Gå til innhold

Problem med 4x 512 RAM Brikker.


kNick

Anbefalte innlegg

Har lenge sittet fornøyd med 2x Corsair DDR2 CM2X512 - 5400Pro brikker -> Info, PDF.

 

Men så ville jeg oppgradere til 2Gb minne, og siden de Corsair brikkene jeg har ikke er å oppdrive lengre (av enn eller annen grunn) så bestillte jeg et par Kingston HyperX PC5400 brikker.

 

Glad som en fisk i havet trykker jeg dem inn i mitt Asus P5WD2 Premium, og allt booter fint opp. Da skjer det rare!

 

Jeg kommer inn til Desktop'en, og ting ser normalt ut. så plutselig fryser allt, bildet forsvinner i ca. 2 sec, og så kommer allt tilbake igjen, i noget "ødelagt" form, visuellt sett. Deler av bildet er ødelagt / fullt av "artefacts". Jeg refresher bilder (F5 <3 ) og det ser normalt ut igjen. så ska jeg opne en mappe, da skjer det samme igjen!

 

Dette skjer hver gang jeg ska gjøre noe stort mer en bevege på musepekeren.

 

 

Jeg kom fram til at det måtte være en av de nye brikkene, og testa dem begge to hver for seg. Allt funker fint! De to nye Kingston brikkene alene i DualChannel funka også fint. Etter litt testing og bytting konkluderte jeg at alle brukkene funka 100%, ingen "bugs" i windows med noen av dem. Men sammen, 2 par i DualChannel, vil dem ikke funke. Altså -alle- mulige kombinasjoner (unntatt ALLE 4 brikker satt inn) funker som en drøm, til og med Corsair + Kingston i DualChannel (lol).

 

Så hva er problemet? Jeg snublet over dette: Asus RAM Compability Sheet (P5WD2-P)

Notes:

A* : Supports one module inserted in any slot as Single-channel memory configuration

B* : Supports one pair of modules inserted into eithor the blue slots or the black slots as one pair of Dual-channel memory configuration

C* : Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration

 

Hvis du ser under "DDR2 667 QVL" og finner min Kingston brikke (#3 ovenfra) så ser du følgende:

512MB | Kingston | KHX6000D2/512 | Kingston | SS | N/A | V | V | |

 

Altså, det er ikke krysset av for "C* : Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration"

 

Hyyl! Har jeg bare lekt detektiv, eller har jeg rett... i tilfelle, må jeg bare skippe Kingston hvis jeg vil ha 2 par RAM brikker i DualChannel konfigurasjon?!

Endret av kNick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det er ikke sikkert du trenger å kaste brikkene dine. Jeg fikk akkurat den samme feilen på min maskin når jeg satte i ett par TwinX 3200LL og ett sett TwinX 3200XL i min maskin. Det jeg gjorde var å sette timings manuelt til det som LL brikkene var specifisert for og etter det har det fungert. Hvis du endrer litt på timingen på dine brikker tipper jeg dem virker, om en kanskje med en litt dårligere timing en optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...