Gå til innhold

Justere ned tekst med CSS


Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her. Prøver å justere teksten ned litt i footeren på siden. bakgrunnen i footeren er et bakgrunnsbilde. Akkurat nå ligger teksten oppå linja, og det ser en smule galt ut..hehe :p

 

ftr3bh.jpg

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistar: Du kan legge så mange linjeskift du måtte trenge...

 

<br />
<br />

 

...før footerteksten for å presse den nedover (i html-dokumentet).

Eller du kan legge padding til footeren din i stilarket:

 

#footer {
padding-top: 10px;

}

 

 

Lykke til! :)

Endret av Atch
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Eit tips: bruk tekst uten serifar på skjerm når det er snakk om mengdetekst.

6212548[/snapback]

 

Den må du nesten forklare, for det skjønte jeg ikke...

 

Mistar: Du kan legge så mange linjeskift du måtte trenge...

 

<br />
<br />

 

...før footerteksten for å presse den nedover (i html-dokumentet).

Eller du kan legge padding til footeren din i stilarket:

 

#footer {
padding-top: 10px;

}

 

 

Lykke til! :)

6213055[/snapback]

 

Det funket.... til en viss grad...hehe. Jeg klarer å justere teksten lengre opp (slik at den kommer over linja, istedet for under slik jeg vil ha den. (Brukte padding-bottom med + og - verdier). Prøvde også <br/> men alt står liksom i ro med mindre jeg flytter det oppover. Tror kanskje det er noe annet som kanskje har låst det fast på en eller annen måte :hrm:

 

 

 

Prøvde denne også, men ingenting forandret seg :(

 

Er kanskje bedre om jeg poster link til siden så man kan se resten av koden også;

Linky

Lenke til kommentar
Den må du nesten forklare, for det skjønte jeg ikke...

 

Seriffert skrift er bokstavar som har små seriffar i seg. Desse blir brukt for å "binde" saman bokstavar, noko som gjer dei lettare å lese. Eksempel på seriffert tekst kan være fonten Times.

Dette er eit eksempel på seriffert tekst.

 

Ikkje-seriffert tekst er fonter som ikkje har seriffar. Dømer på dette kan være fonten arial.

Dette er eit eksempel på ikkje-seriffert tekst

 

På skjerm blir det anbefalt å bruke ikkje-serifert tekst fordi at det blir enklare å lese. Seriffane blir vanskelege å lese på skjerm pga av den lave oppløysninga. Nokon gong lurt på kvifor dei fleste vevsider ikkje brukar Times som font til brødtekst? :)

Lenke til kommentar
Tror du må vurdere å rydde litt i koden. Er en smule rotete. I tillegg så er hele teksten under hele footeren i Opera....

 

Enig med kimthoma der. Det er unødvendig mye kode i forhold til oppsettet og designet på siden. Enklere å hjelpe også, om koden er mer forståelig.

 

Siden bugger i Firefox (i tillegg til Opera). Footeren ligger under hele innholdsboksen, uten noen bakgrunn annet enn den som er på <body>, mens den horisontale menylinjen ligger både utenfor og under. Den er verken synlig eller tilgjengelig for de besøkende. Om du skriver gyldig kode burde dette problemet forsvinne.

 

Ellers må du huske å bruke enten "<br>" (html) eller "<br />" (xhtml) for linjeskift. Xhtml-varianten med et mellomrom mellom "br" og "/" altså. Ikke "<br/>".

 

Padding eller vertical-align på footeren burde fungere om du bruker det riktig, og resten av koden er korrekt. Prøve litt til?

 

Lykke til! :)

Endret av Atch
Lenke til kommentar
Tror du må vurdere å rydde litt i koden. Er en smule rotete. I tillegg så er hele teksten under hele footeren i Opera....

6215567[/snapback]

 

Jepp, det har du nok rett i. Brukte opprinnelig en CSS template for setup siden jeg ikke har noen erfaring med CSS fra før (begynner å komme seg nå). Så har jeg bare strekt og endret den i den formen jeg ønsket. Ble nok sikkert en del rot i den forbindelse. Har heller ikke brukt annet en IE som test browser :p (er det forresten noen plass på netter der man kan sjekke utseende i alle browserene?)

 

Den må du nesten forklare, for det skjønte jeg ikke...

 

Seriffert skrift er bokstavar som har små seriffar i seg. Desse blir brukt for å "binde" saman bokstavar, noko som gjer dei lettare å lese. Eksempel på seriffert tekst kan være fonten Times.

Dette er eit eksempel på seriffert tekst.

 

Ikkje-seriffert tekst er fonter som ikkje har seriffar. Dømer på dette kan være fonten arial.

Dette er eit eksempel på ikkje-seriffert tekst

 

På skjerm blir det anbefalt å bruke ikkje-serifert tekst fordi at det blir enklare å lese. Seriffane blir vanskelege å lese på skjerm pga av den lave oppløysninga. Nokon gong lurt på kvifor dei fleste vevsider ikkje brukar Times som font til brødtekst? :)

6215758[/snapback]

 

Takk for forklaring. Da skjønte jeg det litt bedre. Men hvordan vet man om den er seriffert eller ikke-seriffert? Er ikke Verdana ikke-seriffert?

 

Er fremdeles interessert i å få ordna den footer teksten om noen har et godt forslag :)

 

edit: så ikke atch post. Skal forsøke å rydde litt i koden først, kanskje ting ordner seg automatisk ...

Endret av Mistar
Lenke til kommentar
Takk for forklaring. Da skjønte jeg det litt bedre. Men hvordan vet man om den er seriffert eller ikke-seriffert? Er ikke Verdana ikke-seriffert?

Verdana er ikkje-serifert, det samme gjeld andre fontar som liknar. Baskerville og Palatino er serifferte. Geneva og Optima kan være andre eksempel på dette. Alt du kan sjå serifferte skrifiter har til felles, er seriffane.

 

T

Sjå for eksempel på dei små ekstradetaljane som T-en har med Times i forhald til T-en i Arial.

T

Lenke til kommentar
Takk for forklaring. Da skjønte jeg det litt bedre. Men hvordan vet man om den er seriffert eller ikke-seriffert? Er ikke Verdana ikke-seriffert?

Verdana er ikkje-serifert, det samme gjeld andre fontar som liknar. Baskerville og Palatino er serifferte. Geneva og Optima kan være andre eksempel på dette. Alt du kan sjå serifferte skrifiter har til felles, er seriffane.

 

T

Sjå for eksempel på dei små ekstradetaljane som T-en har med Times i forhald til T-en i Arial.

T

6216608[/snapback]

 

Da er jeg med. Prøver generelt å holde meg unna "times new roman" generelt, men syns Verdana er bra.

 

Huff her var det mye surrete "hjelping":

For å "flytte" ett element lenger ned på skjermen bruker man css.

Og da er det padding/margin man skal bruke.

Padding vil riktig nok ikke flytte elementet, men inholdet.

6216650[/snapback]

 

ok, det kan se ut som jeg klarte å fikse det i IE nå, men fremdeles ikke helt bra i Firefox og Opera; ny linky.

Av en eller annen grunn så vises ikke den horisontale "baren", selv om den viser fint i IE. Forsøkte også å rydde litt i koden, men det ble litt mye rot etter ryddingen, så tror jeg skal være litt forsiktig med det.

For å få frem "baren" er det da jeg skal bruke margins, siden jeg her må flytte hele elementet ned (bodyblock div'en)?

 

Ellers fant jeg en nydelig verktøy som kalles DOM-inspeksjon i Firefox som gjorde underverker :) (jepp, jeg er litt nybegynner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...