Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage LAN mellom 2 PC'er direcktekoblet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey godtfolk,

Jeg har 2 maskiner med 2 gigabit nettverks kort på (2 på hver maskin altså). Dette ønsker jeg å utnytte ved at jeg har det ene nettverkskortet knyttet via en 100mbit switch ut mot internet, og det andre kortet knyttet direkte med en cat5 kabel mot den andre maskinen.

Idèen er at jeg da skal kunne overføre med gigabit hastighet mellom maskinene, og ikke bli begrenset av det faktum at switchen min bare støtter 100mbit.

Så... hvordan sitter jeg opp PC-til-PC forbindelsen? Jeg stusser spesielt på f.eks. hva gateway jeg skal sette på denne forbindelsen, når det ikke er noen ruter involvert. Jeg lurer også på om windwos autoamtisk vil finne ut hvilken forbindelse den skal bruke ut mot nettet. Når jeg setter inn kabelen mellom de to PCene akkurat nå uten å ha gjort noen instillinger, så mister jeg faktisk nett-tilgangen på begge maskinene. Ut med kabel igjen = rett på nett.

Så, vet noen hvordan dette gjøres? Jeg er rimelig oppegående på nettverk ellers, så instruksjoner kan skrives på kortform. Evt. om noen kjenner til en nettguide, så link meg gjerne opp =)

På forhånd takk

-Stigma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå klarte jeg faktisk å få kontakt på direkte kabling, men problemet som gjennstår er det at når ejg kobler til denne kabelen, så mister jeg kontakt med nettet.

Dvs. det ser ut som windows nå plutselig ignorerer den nettverkstilkoblingen som går ut mot nettet, og ikke prøver å sende trafikk den veien i det hele tatt.

Noen måte jeg kan ordne det på? (*sukk* window er ikke mye smart hehe)

-Stigma

Skrevet

I Windows XP finnes det funksjon som lar deg lage en bro/bridge mellom to eller flere nettverkskort. Lag en slik bro på den maskinen som er koblet opp mot nettet. Sjekk ut nettverkstilkoblinger.

Skrevet

Hadde prøvd å sette opp en bridge tidlgiere, men pga. forhold i mitt nettverk som gjør at jeg må sette manuelle isntillinger, så hadde det ikek funket fordi jeg ikek hadde satt de manuelle isntillingene på bridgen.

Men nå ser det ut som det funker... tilsynelatende.

Jeg vil fremdeles sjekke om jeg faktisk får over 100Mbit fram til server-maskinene min. FÅr teste mot FTP'en min anntar jeg...

-Stigma

Skrevet

Da var alt i orden. Hadde først bare 100Mbit overføring, men det viste seg at jeg hadde koblet kabelen fysisk feil i frohodl til hvilke nettverkskort jeg hadde forcet til gigabit hastighet, så da var det ikke så rart =)

Nå viser den respektable 300-350Mbit/sec i en praksis-test overføring via FTP. Respektabelt =)

Takk for hjelp alle sammen.

-Stigma

Skrevet

Om du bruker en Cat5 kabel, vil det kanskje være hastighet å hente på å bruke en Cat5E eller Cat6 i stedet. De er vel beregnet for høyere hastigheter enn Cat5

Skrevet (endret)
Om du bruker en Cat5 kabel, vil det kanskje være hastighet å hente på å bruke en Cat5E eller Cat6 i stedet. De er vel beregnet for høyere hastigheter enn Cat5

6102093[/snapback]

Mulig. Jeg tror min er en CAT5e, men det er verdt å sjekke. Jeg tror dog det heller er harddisken som ikke klarer å skrive raskere. 350Mbit/sek er jo tross alt over 40MB pr. sekund. Cat6 er bare bedre skjermet, og min kabel er bare 3-4 meter lang, så støy er ikke noe jeg trenger å tenke på.

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet

Er nok harddisken som struper hastigheten her ja, CAT5 er sertifisert for 100Mbit, mens CAT5e er sertifisert for 1000, så det er nok mest sannsynlig 5e du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...