Gå til innhold

Hvordan koble et pelt. element?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du må se på er hvor mange ampere du kan trekke ut av 12V og hvor mye elementet ditt trekker. Det finner du i tabeller:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67927

 

Du kan også kikke litt på en tråd jeg hadde en tid tilbake. Bygget ett eget power selv, leverer strøm så det spruter, og det uten vifter :thumbs:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516380&st=0

http://behydro.com/peltier.php

 

Det som også er en sak er at de fleste element skal 15 - 15,5V for å yte maks, med en vanlig PSU får du bare 12V så du får ikke full effekt

Lenke til kommentar

Den utregningen stemmer nokså bra med tabellen, er bare ett ørlite tap

 

226 watt / 15.2 VMax / 24 IMax

12 volts: 140.9 watts; 18.94 amps

 

Holde vil den kanskje, men du "bruker opp" ene railen på å bare holde pelt elementet i gang, resten av systemet må dele på den andre. Kan bli litt ustabilitet og for ikke å snakke om støy fra psu siden du da kjører den så hardt. Er no ikke verre enn å bare prøve, men jeg ville ha gått for en løsning med en annen power til pelt element, og da en som går opp til 15,5V for å få maks effekt ut av elementet

Lenke til kommentar

For å si det sann så er ikke pelt element noe liten sak å ha inn i maskinen. Hva skal du kjøle det med forresten? Du må tenke på at kjøle remediet ditt skal da ta vekk effekten fra cpu + effekten fra pelt. Du må ha en enorm kjøler i forhold til kjøling uten pelt

Lenke til kommentar
For å si det sann så er ikke pelt element noe liten sak å ha inn i maskinen. Hva skal du kjøle det med forresten? Du må tenke på at kjøle remediet ditt skal da ta vekk effekten fra cpu + effekten fra pelt. Du må ha en enorm kjøler i forhold til kjøling uten pelt

6161071[/snapback]

Skal ha vannkjøling og pelt på cpu, evnt. en blokk som kjøler ned vannkjølinga som pelt bare er koblet til en blokk, dette må da gå, når swiftec selger vannblokker med pelt.

Hvet noen om en slik ting?

Endret av haakie
Lenke til kommentar
Hei, lurer på hvordan man kobler et TEC til en strømforsyning, er Hiper 580w kraftig nok til og kjøre tec+hardware?

Tenker på 150w-200w.

-Haakie

6146150[/snapback]

 

Hvis du ikke vet hvordan du skal koble et TEC kan jeg love deg at du må lese mye mer om hvordan disse fungere og skal brukes. Her er det mange feller og stor sjanse for å ende opp med et dårlig resultat hvis man ikke vet hva man gjør. Ikke akkurat Plug'n'Play.

 

space

Lenke til kommentar
For å si det sann så er ikke pelt element noe liten sak å ha inn i maskinen. Hva skal du kjøle det med forresten? Du må tenke på at kjøle remediet ditt skal da ta vekk effekten fra cpu + effekten fra pelt. Du må ha en enorm kjøler i forhold til kjøling uten pelt

6161071[/snapback]

Skal ha vannkjøling og pelt på cpu, evnt. en blokk som kjøler ned vannkjølinga som pelt bare er koblet til en blokk, dette må da gå, når swiftec selger vannblokker med pelt.

Hvet noen om en slik ting?

6161894[/snapback]

 

Klart det går, men det jeg mener er at du må tenke en del større her.... Nytter ikke med ett lite TT-BigWater sett for å si det sann. All den effekten du tilfører elementert må ledes vekk i form av varme, det i tillegg til det resten av maskinen produserer. Må ha en stor radiator eller noe alternativt.

 

Behydro laga jo en ting til å kjøle kjølevæska til vannkjølingen, se her : Side

6162923[/snapback]

 

 

Riktig, driver å leker meg med saken, lærer mye. Det som er problemet med den første testen var all varmen som ble utvikliet, og det er kun av pelt elementet.

Er snart ferdig med eksamen og greier no, blir en del mer forsøk etter det.

Lenke til kommentar
Hvilket vannkjølingsoppsett har du? Jeg har 1*120mm, skal kjøpe 2*120mm og ha i samme system, drevet av en Eheim 1048. Dette burde da være nok? Så du fikk ca 7 grader med ditt, er det stor fare for kondens?

6165139[/snapback]

 

Det er en fin miks med DangerDen, TT, WatherChill.... Det jeg har får hånd når jeg driver på..... Lager også noe vannblokker selv.

 

Kondens oppstår alltid når du kjøler under rom temp hvis en ikke isolerer godt

Lenke til kommentar

Tja.... Regner med at "1*120mm, skal kjøpe 2*120mm" er radiatorer du snakker om, det skal sikkert holde om du har kraftige nokk vifter, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Har ikke kommet over noen kalkulatorer på nettet der man kan finne hva raddis man trenger i forhold til hvor mye effekt som skal transporteres vekk, kanskje noen her vet om en? Det kommer mye ann på vannblokka også, den må være veldig effektiv og tåle en del varme, billige plastblokker kan kanskje sprekke eller lekke om det blir for varmt. Der bruker jeg en DangerDen blokk, massiv kobber :thumbup:

 

Det som vil bli ett problem er støy, på sanne system må en ha mye vifter og slikt på tradisjonelle radiatorer, derfor er jeg tilhenger av utradisjonelle løsninger. På en HTPC jeg driver å prosjekterer så er det godt mulig at jeg kommer til å bruke en vanlig oljeovn, noe lignende en slik: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=361471000 Da får man mye kjøling, der ser ok ut og er lydløst

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Elementet er 226W

 

A = P / U

226 / 12 = 18,4

6153963[/snapback]

 

Dette er ikke riktig. Qmax er 226Watt ja. Dette er kjølekraften til peltier-elementet men IKKE den strømmen den faktisk bruker. For å finen den må du gange bruke ne tabell laget for det spesifikke peltierelementet du bruker, for peltier elementer skalerer ikek linjært. Her har du en tabell over de mest brukte:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67927

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...