Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen+autorestart etter windowsupdate

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk, og har fortsatt ett kritisk problem etter en hendelse 27.04.06 (2 dager siden).

Jeg lasta ned en oppdatering til en Betaversion av ett spill og så også at windowsupdate poppa opp. Jeg tok like godt å lasta ned denne, da med "recommended" instillinger, før jeg skrudde av maskina for kvelden (Windowsupdate bad meg restarte).

Neste morgen viste det seg at PCen viste bluescreen i noen millisekunder, før den restartet. Dette fortsatte til man skrudde av PCen.

Videre tok min far med harddisken til universitetets IT-avdeling for å tappe ut all kritisk informasjon, men uten hell. ITpersonalet fikk ikke opp harddisken når de satt den som slave i en annen PC.

I følge min far gikk de ikke gjennom noe lengre feilsøk, men prøvde bare å sette den opp i en annen PC.

Enkelte har sagt det neste blir å sende den til IBAS og betale gode 15.000, mens andre har nevnt Partition magic 8.05 og Magic recovery pro 3.2.

Jeg har aldri prøvd disse programmene og er litt i villredet. Jeg håper fortsatt i det lengste at det er mulig å redde prosjektene mine ut fra harddisken.

PCen min er en Dell Optiplex 260

Prosessor: P4 2,4ghz

Ram: 1gigabyte, 260mhz

GPU: Geforce 7800gs

Strømforsyning: 250W

harddisk: 120gb, samsung SP1604N

Her kommer ett utdrag fra samtalen mellom min far og uib-teknikkern.

Seint i går kveld installerte vi en windowsoppdatering på UIB-maskina jeg har hjemme, en Dell Optiplex GX260.

Etter restart får vi først opp en melding: I alle fall om en velger sikkermodus med kommandolinje, som sier "press esc to cansel loading vax347b.sys

Uavhengig av hva en gjør her kommer det deretter opp em blåskjerm, som blir fulgt av en omstart før en har tid til å se hva som stør der.

Andre oppstartsalternativer gir ogtgså en slik blaskjerm hvor en ikke har tid til å se hva som skjer før automatisk omstart.

Har dere noen idee om hva feilen er.

Maskina er ikke drifta av dere.

Har forsøkt på flere måter å sjekke om det er mulig å få opp filsystemet bl.a. vha både diagnose-CD og oppstart-CD, men fånyttes. Checkdisk nekter å kjøre, den sier disken har RAW-filsystem, dvs uformatert. Disken vises ikke i Windows utforsker, men i Computer Management vises disken som uformatert (unallocated). Kan godt være det er mulig å levere disken til IBAS for å hente ut data, men dette kan fort bli dyrt. Disken ligger i BRITA for avhenting. Mulig disken kan fungere videre dersom den blir formatert, men kan ikke garantere dette.

Takker på forhånd så mye for all tilbakemelding.

Mvh Rasmus Haugen Sandvik

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei,

Prøv å koble ifra strøm og IDE kabel til disken , start maskinen ev gå i bios om den starter og er stabil , dette for å bekrefte om det er disken som har defekter ,

(ref restartingen) i BIOS er det også en funksjon (halt on eks all errors en/dis) disable denne for å se om du får melding på blåskjermen.

En mulighet er å kjøpe en identisk disk å flytte over elektronikken , hvis du husker filsystemet ( FAT32 eller NTFS)du har på disken er det litt enklere , dette med tanke på å bruke DOS for å åpne den ?

God Helg !

EDIT :How to remove Vax347b error

The free file information forum can help you find out if Vax347b.sys is a virus, trojan, spyware, adware which you can remove, or a file belonging to a Windows system or an application you can trust.

Vax347b.sys file information

The process Plug and Play BIOS Extension belongs to the software unknown by unknown.

Description: Vax347b.sys is located in the folder C:\Windows\System32\drivers. The file size on Windows XP is 159616 bytes.

The driver can be started or stopped from Services in the Control Panel or by other programs. There is no information about the maker of the file. The program is not visible. There is no detailed description of this service. The file is not a Windows system file. Therefore the technical security rating is 6% dangerous, however also read the users reviews.

Important: Some malware camouflage themselves as Vax347b.sys, particularly if they are located in c:\windows or c:\windows\system32 folder. Thus check the Vax347b.sys process on your pc whether it is pest. We recommend Security Task Manager for verifying your computer's security. It is one of the Top Download Picks of 2005 of The Washington Post and PC World.

Endret av LA8464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...