Gå til innhold

legge til ntfs hdd

Anbefalte innlegg

Skrevet

la til hdden min med komando

mount -t ntfs /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda

har satt mappa til 0777 men får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige bruker rettighete for og se filene.

hv skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
la til hdden min med komando

mount -t ntfs /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda

har satt mappa til 0777 men får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige bruker rettighete for og se filene.

Prøv å monter disken med mount -t ntfs -o umask=0 /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda

• 2 uker senere...
Skrevet

finned det noen måte og skrive til ntfs disken fra linux? samt slette filer på disken?

hvordan kan jeg legge til et program ved oppstart via komando?

Skrevet (endret)

ericandre: MS gir ikke ut noe særlig informasjon om NTFS, så skrivestøtten er svært begrenset. Som nybegynner ville jeg holdt meg unna slik fikling.

Per i dag er det vel trygt å skrive til filer på en NTFS-disk så sant filstørrelsen ikke endres(ie. du kan gjøre småendringer i en fil), men dette hjelper jo svært få. I tillegg finnes det Captive-drivere som visstnok fikser skriving rimelig greit. Denne driveren bruker MS' egen dll, og er relativt tregt i bruk(og fortsatt på eget ansvar).

Edit: Og hva mener du med "under oppstart"? Ønsker du at et program skal starte i det du logger inn i KDE/GNOME, eller under selve oppstarten?

Endret av comicz
Skrevet

Altså i det du logger inn. Det hadde vært fint å få vite hvorvidt du kjører f.eks. KDE eller GNOME.

Under GNOME kan du legge til programmer som skal starte automatisk under "Sessions"(du finner det i menyen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...