Gå til innhold

nikon afs 17-55 vs 17-35 eller andre objektiver


Anbefalte innlegg

hei

jeg skal nå kjøpe meg et d200 og ønsker å kjøpe en "normal-zoom" som yter d200 full retferdighet. noen som har noen forslag?

 

objektivene jeg har nå er: nikon afs dx 18-55, sigma 105mm dg ex macro og nikon afs 300 f/4d+nikon afs 14e2 converter.

 

 

mvh jkh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon AFS 12-24

Denne eller tilsvarende vil du helt sikkert ønske deg senere uansett, anbefales

 

Nikon AFS 17-55

Topp, men litt dårlige motlysegenskaper

 

Nikon AFS 17-35

Topp, gode motlysegenskaper, tung, begynner å bli billig brukt

 

Nikon AFS 28-70

Topp, hvis du ikke bruker den vide enden, flott portrett objektiv

 

Nikon AFS 18-70

Helt greit, billig og godt, lett

 

Nikon AFS 18-200 VR

Flott reiseobjektiv, ikke raskt nok til sport

 

Sigma 18-50 2.8

Skarpt, mye for pengene

Lenke til kommentar

Jeg for min del er spent på Tokinas kommende 16-50/2.8. Er den så bra som det kan være en viss grunn til å håpe, kan den bil det mest brukte objektivet mitt.

 

Jeg vil egentlig anbefale 18-200 "mens du venter" - heller den enn 18-70, og du har et utgangspunkt som dekker det meste, så kan du fylle inn aktuelle brennvidder ettersom.

 

17-35 har en vidunderlig kontrast og fargjengivelse, men er knapt nok en "normalzoom". Ikke sylskarp på full blender heller. 17-55/2.8 er et sikrere valg allround, men jeg synes en bør være rimelig sikker på behov før en legger så innmari mye penger i et objektiv. Få brukte tilgjengelig, dessverre... det sier vel også litt om at dette er et objektiv folk ikke kvitter seg med. Det bør ikke være noe i veien for at du prøver Sigmas 18-50,17-70 el Tamron 17-50.

 

Nikon/Tokina 12-24 og Tamron 28-75 er bra kombinasjon ytelsesmessig, men du får delt opp zoomområdet på et litt kjelkete sted.

 

18-200, fylt inn med fastbrennvidder er også en ok utvei hvis en ikke er veldig glad i zooming. f.eks 20/2.8, 35/2.0 og 85/1.8

Lenke til kommentar
Jeg for min del er spent på Tokinas kommende 16-50/2.8. Er den så bra som det kan være en viss grunn til å håpe, kan den bil det mest brukte objektivet mitt.

 

6216098[/snapback]

 

Ja det er drømme objektivet, bare så synd at det kommer til å ta tid før det blir tilgjengelig, desuten vanskelig å få tak i her i landet. Venter på Tamron 17-50mm, men vurderer å vente videre på Tokina 16-50mm (begynner å nærme oss APS-C objektiver med vid ende som tilsvarer 24mm på 35mm).

Lenke til kommentar
Ja det er drømme objektivet, bare så synd at det kommer til å ta tid før det blir tilgjengelig, desuten vanskelig å få tak i her i landet. Venter på Tamron 17-50mm, men vurderer å vente videre på Tokina 16-50mm (begynner å nærme oss APS-C objektiver med vid ende som tilsvarer 24mm på 35mm).

6216681[/snapback]

Med 1.5crop BLIR det 24 mm. Det jeg savner mest på DSLR er en erstatter for den gode, gamle 24/2.8'n... Var ei glede å se at Sigma 10-20-eksemplaret mitt var temmelig bra på 16 mm, men det er nesten to blendere dårligere, og dessuten vil det gjerne ha litt nedblending attpå til..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
er  Sigma 18-50 2.8 i det hele tatt i nærheten av nikons 17-55/35 objektiver(skarphet,byggekvalitet osv)?

6315379[/snapback]

Du kan jo lese photozone.de sine tester av Sigma 18-50/2.8 og Nikkor 17-55/2.8 og se hva slags inntrykk du får. Pass bare på at oppløsningstallene ikke kan sammenliknes direkte, du må gå via "karaktersettinga" med farger. Den er jo i nærheten både med skarphet og byggekvalitet, det er også Tamron 17-50/2.8, som har vel så gode testresultater, men temmelig krum fokalflate.

 

f/2.8-AF-S-Nikkorene er jo så himla dyre at jeg synes en bør prøve alternativer først, hvis en ikke har veldig gode grunner eller veldig god råd. Byggekvalitetsmessig ligger alternativene gjerne omtrent midt mellom proff-objektivene og fabrikantenes rimeligste kit-objektiver, f.eks 18-55mm til D50.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...