Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spenningsfall etter kortslutning?


Anbefalte innlegg

Hey

 

 

 

For ikke så mange dagene siden klarte jeg å få en liten kortslutning da jeg skulle skru ut forsterkeren min. Dum som jeg var, skrudde jeg ut plussledningen som var direkte koblet til batteri (og sikring såklart) , og jeg kom bortat chassiset på forsterkeren. Da kom det en liten lysbue kan man si .. Etter det så var det ikke noe lyd i anlegget lenger, men alt lyser riktig av lamper bakpå..

 

Men så målte jeg spenningen !! Mellom pluss og minus ved forsterkeren så lå det 9.7V, og ved batteriet så lå det 12.48V .. Sånn har det aldri vært før. hva kan være årsaken til dette? Sikringen i verken forsterker eller ledningen til forsterkeren gikk, men hva kan være årsaken til dette spenningsfallet?

 

 

på forhånd tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du fikk så "kortvarig" kortslutning så gikk en del strøm gjennom sikringen men for at den skal smelte måtte kortslutningen vært lengre, i ditt tilfelle så ble sikringen varm og i endene inne i glassrøret er det metal sikringen festen med loddetynn, den smelter og danner en dårlig kontakt som gir spennings fall og som sagt for at sikringen skal smelte fysisk må kortslutningen være lengre!! -ellers får du en høy spennings fall når du slår på ampen ellers trekkes strøm...-BYTT sikringen-

 

sorry, men det andre som blir nevnt trenger en del mer strøm og over lengre tid for at det skal forårsake slike feil.

 

lykke til!

;)

Lenke til kommentar

takker for svar

 

 

Målte selve sikringen, og den hadde 0 motstand, så regner med den er i orden :) Har ikke lange nok ledninger til å skjekke strømkabelen , men skal få målt den, må bare skjøte litt ? Skal også måle jordledningen..

 

Har hørt det kan bli dårlig ledning i kontakter etter kortslutning muligens, så kan jo prøve å bytte alle kontakter, har festet noen slags "kabelsko" på strømledningene, da det passet godt med hvordan de blir festet på forsterkeren.

Lenke til kommentar

joda, -når du ohmer sikringen så går en meget liten strøm igjennom ifra måleapparatet.... da vil du som regel måle 0ohm, men om du slår på anlegget og måler speningen med voltmeteren: jord og inngangen på sikringen deretter: jord og utgangen på sikringen -da måler du på riktig måtte... siden den sikringen er beregnet til større strømmer-

 

:innocent: skal du ohme kablen gjør det på den enkleste måtte og riktig måtte: du kobler kablen ifra i begge endene og den ene enden jorder du til chassiset og ohmer du mellom chassi og den andre ende på kablen og omvendt... ;)

 

uansett husk å være systematisk når du feilsøker, lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...