Gå til innhold

Nye adventure spill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og undrer meg på hvorfor ingen har tatt med Myst-spillene (5 stk) i sine rangereringer!!?? Tviler på at noen adventure-serie har hatt større innflytelse på sjangeren.

Kanskje en tøff påstand, men faktum er at det originale Myst-spillet fra 1993 ble det meste solgte spillet uansett sjanger frem til det ble slått av Sims-serien i 2000! Ikke dårlig av et spill i døende sjanger.

I disse 'Da Vinci koden' tider, kan det være et tips å prøve seg på en virkelig klassiker: Gabriel Knight 3 (Blood of the sacred - Blood of the Damned). Fikk nesten frysninger da jeg leste Da Vinci koden og oppdaget hvor mye av plottet og historien var likt med Gabriel Knight 3 - som kom ut i 1999!

Syberia-spillene er også fantastisk bra! Den franske designeren Benoît Sokal har laget et utrolig univers for Kate Walker (heltinnen i spillene). Anbefales.

Utviklet av samme folkene bak Syberia-spillene har en det mørke og introverte spillet Still Life. Det er en egen kvalitet over disse spillene.

Av andre må nevnes:

Space Quest

Police Quest

Drømmefall

The Neverhood

Anbefaler de som er interessert i adventure å sjekke ut Just Adventure. Da er det bare å browse gjennom 'Reviews'-menyen og plukke ut godbitene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitter her og undrer meg på hvorfor ingen har tatt med Myst-spillene (5 stk) i sine rangereringer!!?? Tviler på at noen adventure-serie har hatt større innflytelse på sjangeren.

Kanskje en tøff påstand, men faktum er at det originale Myst-spillet fra 1993 ble det meste solgte spillet uansett sjanger frem til det ble slått av Sims-serien i 2000! Ikke dårlig av et spill i døende sjanger.

I disse 'Da Vinci koden' tider, kan det være et tips å prøve seg på en virkelig klassiker: Gabriel Knight 3 (Blood of the sacred - Blood of the Damned). Fikk nesten frysninger da jeg leste Da Vinci koden og oppdaget hvor mye av plottet og historien var likt med Gabriel Knight 3 - som kom ut i 1999!

Syberia-spillene er også fantastisk bra! Den franske designeren Benoît Sokal har laget et utrolig univers for Kate Walker (heltinnen i spillene). Anbefales.

Utviklet av samme folkene bak Syberia-spillene har en det mørke og introverte spillet Still Life. Det er en egen kvalitet over disse spillene.

Av andre må nevnes:

Space Quest

Police Quest

Drømmefall

The Neverhood

Anbefaler de som er interessert i adventure å sjekke ut Just Adventure. Da er det bare å browse gjennom 'Reviews'-menyen og plukke ut godbitene!

6295314[/snapback]

1993 var i storhetstiden til adventure-spill, sjangeren ble vel strengt tatt ikke døende før slutten av 90-tallet?

Da Vinci-koden er reint oppspinn - konseptet selger fordi folk tror på det. Spill som kommer samtidig som en film pleier sjelden å være særlig bra.

Skrevet

Kanskje en fordel å lese det som står skrevet før en begynner å hive frempå kommentarer. Det står ingenting om Da Vinci kode spillet som kommer ut i disse dager i innlegget - så vidt jeg kan se da!

Begynte med adventure-spill på midten av 80-tallet (ja jeg er sikkert for gammel til å holde på med slikt) og da var det tekstbaserte greier som Zork, og Hitchikers Guide to the Galaxy som gjaldt! Så kom revolusjonen med Space Quest med 16 fargers pc-grafikk! Deretter gikk adventure-spill i glemmeboka for min del, frem til 1999 da jeg 'oppdaget' Myst-spillene. Så jeg gjenoppdaget adventure-spillene når sjangeren var døende pga spill som Doom, Quake, og Half Life.

Skrevet

Hum, da har jeg vært igjennom Monkey Island 1 og 2. Likte ikke overgangen til 3D i 4'ern så det ga jeg opp. Har også spilt grim fandango (skrev jeg det riktig?)- Annyways, hadde spilt Sam and Max fra før, fant jeg ut :p og har ikke fått tak i Drømmefall enda, men det vil jeg teste. For å være ærlig så vil jeg nå igjennom et par "nyere" spill. Men jeg må si disse "klassikerne" var imponerende underholdende!

Skrevet
Kanskje en fordel å lese det som står skrevet før en begynner å hive frempå kommentarer. Det står ingenting om Da Vinci kode spillet som kommer ut i disse dager i innlegget - så vidt jeg kan se da!

Begynte med adventure-spill på midten av 80-tallet (ja jeg er sikkert for gammel til å holde på med slikt) og da var det tekstbaserte greier som Zork, og Hitchikers Guide to the Galaxy som gjaldt! Så kom revolusjonen med Space Quest med 16 fargers pc-grafikk! Deretter gikk adventure-spill i glemmeboka for min del, frem til 1999 da jeg 'oppdaget' Myst-spillene. Så jeg gjenoppdaget adventure-spillene når sjangeren var døende pga spill som Doom, Quake, og Half Life.

6295457[/snapback]

Sierra hadde vel brukt EGA-grafikk siden juli 1983, da King's Quest ble lansert? Dette var det første spillet med støtte for EGA, og Sierra har flere ganger revolusjonert vha. adventure-spill. :) - Men så ble de kjøpt og slaktet av Vivendi. :thumbdown:

Skrevet

Here we go again.

Så vidt jeg kan se er ikke KQ nevnt i mitt innlegg. Om KQ kom ut i 1983 eller ikke (noe det heller ikke gjorde) er heller ikke vedkommende for mitt innlegg.

Det som står i innlegget er, så vidt jeg kan se, at jeg begynte med adventurespill på midten av 80-tallet. At EGA kom i 1984 vil jeg forøvrig si er temmelig nært midten av 80-tallet om du synes det skulle være verdt et poeng.

Det står i innlegget at for meg ble Space Quest en revolusjon. Space Quest 1 kom forøvrig ut i 1986.

Bruk øynene til å lese hva som står der, ikke til det som ikke står mellom linjene.

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...