installed.

dpkg: error processing opera (--install):

dependency problems - leaving unconfigured

Errors were encountered while processing:

opera

Lenke til kommentar
Opera funker nå! Jeg måtte bare kjøre den med sudo.

6245734[/snapback]

Det er ikke så smart å gjøre. Hvis du får kjørt med root(sudo), må det være noen config-filer på hjemmeområdet ditt som er korrupte. Det kan også være profilen til opera, men jeg skjønner ikke hvordan du har fått opprettet en uten å ha startet programmet. Uansett, du kan som vanlig bruker, prøve å slette profil-mappa med rm -rf ~/.opera. Prøv å starte opera som vanlig bruker etter det.

Lenke til kommentar

Hmm, opera hadde visst lagd en korrupt profil før du egentlig hadde fått startet opera. Bra det løste seg, i hvert fall. Rare feil skjer vel når programmet fortsatt er i beta.

 

Når det gjelder å kjøre opera som root, blir det vel kanskje litt teoretisk fordi linux ikke er så truet som Windows, men hvis opera kjører som root har opera skrivetilgang alle filer på systemet. Noe som altså f. eks. evt spyware eller virus liker veldig godt. Generelt sett, vil også du som bruker lettere kunne gjøre feil som har effekt på systemet hvis programmet har skriverettigheter til alt på operativsystemet. Windows kjører programmer på den måten som default, noe som er en stor del av grunnen til problemene Windows har med malware.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...