Gå til innhold

Active window on top. Ikke noe pop-meg-i-trynet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, nå vil jeg bare komme vekk altså.

Situasjon: Sitter her på denne deilige dagen og chatter på msn og hører på musikk. Livet er deilig og mens jeg sitter og skriver som en gal med duden på MSN tar theme musikken til Snatch tak i høytalerene og pumper ut russisk folkemusikk i øyra på både meg og naboen. Sitter på Windows selvfølgelig, en standard flower (les: feel n' flow) liksom. DC++ kjører i bakgrunnen og skaffer meg det hotteste i superfart. Meg og Windows holder hender i dag, vi gjør fornuftige ting sammen. Holder på og flytter min ùber share til min ny-installerte harddisk. Med andre ord, ting kunne ikke vært bedre på mitt "stabile" flagskip.

Men så, uten noen som helst forvarsel, uten at jeg på noen måte kunne forutse den katastrofen som skulle intreffe, skjedde det noe så brutalt, noe så grotesk og mildt sagt forferdelig, at det skulle føre til at en kar som meg brøt ut i gråt. For å korte ned litt; jeg trykker på enter for å sende min nøye utklekket melding til personen på andre siden av MSN chatten... Men teksten jeg hadde skrevet ble ikke vist i chatvinduet. Jeg hører et raskt *diing*. Windows ville spør meg om noe, men boksen poppa opp i det millisekund jeg skulle trykke på enter. Harddisken slutta plutselig å jobbe. Noe hadde skjedd. Hva ville Windows spør meg om? Det popper opp en ny melding, denne gang riktig nok en subtil liten tekst boks som ble manet frem fra system-trayet.

"Found new hardware. An error occured during the installation of your new hardware."

Og til min store forferdelse oppdaget jeg at min nye harddisk med godt over 600gb filer fra min ùber share har blitt korrupt. Ikke nok med det. Mens tårene spretter og tankene flyr blir jeg tvunget til å *svelg* formatere harddisken.

----

Skrekkscenario, sant? Det var ikke akkuratt dette som skjedde. Det som egentlig skjedde var at anti-viruset mitt fant et virus og spurte meg om hva jeg ville gjøre med udyret. Men, som i teksten over, trykket jeg enter for å sende en melding på MSN. Så det førte til at jeg måtte bruke timevis på å fjerne det fordømte viruset som hadde forplanetet seg på mange fine filer i sharen.

Konklusjonen er vel kanskje at MSN kan være dødelig? Eller vertfall en skikkelig trøbbelmaker. Men så kom jeg på løsningen for å kontre slike dumme ting. Denne løsningen finnes allerede et hav av plasser, men ikke i den formen jeg ønsker den. OS X har en fin løsning: du får aldri ting poppa opp i trynet. I stedet blinker det ting her og der for å fortelle deg at noe har skjedd.

Så, mitt spørsmål er enkelt: Hvor kan jeg finne et -simpelt- programm eller en funksjon som gjør slik at det *aktive* vinduet ikke blir overlappet av andre vinduer, men at kun musa (eller alt-tab) kan sette et nytt aktivt vindu, som da liksom blir det nye "always-on-top" vinduet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. Jeg visste det ville komme.

Jeg har selvfølgelig googlet selv, med mange blandinger av ordene "active, window, always, on, top, please, i beg". Ble mange rare treff, det kan jeg forsikre deg om. Men alle treffene som skulle vise seg å være blandt de mer relevante ble fort skuffet ned blandt "ubrukelig" software. You see: litt av poenget med programmet jeg søker er funksjonen som gjør at det er musa som kontrollerer. "Always On Top Maker" krevde at jeg skulle bruke en helt på tryne og (nesten totalt-)ulogisk hotkey for å trylle med vinduet mitt. Dette er ikke programmet jeg leter etter :)

SemTop er payware, ikke at det gjør noe for en hacker som meg :thumbdown: . Men dette programmet krever også at man bruker en eller flere hotkeys.

Men svaret ditt var ikke helt bortiskauen. Det var en link på "Always On Top Maker" som førte meg til denne siden, som handlet om programmet UltraMouse. Men så kommer bud nr. 2 vettu. Alltid en (ekstra) hake ved ting. Det må være enkelt! Sjekk den lista med ting som skal trylle med vinduene! Fikk skikkelig sånn "oi, går det opp eller ned"-følelse når jeg scrolla ned (eller opp :hmm: ). Holder på å laster ned dette programmet nå da, så tiden vil vise om det var verdt min tid.

Hvis du skulle komme borti et programm som gjør det jeg vil i henhold til de 2 bud, så hadde jeg blitt henrykt skulle du være så genial å opplyse meg om dette.

På fohånd takk!

EDIT:

Okay, da har jeg prøvd dette dumme programmet og det var ikke bra. Hele tiden skulle jeg gjøre en hotkey. En kombinasjon av ettellerannet, en gesture eller no' sånt. Funka ikke for meg. Skulle bare gått ann å klikke vanlig på et vindu slik at det ble på toppen hele tiden. Eller en funksjon som gjorde at ting ikke poppa opp rundt meg, men mye heller blinka. Kanskje ikke aktivert med et museklikk, men med selve valget/selection av vinduet. Da hadde jeg blitt glad! :dontgetit:

Endret av StianGH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...