Gå til innhold

Er prisguiden ubrukelig?


Anbefalte innlegg

Jeg gjentar for siste gang: denne diskusjonen har vært oppe i forumet svært mange ganger og hw.no/prisguide.no har deltatt i diskusjonene og vært klar over det vi har påpekt i denne tråden. De har valgt å ikke gjøre noe med det før nå.

 

Siden du ikke har vært registrert på forumet særlig lenge er det forståelig at du ikke kjenner til dette. Du får bare godta det og eventuelt søke igjennom i gamle tråder.

 

Forøvrig klarer jeg ikke helt å se hva dette har med hverken fordommer eller personangrep å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når prisen er på 1 krone pr klikk inn til butikken din står alle butikker med samme forutsetninger for å konvertere dette klikket til et salg og det skal ikke være vanskeligere eller lettere avhengig av hvor stor sjappa er i omsetning fra før av.

6012619[/snapback]

 

Skriver på noe i starten på tråden men.. :ohmy::nei::no:

Så hvis en link til en side av en sponsor på hvilket av som helst av 34000 produkter dere har reklamert for blir utsatt for scripts som feks tar i bruk linkene deres hvert 2. sekund...hva skjer da?

Lenke til kommentar

Enkelte kommer med "krav" om at alle butikker må være med for at prisguiden skal være brukbar. Kvaliteten ville selvsagt vært bedre jo flere som er med, men enkelte butikker ser seg ikke tjent med å være med. Det er det sikkert flere grunner til. Man kan tenke seg at de synes det er for dyrt, at de ikke har datasystemer som kan generere prislister i ønsket format og/eller at de ikke vil ta seg råd til å få utviklet slike, at de ikke konkurrerer med pris som fremste virkemiddel, at de er med i en annen prissøketjeneste (eksklusivt?), eller helt andre grunner.

 

Så vdt jeg vet blir produktene i prisguiden/produktguiden for en stor del lagt inn av frivillige som bruker sin egen fritid til formålet. Søkebegrep som skal brukes for å finne pris blant alle artikkelpriser fra alle butikker må settes slik at de

a) finner alle produkter av samme modell/type

b) ikke finner andre produkter med liknende navn/spesifikasjoner

 

Pga butikkenes noe forskjellige måte å skrive produktnavn (siden det ofte er mennesker som legger inn disse også hos butikkene) er dette noen ganger vanskelig, og en sjelden gang en umulig oppgave. Med titusenvis av produkter med til dels kryptiske modellnavn krever det stor nøyaktighet å få dette riktig.

 

Dessuten kan et søkebegrep som fungerte OK ved innleggelsen, fange opp nye produkter på et senere spørretidspunkt. F.eks. dersom det kommer en ny modell med en ekstra bokstav eller romertall II bak. Da må søkebegreper endres på eksisterende produkter. Dette er vanskelig å fange opp og man er avhengig av tilbakemelding fra de som oppdager feilene.

 

Når det gjelder produkter uten pris kan det ha flere årsaker. Nye produkter legges ofte inn når produkter annonseres, ifm nyhetsartikler hos akam eller hw. Da er det naturlig nok ingen butikker som har pris på produktet. Når et produkt utgår av samtlige butikkers utvalg vil det selvsagt heller ikke finnes pris på varen. Enkelt butikker er ikke flinke nok til å fjerne utgåtte varer fra sine registre. Dette vil medføre at produktene er med i prisfilene de sender til prisguiden, selv om produktene ikke lenger kan skaffes fra leverandør.

 

De som mener at alle webbutikker burde være med har kanskje en god idé om hvordan en søkerobot skal programmeres slik at den fanger opp riktige priser fra alle norske webbutikker, med det mangfold som finnes av layout og sidenavigering? Det er nemlig det som kreves dersom butikkene ikke selv vil levere prislister i datalesbart format.

 

Jeg synes prisguiden er et nyttig verktøy til å orientere seg i markedet, men bruker den som et av flere verktøy når jeg skal kjøpe noe. Å slutte å bruke prisguiden for å stole på egne søk hos aktuelle butikker er sjelden aktuelt. Når man vet at Elkjøp/Lefdahl (bl.a.) ikke er med, er det greit å sjekke prisen hos dem også før man handler. Ellers kan fritekstsøket fange opp produkter som prisguiden evt. utelater pga feil spesifiserte søkebegrep.

 

 

Til slutt:

jeg har hjulpet til med innlegging av produkter i prisguiden noen år. Det hele begynte med at jeg skulle kjøpe nytt videokamera og sendte en mengde meldinger om mangler i produktguiden. Gjennom arbeidet med innlegging av nye produkter skaffet jeg meg et bedre grunnlag for å vurdere hvilke produkter som var tilgjengelig.

Jeg synes det er mye artigere å gjøre noe selv for å forbedre prisguiden, enn å kritisere hva jeg synes er dårlig. Det er garantert plass for flere "på laget" med nøyaktighetssans og ledig tid, uten at jeg har noe med akkurat det :)

Lenke til kommentar
Så hvis en link til en side av en sponsor på hvilket av som helst av 34000 produkter dere har reklamert for blir utsatt for scripts som feks tar i bruk linkene deres hvert 2. sekund...hva skjer da?

6092406[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto deg rett her, men vi har naturligvis noe som begrenser antall klikk en IP-adresse kan gjøre over et visst tidsrom. Vi får også beskjed om noe utenom det vanlige oppstår.
Lenke til kommentar
Så hvis en link til en side av en sponsor på hvilket av som helst av 34000 produkter dere har reklamert for blir utsatt for scripts som feks tar i bruk linkene deres hvert 2. sekund...hva skjer da?

6092406[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto deg rett her, men vi har naturligvis noe som begrenser antall klikk en IP-adresse kan gjøre over et visst tidsrom. Vi får også beskjed om noe utenom det vanlige oppstår.

6094393[/snapback]

 

Forhåpentligvis :)

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

-Ja det er jo somsagt til en viss grad feilinformasjon, så det skal du ha, at feilen burde kanskje ha vært rettet opp for lengre tid siden, da det har blitt påpekt før. :yes:. Det er jeg helt enig i. Jeg bare syntes det ble feil å kalle det løgn når bakgrunnen for feilformuleringen i guiden ikke er kjent.

 

Det er jo en påminnelese om at man bør sjekke at det faktisk ER den laveste prisen. Prisguiden er, og kommer for min del alltid til å være et nyttig redskap for å finne prisantydningen på produktet jeg ser etter, uavhengig av eventuelle formuleringer eller andre feil. Hvis det er et stort problem for noen så er det vel heller ikke noen voldsom jobb å rette det opp? Hvis det kan bidra til å øke helhetsinntrykket for prisguiden generelt så kan det jo bli en fordel for HW! :thumbup: For meg blir forskjellen liten, med en "for meg" smådetalj, men jo mindre feil det er jo gladere blir folk og da kan det kanskje bli mer populært, som igjen kan føre til at prisguiden vokser ytterligere :!:, noe som bare er bra.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...