Gå til innhold

Windows 2000 Server -> for EKSPERTER


MrGod

Anbefalte innlegg

Har en oppgave her:

 

Det er 20 Servere som skal innstalleres Windows 2000 Server på. Disse kjører RAID-5. Jeg skal bruke en "distribution server" til å kjøre alle installasjonene samtidig over nettverket.

 

Hvordan skal jeg gjøre dette for å bruke minst mulig at båndbredden i nettverket og samtidig har minimal bruk av administrativ tid fysisk på serverene??

Samtidig skal jeg unngå å lage partisjoner på diskene under setup!

 

Hvordan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-02 23:13, skrev SirHartge:

LAg ett speil som du kjører fra en server. Dette kan gjøres i f.eks norton ghost eller lignende programmer.


Dette blir gjort på skolen min (høgskole) og det er minimalt arbeid.



Enig !

Glimrende, enkelt og tidsbesparende....

Lag et image som du brenner ut på cd. Kopier cd'n (så mange som du trenger)

Lenke til kommentar

Når du har innstallert Win2k Server og Norton Ghost + event. SP's og patcher så lager du et Ghost-image som du kan brenne ut på cd eller du kan lagre det i en delt mappe.

Du lager også en ghost boot-disk.

Jeg ville laget f.eks. 19 kopier av image-cd'n og 19 disketter. Egentlig trenger du ikke 19 disketter da siden du bare skal boote på den. Det går jo raskt.

 

I Ghost klienten fra boot-disken velger du å installere fra cd.

Resten går av seg selv.

 

Nettverksutgaven krever litt mer kunnskap. Husker ikke i farta hvordan det var, men du er avhengig av å ha et nettverkskort som kan boote via nettverket. F.eks 3com 905xxx. Dette vil også gå tregere siden 19 pc'er står å jobber (sluker båndbredde) på samme nettverk og at dem jobber mot samme server....

 

Edit: Skrivefeil

 

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-10-03 09:39 ]

Lenke til kommentar

Hehe...OsloLAN serverne som settes opp nå eller :razz: litt seint kanskje men men...

 

hm...har alle serverne eksakt samme innmat så kommer du kanskje problemfritt jenom det med ghost fra annen pc, jeg ville kopiert installasjons cd til hd og kjørt install fra det da men...det er jo bare meg da.

 

Good luck anyway

Lenke til kommentar

Dere gjør det tungvint gutter.

1.først og fremst sørg for at det er like servere (hardware osv)

2.Bruk Ghost Enterprise Edition med Multicasting)

3.Lag et image på den første insallerte serveren.

4.Lag deretter en multicast bootdisk på denne serveren.

5.Angi hvor mange servere som skal være med på multicastingen.

6.Sett disketten i de andre serverne.

7.Når antallet klienter er oppnått starter ghostingen av seg selv. Sørg for eventuell nok båndbredde da det vil kreve sitt.

!PS Husk å dele ut imaget og spesifisere det når du lager mulitcasting boot disken.

 

Enkelt og greit.

Hvis ikke kan du jo altids installere SMS server, men den er ikke helt enkel å administrere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 09:39, skrev Red Dog:

Du kan bruke RIS (Remote Installation Server) som er innebygget i Windows 2000. Du kan også bruke en fil på CD'en til W2K som kan automatisere hele prosessen. husker ikke akkurat hva den heter..



 

Jeg har selv lurt på hvordan man starter dette RIS programmet. Jeg kikka i Help Topics men jeg finner ikke ut hvor det ligger :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...