Gå til innhold

MEGET høy GPU core temperature (6600 GT)


Anbefalte innlegg

For et års tid tilbake kjøpte jeg meg et PointOfView 6600 GT 128 mb ram, fordi mitt gamle radeon 9800 pro 128 ram hadde blitt grilla. Fikk helt vanvittig med artifacts og slik

 

Da jeg tok ut strømledningen til vifta til 9800 var en av de 4 pluggene svart og kunne se litt smeltet ut (:O)

 

Anyways, jeg fikk slike artifacts i dag igjen (et annet spill denne gangen), slik at texturesa stikker ut til enden av skjermen, i steden for å stoppe der de skal, så og si umulig å se noe som helst.

 

Fant ut at jeg skulle sjekke den temperature settings menyen i den nvidia utilitien som er under skjerm settings, og så at temperaturen ligger på rundt 100 grader !

"GPU core temperature" boxen that is

 

Ambient temperature ligger på 33 grader hele tida, og stiger langsomt opp til 43 grader, etter ca 10 minutt spilling, hvor den slutter å stige.

 

Hva er det som skjer her ? 100 grader er da vanvittig høyt ? Det som er rart er at den ligger på 55 i windows, og med en gang jeg starter noe som helst som bruker 3d kortet skyter den i været til 100 grader (45 graders temperaturøkning på 0,5 sekunder er ganske imponerende !)

 

Det som også er litt rart er at da jeg satte ned oppløsninga ett hakk, og alle andre settings som shadows og lightning og slike ting i spillet på minimum forandret ikke temperaturen seg i det hele tatt.

Jeg har heller ingen fps problemer med de settingsa jeg hadde før jeg satte de ned...spillet går glatt og fint, er ingen grunn til å tro at 3d kortet sliter

 

Er det noen som har noen forslag ? Er GPU temperaturmålinga bare tull, og jeg bør heller se på ambient temperaturen ?

 

Vifta går, ikke så kjempemye dytt i den, men det var det heller ikke i det gamle 9800 kortet

 

Er det noe med PSUen min som driver å griller 3d kortene jeg setter inn ?

Endret av Jokque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å sjekke at det ikke er samlet seg støv i kjøleribba og vifta på skjermkortet.

Ellers så er det ikke utenkelig at PSU ødelegger skjermkortet ditt.

Oppgi merke ol!

Edit.

Er GPU temperaturmålinga bare tull?

Nei, men den kan være unøyaktig. I ditt tilfelle med 100 grader og art virker den å vær korrekt.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å sjekke at det ikke er samlet seg støv i kjøleribba og vifta på skjermkortet.

 

støvsugde hele greia i dag, null forbedring. Fikk tatt vekk 15 kg støv though !

 

Ellers så er det ikke utenkelig at PSU ødelegger skjermkortet ditt.

Oppgi merke ol!

6035322[/snapback]

 

 

på psu ? standard som fulgte med dette chieftec kabinettet

360W iirc

alt er ca 2,5 år gammelt, bortsett fra gpu og mobo (gamle moboet bare døde helt uten videre, også ca 1 år siden)

Endret av Jokque
Lenke til kommentar

Om både mobo og GFX døde plutselig og det var brent merker på skjermkortet vil jeg tro PSU gir for mye volt!

 

Chieftec er vel generellt en grei PSU, men det utelukker selvfølgelig ikke feil. Tror den kan være synderen.

 

Du burde få den sjekket evt se på spenningene den leverer i Bios eller f.eks Everest. (+12v særlig)

Lenke til kommentar

Vifta og kjøleribbene på 6600gt sitter med teip og 2 fjærbelastede låse pinner, en skikkelig dårlig løsning.hadde samme problem selv med det gamle skjermkortet (gainward),

klokka ned kortet maksimalt under standard ytelse,for i det hele tatt å kunne spill BF1942 (trekker ikke veldig mye gpu ytelse) selv da var tempen under load opp mot 80 C med artifacts.

Beveger du på kjøleribbene på 6600gt foringer du kontakten mellom teip og gpu = elendig kjøling, dette står nevnt i flere tester av 6600gt ( husker ikke hvor).

Løsningen for meg ble en Zalman kjøler til 6600gt, etter å ha montert denne var jeg kvitt alle problemer og kortet klokket noe helt vanvittig.

Håper dette kan være til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Ta av kjøleren, vask av den gamle, og ta på ny kjølepasta. Hvis ikke det hjelper, så må du skaffe en ny kjøler. Artic Silencer f. eks.  Hvordan ser kjøleren som står på kortet nå ut?

6035403[/snapback]

 

 

Vifta og kjøleribbene på 6600gt sitter med teip og 2 fjærbelastede låse pinner, en skikkelig dårlig løsning.hadde samme problem selv med det gamle skjermkortet (gainward),

klokka ned kortet maksimalt under standard ytelse,for i det hele tatt å kunne spill BF1942 (trekker ikke veldig mye gpu ytelse) selv da var tempen under load opp mot 80 C med artifacts.

Beveger du på kjøleribbene på 6600gt foringer du kontakten mellom teip og gpu = elendig kjøling, dette står nevnt i flere tester av 6600gt ( husker ikke hvor).

Løsningen for meg ble en Zalman kjøler til 6600gt, etter å ha montert denne var jeg kvitt alle problemer og kortet klokket noe helt vanvittig.

Håper dette kan være til hjelp ;)

6035530[/snapback]

 

Tror dette kan være veien å gå i første omgang! jadens forslag først!

Ta av kjøleren, rengjør skikkelig, fjern den gamle pastaen(kan gjøres med litt gnikking med f.eks et kaffe filter), og ta på ny kjølepasta

+12v er grei! Du kan kanskje sjekke om spenningen dropper mye under load.

Lenke til kommentar
Vifta og kjøleribbene på 6600gt sitter med teip og 2 fjærbelastede låse pinner, en skikkelig dårlig løsning.hadde samme problem selv med det gamle skjermkortet (gainward),

Jeg har Point of View 6600 GT, er det samme greia med det ?

 

klokka ned kortet maksimalt under standard ytelse,for i det hele tatt å kunne spill BF1942 (trekker ikke veldig mye gpu ytelse) selv da var tempen under load opp mot 80 C med artifacts.

Beveger du på kjøleribbene på 6600gt foringer du kontakten mellom teip og gpu = elendig kjøling, dette står nevnt i flere tester av 6600gt ( husker ikke hvor).

Løsningen for meg ble en Zalman kjøler til 6600gt, etter å ha montert denne var jeg kvitt alle problemer og kortet klokket noe helt vanvittig.

Håper dette kan være til hjelp ;)

6035530[/snapback]

 

for eksempel denne ?

 

godt å få svar på hvorfor kortet er slik iallefall

Lenke til kommentar
for eksempel denne ?

 

godt å få svar på hvorfor kortet er slik iallefall

6035709[/snapback]

 

Det var en slik kjøler jeg kjøpte.

Du har nok samme kjøleløsning på ditt pov6600gt kort som jeg hadde på mitt gainward, etter hva jeg har lest om kortene er det samme løsning på alle 6600gt.

Jeg prøvde å fjerne teip og legge på pasta, men til liten nytte, overflaten på kjøleren er ruglete som en krølla aluminiumsfolie, og det er ikke rare spennet i fjærene som holder kjøleren, som nevnt kortet ble hel vanvittig bra etter at jeg byttet kjøler, husker ikke hva det klokket til men det klokket bedre en et av de råeste XFX 6600gt som en kompis hadde.

Endret av guran1942
Lenke til kommentar

"klokka ned kortet maksimalt under standard ytelse,for i det hele tatt å kunne spill BF1942 (trekker ikke veldig mye gpu ytelse) selv da var tempen under load opp mot 80 C med artifacts."

 

Jeg har xfx 6600gt, fornøyd med det kortet :D Høy temp?, jeg har rundt 53 + - 3 grader på idle og 60 + - på load.(kjernetemp)... Kjører bf2 på high/med. har jo vifte i sidedøra på skjermkortet og eller grei luftgjennomstrømning, har du noen kabinettvifter?

Endret av Burner Bw.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...