Gå til innhold

Da var 350D i hus, trenger tips til bruk


Anbefalte innlegg

Sånn, etter å ha siklet på digital speilrefleks i mange år, kom jeg omsider over ett med standard objektiv, til en ok penge.

 

Så lurer jeg på om noen har noen "nybegynner" tips til meg.

Har holdt på med foto i 4 år nå, men kun med kompaktkamera.

 

Var å lekte litt tidligere i kveld, å da fant jeg ut at det ikke er så dumt å endre fokuspunktet, så da var det ihvertfall en lærdom til nå :-)

 

Blir naturbilder stort sett, så dersom noen har gode tips, blir de mottatt med stor takk.

 

Andre glupe tips mottas også, med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tilykke med det nye legetøj :D

 

jeg bruger altid midterste fokuspunkt, og servo på autofokus (skal du komponere er det måske smart at bruge den metod hvor det folkuserer når du trykker ½ på knappen og så kan flytte kameraet uden fokus ændres) og blændeprioritet, så jeg kan styre om jeg vil have stor dybdeskarphed, eller hurtigeste lukketid

 

(ved ikke hvor meget du ved om det, men lille tal, lille dybdeskarphed og lille behov for lys og omvendt stort tal, stor skarphed i dybden og stort behov for lys)

 

Jeg har skrevet lidt tommelfingerregler her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm

Lenke til kommentar

Skal du bli bedre fotograf er du nødt til å tilegne deg kunnskap både i praksis og gjennom teorien, slik som med det meste andre.

 

Sett deg ned og les gjennom fotokompendiet som en bruker her har laget. Prøv ut i praksis as you go along.

Du finner mer info her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=fotokompendie

 

 

 

I tillegg anbefaler jeg denne tråden: Digitalkameraguiden. En grundig innføring

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Fant ut på den "harde måten" at fokus bør være i midten, har alltid hatt det på gamlekameraet, men tenkte ikke på det nå, var bare sugen på å knipse litt.

Stod en del fornuftige tips på den siden din, så takk skal du ha :-)

 

EDIT: Fotokompendiet var kjekt, skal lese gjennom det :-)

Er ikke helt amatør, så jeg vet litt om hva man skal gjøre for å få bra motiver osv.

Det som var mitt poeng med denne tråden var nybegynnertips til EOS350D, men kompendiet var uansett kjekt å ha, så takk for den.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Jeg bruger meget at overbelyse mørke motiver mod lys baggrund og uderbelyse lyse motiver mod mørk ( henholdsvis for at få struktur på det mørke og undgå udbrændte områder på det lyse)

6186834[/snapback]

Du har ikke tilfeldigvis lagt ut noen eksempler på det ?

Lenke til kommentar

Det er også lurt å ta en tur til nærmeste gode bokhandel. Der bør du finne en god bok om kreativ fotografering. Når du forstår hva som skjer når du f.eks. blender ned, og skjønner at dette kompenseres med lukkertiden, så er det greit å lese litt om hvordan du kan utnytte denne kunnskapen i praksis. Hvis ikke blir det fort litt som italiensk engelskundervisning. De lærer gramatikken, men ikke hvordan den brukes i praksis.

 

"Disse romerene er gale" -Sitat Obelix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...