Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Tar for det meste bilder av fly, med en blender på f8. Har Canon 350D + Canon 70-200 F4. I det siste har jeg merket at særlig fronten av flyene jeg tar bilder av blir uklare/ute av fokus.

 

Hva kan dette komme av?

Takk for svar.

 

EDIT: Jeg bruker da AF= Ai servo...

Endret av Andsør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk!

 

Det som er rart, er at deler av flyene er skarpe, men fronten er uskarp...

6226467[/snapback]

 

Det er ikke bevegelses uskarphet dette er snakk om da? I og med at du bruker blender 8 og vi snakker om fly altså ting som beveger seg svært fort (hvis du tar bilder av fly i fart da). Det hadde vært fint om du la ut et eksempel så kan vi se hva slags uskarpet det er snakk om.

 

Det kan også være snakk om mange på dybdeskarphet hvis du fokuserer midt på flyet og står relativt nære kan fronten rett å slett være utenfor det ommerådet som er i fokus.

Endret av modin
Lenke til kommentar

kan du ikke legge ut et bilde av disse flyene dine.

De bladbildene gir ingen indikasjon på hvorfor fronten på flyene er uskarpe.

 

Den beste testen jeg bruker for å sjekke objektiver, er:

Still opp kamera ca 10 meter fra en jevn mursteinsvegg,

Ta så bilder på forskjellige blendere. Da har du gode referanser på om det tegner skarpt over hele flaten. I tillegg får du sjekket om objetivet tegner "puteform"

 

Her er et bilde jeg tok for å sammenligne Canon og Sigma 70-200

post-74407-1149249781_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Har tatt en liten test, ved å ta bilde av deler av et tre med en brennvidde på 135mm og 200mm.
Hvilken avstand er disse bildene tatt på? Blender 8 gir i følge Canon ved f.eks 5 meter fokusavstand en dybdeskarphet på ca. 70cm ved 135mm brennvidde og ca. 30cm ved 200mm brennvidde (uten korreksjon for crop-faktoren på kameraet). Har ikke noe program som viser fokuspunktene på disse bildene på den PC'n jeg sitter med nå, men regner med at det er det midtre punktet du bruker.

 

Hvilket fokusområde er valgt på objektivet, dette har en velger for to fokusområder. "AI Servo" brukes gjerne når det som fokuseres på beveger seg i lengderetningen, vet ikke om det er riktig modus å bruke på bilder av fly på betryggende avstand?

 

Prøv også programmet A-DEP på dette treet ditt, da stilles blenderen riktig for å få rett dybdeskarphet innenfor de fokuspunktene som kameraet velger og valgte fokuspunkter vises røde når du trykker utløserknappen halvveis ned. Se hva kameraet velger av blenderverdi nå.

 

Tabell over dybdeskarpheten til ditt EF70-200mm f/4L objektiv:

 

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på om du er "pixel-onanist" eller ikke :whistle: hvor sjenerende skarphetstapet i hjørnene er for deg. Bare se på sammenlikningen av canon og sigma lenger opp. En annen ting som kan være et problem er skjeve front glass. Disse må justeres/kulimineres på et verksted. (bilder tatt med slikt blir uskarpe på den ene siden av bildet).

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...