Gå til innhold

Widescreen og spill som støtter det


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har netopp anskaffet meg en tundra 1032x med 15.4 tommers widescreen. Jeg tenkte jeg skulle teste den litt skikkelig og installerte BF2. Alt gikk greit helt til jeg kom til selve spillingen. Alt blir veldig dratt ut (Høyeste oppløsning jeg kunne få i spillet var 1024x768 mens jeg kjører 1200x880 i vanlig windows :( )

 

Er det i det hele tatt svært få spill som har støtte for widescreen formatet i dag, eller er det noen flere instillinger jeg er nødt til å gjøre på skjermen for å få det til å fungere?

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter en oppløsning hvor forholdet mellom tallene er 16:10.

En av disse f. eks:

 

[*]Skjerm:

 

16:9/16:10-skjermer (bredskjermer)

WXGA Wide Extended Graphics Array 1366 x 768

WSXGA Wide Super Extended Graphics Array 1600 x 1024

WSXGA+ Wide Super Extended Graphics Array 1680 x 1050

WUXGA Wide Ultra Extended Graphics Array 1920 x 1200

WQSXGA Wide Quad Super Extended Graphics Array 3200 x 2048

WQUXGA Wide Quad Ultra Extended Graphics Array 3840 x 2400

Denne fine listen av kjello2 er en bra veiledning om man har en liten anelse om hva oppløsning er.

 

 

Hvis ikke det går ann så tror jeg ikke spillet er ment til widescreen.

Lenke til kommentar

Hmm, oppløsningen på skjermen min står ikke der ettersom det er 1200x880..

Har lest litt rundt omkring nå, prøver å finne en "liste" over spill som støtter widescreen!

I såfall, kan det være en mulighet å bare la spillet kjøre i 4:3 modus, evt. med svarte rammer på sidene?

Lenke til kommentar

http://www.widescreengamingforum.com/masterlist.php

 

Her er det informasjon om hvilke spille som støtter widescreen out-of-the-box og om de i så fall utvider i horisontal retning eller forminsker i vertikal retning. For spill som i utgangspunktet ikke støtter widescreen er det ført opp workarounds hvis de eksisterer.

 

I tillegg kan det hende skjermen din har mulighet for å ikke stretche oppløsninger som ikke er widescreen, men jeg vet ikke hvor vanlig det er på laptops, men det går i alle fall an på fra menyen på min NEC 20WGX2.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Hmm, oppløsningen på skjermen min står ikke der ettersom det er 1200x880..

6082441[/snapback]

Oppløsningen din er 1280 x 800, og ikke 1200 x 880. Størrelsesforholdet er dermed 16:10, som på de fleste widescreen-skjermer på bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...