Mongster Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Hei! Jeg lurte litt på dette med kunstig intelligens i spill ( A.I.), hva finnes egentlig her? Hvor langt har de kommet? Jeg driver med en oppgave på skolen nå hvor vi skal finne ut om hva de som utvikler nettbaserte læringsarenaer som It's Learning kan lære av de som utvikler dataspill. Da både med tanke på A.I. og interaktivt potensiale. Men jeg syns denne problemstillingen var litt "søkt"...eneste jeg kan tenke på at de kan lære fra dataspill må være involvering, spill involverer jo folk i veldig stor grad. Og kanskje også samarbeid, man kan lære mye om samarbeid med andre, f eks de fleste online-spill, World of Warcraft osv. Noen tanker her? Kom gjerne med alle mulige filosoferinger om dette =)
substeve Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 AI er vel per definisjon evnen til å lære nytt for å ta bedre beslutninger. Slik sett finnes ikke ordentlig AI i det hele tatt. Det finnes programmer - "intelligenser" - som kan huske ting, f.eks. hva en bruker gjør, og endre adferd (output) basert på det, men regelsettet er hovedsaklig det samme. Røft sagt. Det er sikkert mange her som vet mye om AI. AI i spill er overdrevet. Produsenter velger gjerne enkle regelsett, som at mostandere flytter seg sideveis eller ruller rundt, istedet for mer avanserte regler, fordi det fungerer bedre. Brukerens musbevegelser kan brukes som randomizer. Hvis du ser på HalfLife 2, som skulle ha så avansert AI (ble det sagt), så består nesten alle motstanderne av en slags spawn then run approach, altså at en mostanderne spawner, derimot løper denne mostanderne til et sted som er forhåndsprogrammert - som tilfeldigvis er stedet hvor du som spiller står eller er på vei til. Om du trekker deg tilbake før spawneren dukker opp ser du litt mer av HL2s såkalte AI, f.eks. at mostanderen stopper og ser seg rundt, eller hvis han ser deg, søker cover. Sammenlign med Soldier of Fortune 2s enklere AI fra 2002, hvor mostanderne spawnet og gjerne ble stående på det stedet til du ble sett, deretter auto-target de, dvs. uansett hvor mye du løp bakover og gjemte deg ville mostanderen løpe rett til gjemmestedet ditt. AI i andre spill som RPGer etc er ikke noe mer avansert heller, det bare enkle regelsett, og det er mer kreativitet i regel-produksjonen enn evnen til å lage avanserte AIer som bestemmer spillopplevelsen. F.eks. tror jeg det kom et spill for litt siden der motstanderne tar på seg hodelykter hvis du velger en stealth-approach til spillet.
-=Svin=- Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 AI kan være alt fra ting som husker det du gjør til å "tenke" selv. At det finnes noe avanserte AI har jeg liten tro på. Har sett mange eksempler på dårlig AI opp gjennom tiden som gamer (selv om den ikke er så veldig lang ). Men en ting er sikkert, de har begynnt å lage datamaskiner som ikke har alt for dårlig AI, som feks datamaskinen Deep Blue, selv om denne bare kunne spille sjakk
BlastyTrasty Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 (endret) Hvis du vil ha info om ''nyere'' kunstig intelligens anbefaler jeg deg et dypdykk i Naturalmotion Endorphin. Dette er en ''fysikkmotor'' og A.I i ett. At the heart of endorphin are its Adaptive Behaviours, which – unlike animation data – are completely interactive. With Adaptive Behaviours, 3D characters essentially animate themselves. Move two Football players close to each other and one will automatically tackle the other one, realistically trying to grab hold of his legs and bringing him down Nye Indiana Jones spillet til X360 og PS3 skal bruke denne teknologien. Gamer.no har en artikkel om dette- men de får ikke frem at karakterene i spillet reagerer interaktivt. Anbefaler deg å kikke på sida til naturalmotion. Endret 4. mai 2006 av dark by design
Mongster Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Skrevet 4. mai 2006 AI i andre spill som RPGer etc er ikke noe mer avansert heller, det bare enkle regelsett, og det er mer kreativitet i regel-produksjonen enn evnen til å lage avanserte AIer som bestemmer spillopplevelsen. F.eks. tror jeg det kom et spill for litt siden der motstanderne tar på seg hodelykter hvis du velger en stealth-approach til spillet. 6037187[/snapback] Er forsåvidt mer type RPG-AI jeg lurer på, AI i de fleste FPS-spill blir vel mye på samme måten, at fienden kan gjemme seg, eller oppføre seg på andre måter i forhold til dine bevegelser. (Må sies at det har utviklet seg mye her og, husker jeg spilte Quake1 med reaper-bots som hoppa i lavaen eller sto og stanga i veggen ) Hva finnes av AI i World of Warcraft f eks?
hyfe Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 (endret) Hei! Jeg lurte litt på dette med kunstig intelligens i spill ( A.I.), hva finnes egentlig her? Hvor langt har de kommet? Utviklinga innen ekspert-systemer, nevrale nett etc har mer eller mindre stått stille innenfor Akademia altfor lenge. At AI i dataspiller fremdeles ligger milevis etter er dermed egentlig helt utrulig (altfor mange programmere er idioter:) ). AI er fremdeles i hovedsak scripta, med parameterfiddling og tweaking for å få dem til å fungere greit nok for dette spesifikke formålet. Det er i det hele tatt knapt eksempler på "AI" i spill som bruker faktiske læringsteknikker. Jeg driver med en oppgave på skolen nå hvor vi skal finne ut om hva de som utvikler nettbaserte læringsarenaer som It's Learning kan lære av de som utvikler dataspill. Da både med tanke på A.I. og interaktivt potensiale. Dataspill har tidvis meget slicke GUI'er. Generell framvisning av informasjon, gode one-line forklaringer og intuitiv arbeidsflyt er ting It's learning definitivt kan plukke av (se HOI2 f.x. for spill med bra user-interface, selv med avansert interaksjon og hauger av valg). Strategi-sjangeren har i det hele tatt mange tilsvarende krav. Men jeg syns denne problemstillingen var litt "søkt"...eneste jeg kan tenke på at de kan lære fra dataspill må være involvering, spill involverer jo folk i veldig stor grad. Og kanskje også samarbeid, man kan lære mye om samarbeid med andre, f eks de fleste online-spill, World of Warcraft osv. Gruppesynkroniseringsverktøy etc kan muligens trekke på erfaringer fra hvordan dette gjøres i MMORPGS (litt søkt dog). De største oppgavene i forbindelse store raids er jo nettopp organisering. Hvordan løses dette av spillerene? Hvordan deles informasjon? Hvilke ønsker / krav til informasjonsdeling har man? Oppfylles disse? Hva slags verktøy brukes for å ko-ordinere hvem som er tilgjengelige når? Endret 4. mai 2006 av hyfe
hyfe Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Hva finnes av AI i World of Warcraft f eks? Ingen Monster har en sett radius de følger / angriper deg innenfor. De angriper *alltid* den som har gitt dem mest 'aggro'. Mao den de er surest på. Dette regnes utifra hvem som har kasta spells på dem og gjort mest skade på dem. Monstre har generelt heller ikke noen spells eller valgmuligheter til hva de kan gjøre utenom 'slå' heller. Questene er ekstremt rett fram, og inneholder aldri NPC interaksjon. Til gjengjeld veies det opp av at en grei andel av spillerene mangler signifikante mengder I også.
Dragon Hunter Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 AI i andre spill som RPGer etc er ikke noe mer avansert heller, det bare enkle regelsett, og det er mer kreativitet i regel-produksjonen enn evnen til å lage avanserte AIer som bestemmer spillopplevelsen. F.eks. tror jeg det kom et spill for litt siden der motstanderne tar på seg hodelykter hvis du velger en stealth-approach til spillet. 6037187[/snapback] Er forsåvidt mer type RPG-AI jeg lurer på, AI i de fleste FPS-spill blir vel mye på samme måten, at fienden kan gjemme seg, eller oppføre seg på andre måter i forhold til dine bevegelser. (Må sies at det har utviklet seg mye her og, husker jeg spilte Quake1 med reaper-bots som hoppa i lavaen eller sto og stanga i veggen ) Hva finnes av AI i World of Warcraft f eks? 6040105[/snapback] id gjorde leksa si bedre med AI-en i QII, her kunne fiendene løpe fra spilleren, gjemme seg bak kasser, etc. Dette var ganske fascinerende i 1997.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå