Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spm. ang ftp i forbindelse med opprettelse av nytt datanettverk

Planen er å bruke ftp flittig til å koble seg til nettverket på jobb når brukerne er ute av dekningsområde for bedriften. Dvs. er på reise etc.

Er dette en god løsning og hvilke program er best å bruke? Har selv litt tro på ftp serv-u

Har selv prøvd ut litt forskjellige ftp løsninger, men støter på samme problem hver gang: Fungerer internt, men ikke eksternt. Skriver inn ip-adressene til de representative maskinene. Jeg har tillatt ftp på ruteren og testet at porten(e) er åpnet. Har ingen brannmur, annet enn den på trådløs ruteren. Problemet tror jeg kan ligge i at når jeg sjekker ip over internett får jeg opp ipadressen til bredbåndsmodemet ikke til maskinene.

En annen ting som er vurdert er å kunne overvåke og styre maskinene fra et annet sted i verden. Har prøvd ut PcAnywhere, men synes det er for ressurskrevende, itt ustabilt og for tregt. Noen som har gode anbefalinger?

Ellers blir det en ekstern hd stående i patcheskapet med nettverkstilkobling som blir backuphd for bedriften. Den er det meget viktig at alle kan få tilgang til, men med begrensede rettigheter. Spekulerer på Maxtor, men driver fortsatt research.

Resten blir vanlig windows nettverk i winxp pro på alle maskiner.

Det er ikke snakk om store datamengder, men stort sett word og excel filer. Derfor har jeg tro på denne metoden.

Blir brukt trådløs ruter videre ut i bygningen til tilkobling, men det blir lagt Cat5e resten.

Håper på svar !

Mye spm., men håper på svar på noen.

Hadde vært greit å undersøke litt før man begynner å kludre det til :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikker på at ftp er beste løsningen?

jeg bruker utelukkende vpn + windows fildeling til dette formålet. Da kan man også redigere direkte fra den delte mappen..

samme vpn kobling kan også brukes til å administrere windows xp (pro) klienter på "innsiden".

VPN oppsett er enkelt. Mange routere har dette innebygget, men jeg bruker som oftest RRAS på en eksisterende Windows 200X server til dette.. man trenger da bare å åpne port 1723 samt åpne for pptp passtrough (eller IP protokoll 47)

Skrevet
sikker på at ftp er beste løsningen?

jeg bruker utelukkende vpn + windows fildeling til dette formålet. Da kan man også redigere direkte fra den delte mappen..

samme vpn kobling kan også brukes til å administrere windows xp (pro) klienter på "innsiden".

VPN oppsett er enkelt. Mange routere har dette innebygget, men jeg bruker som oftest RRAS på en eksisterende Windows 200X server til dette.. man trenger da bare å åpne port 1723 samt åpne for pptp passtrough (eller IP protokoll 47)

6194843[/snapback]

Jeg tror på at VPN er bedre, grunnen til valget av ftp var først å fremst at det var veldig enkelt, men jeg er åpen for andre løsninger.

Vet du om linker til hvordan man setter opp VPN? Har aldri brukt VPN !

Kreves det server?

Dette er en liten bedrift med ca.30 ansatte. Derfor må kostnadene holdes nede på et akseptabelt nivå, men selvsagt skal vi tenke langsiktig og framtidsrettet. Fikk en gratis server fra Dell her forleden, men bruker den i dag som vanlig Pc. Poweredge 430 tror jeg det var. Hva anbefaler du å bruke den til? Har litt lite kunnskap om bedriftsnettverk skjønner du? Hvis dette er for dumme spm. så må du bare referere til how to guides osv. Beklager dette.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...