Gå til innhold

Sett Opp Din Egen Server!


dib

Anbefalte innlegg

Har du tenkt å sette opp din første server? Da bør du lese dette!

 

Server hva er det igrunnen?

 

En tjener, også kalt en sørver eller server, er en datamaskin som tilbyr («serverer») en eller flere tjenester til andre datamaskiner (klienter) over et datanettverk.

 

I bunn og grunn kan en hvilken som helst pc være en server, det er bare å installere en tjeneste på den, for eksempel fildeling på et localnett er nok til å få betegnelsen filtjener eller fileserver.

Så i bunn og grunn er din gamle maskin bra nok, neste gang du bytter pc kan du bruke den gamle som server ;)

 

Hardware:: en hver pc som klarer å starte kan i grunnen brukes som server, noen servere krever imidlertid høy oppetid og høy ytelse og bruker hardware designet for server bruk, for eksempel SCSI-disker er ofte blitt brukt i servere.

 

OS:: Operativsystemet er viktig valg, først og fremst på grunn av sikkerhet og optimal funksjonalitet. De mest normale server tjenesten som er kan både linux og windows kjøre, da tenker jeg på fil- steam- spill- database- ftp- web- dns- mail- gateway- og dhcp-server.

Mane lurer på hva de skal velge av server os. Dette bør du avgjøre på følgende kriterier.

 

- Tjeneste som skal kjøres (et mindre tall tjenester kan bare kjøres på det enkelte OS)

- Hvilket OS har du mest kunnskap/erfaring med (For eksempel: er liten vits å starte med linux om du ikke kan det, da blir det usikkert). Bruk det du kan best og få best resultat.

- Har OSet noe innvirkning på resten av Brukerne og/eller mitt nettverksoppsett?

- Klarer min Maskin å kjøre OSet (Oftest bare et problem med et fåtall av eldre maskiner)

 

Software:: Her er det et hav av muligheter på alle OS både Linux, Windows og Mac

Finn ut hva serveren din skal brukes til så tidlig i prosessen som mulig!

 

Sikkerhet:: Sperr av alle proter man kan og ikke har bruk for, særlig når maskinen står tilknuttet internett 24/7, alltid oppgrader serveren med siste drivere og software (med mindre det går ut over tjenester) og bruk gode passord.

 

 

Huskeliste::

- duger hardwaren min til oppgaven som skal utføres? -multitask?

- duger linja mi (lokal nettverk - internett)

- vil Serveren passe inn i eksisterende nettverk?

- vil serveren kjøre alle nødvendige program på det valgte OS ?

- hvordan vil jeg ta backup?

- sikkert nok?

- remotekontroll?

- brukere med tillgang?

 

 

vel nå har jeg tatt meg 10min å skrevet ned denne korte guiden, håper folk vil tilføye ting de synes mangler vet den er kort og vet det er mangler jeg ikke kommer på i farten selv! Men det er en start håper jeg har fått med endel viktige punkter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grei guide, men du har jo ikke skrevet noe om det de fleste lurer på; hvordan man virkelig setter opp en server... Konfigurasjon av programvare osv, mjen er enig i at en skikkelig guide hadde vært topp i denne kategorien.

 

Kanskje med følgende oppsett:

 

Innledning - Hva er en server..

Generell sikkerhet - Porter, AV osv

 

Webserver - Hardware, nettverk, sikkerhet og oppsett

Filserver/FTP-server - Hardware, nettverk, sikkerhet og oppsett

osv

 

 

Enkel guide til oppsett av Bulletproof FTP-server:

 

1) Innstaller og åpner Bulletproof. Deretter går du inn på "General settings" eller noe i den duren og setter opp de innstillingene du vil ha.

 

3) Gå deretter til "User accounts", høyreklikk på venstresiden og velg "New user" eller noe slikt. Da kan du sette opp hvilke mapper på serveren de ulike brukerne skal ha tilgang til. Passordet deres, brukernavnet og rettighetene - laste opp, ned osv

 

4) Finn ip-adressen til maskinen din ved f.eks å gå til www.whatismyip.com, sjekk at port 21 er åpen i evt. ruter eller brannmur.

 

5) Gi ip-adressen til serveren til de du har satt opp konto for og be dem logge inn med brukernavnet og passordet sitt ved f.eks å bruke en FTP-klient som Filezilla.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Må nesten være en guide som ikke går inn på programvare eller OS pga det finnes så mye mye mye forskjellig....er vanskelig å lage en gude som er for alle.. denne jeg prøvde er ganske nøytral, vil helst ikke anbefale noe over noe annet da det meste ligger på vanesak..

 

Men det er mulig jeg lager en personlig sak der jeg fokuserer et oppsett av de mest vanlige tingene med tanke på programvare jeg selv velger... skal se hva jeg får til ;)

 

kom med noen forslag da på hva som bør være med og hvilke?

Lenke til kommentar

En gang i fremtiden kommer jeg til å sette opp en filserver hjemme. Et spørsmål foreløpig: Hvis jeg fjernstyrer den med et eller annet program, da kan jeg: Logge meg på den med en annen maskin? Sette den til å laste ned ting, for så å logge meg av, mens nedlastningen fortsetter?

 

Hvis jeg også vil sette opp FTP på den slik at jeg kan nå den fra hvor som helst i verden, hva trenger jeg da?

Lenke til kommentar
En gang i fremtiden kommer jeg til å sette opp en filserver hjemme. Et spørsmål foreløpig: Hvis jeg fjernstyrer den med et eller annet program, da kan jeg: Logge meg på den med en annen maskin? Sette den til å laste ned ting, for så å logge meg av, mens nedlastningen fortsetter?

 

Hvis jeg også vil sette opp FTP på den slik at jeg kan nå den fra hvor som helst i verden, hva trenger jeg da?

6148056[/snapback]

 

Ja, du kan fjernstyre den fra en annen pc og sette på nedlastinger osv.

Du bruker da f.eks et program som Radmin. Du setter opp radmin på serveren med et passord og radmin på pc'en du vil bruke til fjernstyringen. Logger på og du får opp skrivebordet til serveren i et eget vindu slik at du kan gjøre det du vil.

 

For å sette opp FTP trenger du en FTP-server på serveren sli som f.eks Bulletproof og evt. en FTP-klient på klienten.

Lenke til kommentar

Får kanskje fatt i en gammel IBM 300mhz. Vil denne kunne funke greit nok til Apache og gallery? Kommer kanskje til å være veldig mange bilder der inne(6-7k)... vil det ha noe å si?

 

Edit: Bør vel nevnes at jeg hovedsakelig har erfaring med Win...

Endret av Jg.a
Lenke til kommentar
Får kanskje fatt i en gammel IBM 300mhz. Vil denne kunne funke greit nok til Apache og gallery? Kommer kanskje til å være veldig mange bilder der inne(6-7k)... vil det ha noe å si?

 

Edit: Bør vel nevnes at jeg hovedsakelig har erfaring med Win...

6159604[/snapback]

 

Har du noe erfaring med Gallery? Hva kan du fortelle om det?

 

-b-

 

Gjorde det enkelt i første omgang med en server jeg. Satt opp Win XP og ga fast ip til alle datamaskinene i arbeidsgruppen. Så delte jeg bare de mappene eller partisjonene som skulle deles. Fungerer helt fint.

 

Hvis du ikke skal bruke Ubuntu, går det også an å bruke ClarkConnect.

 

-B-

Lenke til kommentar
Har du noe erfaring med Gallery? Hva kan du fortelle om det?

Man trenger ikke erfaring med noe som helst for å legge inn Gallery. Man bare laster ned et arkiv, unzipper og svarer på noen ja/nei-spørsmål i installeren. At man vil ha f.eks. 100*200 thumbnails og sidene på norsk. Enkelt som bare det.

 

Hvis du ikke skal bruke Ubuntu, går det også an å bruke ClarkConnect.

6174185[/snapback]

Dette er misvisende. Så godt som alle distribusjoner kan man bruke til dette. Selv om du har et par favoritter, så bør du være fair nok til å fortelle at de andre distribusjoene også er gode valg.

 

Se Linuxguiden.no for mer informasjon om distribusjonene.

Lenke til kommentar
Dette er misvisende. Så godt som alle distribusjoner kan man bruke til dette. Selv om du har et par favoritter, så bør du være fair nok til å fortelle at de andre distribusjoene også er gode valg.

 

Se Linuxguiden.no for mer informasjon om distribusjonene.

6174488[/snapback]

 

Sorry at jeg ikke nevnet at det selfølgelig finnes mange Linux-distribusjoner som kan brukes for å sette opp egen server. Har erfaring med ClarkConnect og synes det er en distribusjon som er veldig bra, og i tillegg er den enkel å sette opp, og det er en distribusjon som er beregnet for akkurat dette formålet.

 

-B-

Lenke til kommentar
Hvis ikke trådstarter gjør noe her snart så tror jeg kanskje jeg skal sette opp en liten "nybegynnerguide" i denne kategorien selv..

6196867[/snapback]

 

 

tja tror jeg skal ta å lage en liten guide om hvordan sette opp ting på WINDOWS XP eller 2003 Server iløpe av uka...

sorry er ganske opptatt for tiden...

Linux kommer jeg tilbake til etterhvert regner jeg med pga det er mere å skrive mye mere å forklare.. enn Windows.. (hvertfall for nybegynnere).

 

Men setter pris på hjelp. ;D

 

blir nok en kort som kommer til å bli lagt til ting på etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...