Gå til innhold

Totalcrash ved kjøring av 3D apps


Anbefalte innlegg

Har et litt kjipt problem som muligens noen her kan hjelpe meg med.

 

Har et ASUS X600XT skjermkort og et ASUS hovedkort med i915G chipset (husker ikke modellnummeret)

 

I det siste (uten noen form for hardware eller driveroppdateringer) har pc'n begynt å havarere så fort 3D akselrasjonen blir brukt. Både på spill, 3DMark 03 og ATITool sin 3D View. I ATITool får jeg også masse grønne artifakter uten at det blir rapportert om det.

 

Det som skjer er at grafikken stopper opp, deretter noen sekunder senere stopper ALT opp. Altså totalhavari. Med basic driver fra ATI uten VPU recover måtte jeg rett og slett skru av PC'n ved å holde inne powerknappen. Installerte så den nyeste driveren fra ATI med catalyst control center. Det samme skjer, men VPU recover klarer heldigvis å redde systemet etter crashet.

 

Må nevnes at det aldri har vært noe trøbbel med vanlig 2D bruk.

 

Mest naturlig å tro at det er skjermkortet som er gåent, men så kommer den snåle biten. Etter jeg måtte skru av PC'n ved totalhavariet så nektet PC'n å boote igjen. Den stoppet opp ved POST, før det faktisk var mulig å komme inn i BIOS.

Prøvde å ta ut skjermkortet (har VGA på hovedkortet) uten at det hjalp.

Ikke før jeg nullstilte BIOS ved å ta ut batteri fikk jeg startet opp igjen.

 

Akkurat det samme skjedde også neste gang jeg prøve en 3D app. Batteriet måtte ut før jeg fikk startet igjen.

 

Så er det noen som har noe peiling på hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, si det. Siden det skjer uten skjermkortet i så ville jeg testet ram og harddisk når jeg var igang. Kan høres ut som skjermkortet, men har du prøvd å skru ned hardware akselerasjonen under Kontrolpanel - Display: tab:settings, tab: teoubleshooting? Reinstallert/sjekket DirectX med dxdiag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...