Gå til innhold

C#: Få tilgang på MySQL database fra .NET?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest utallige guider om hvordan dette skal gjøres, både med odbc, oledb og flere andre. Jeg får samme feilmelding uansett hva jeg gjør:

ERROR [IM002] [Microsoft][ODBC Driverbehandling] Finner ikke datakildenavnet, det er ikke angitt noen standarddriver

Kan noen gi meg et kodeeksempel på hvordan dette egentlig gjøres? :cry:

 

Finnes det ikke en database som er bedre støttet, uten at man skal trenge å legge til DSN eller laste ned annen shit? Grunnen til at jeg valgte MySQL var at det skulle være enkelt og greit å aksessere databasen med PHP også, og da var MySQL førstevalget fordi jeg allerede hadde brukt MySQL mye til dette.

Endret av JeyKey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne knytte deg opp mot ODBC på en hvilken som helst sqldatabase, så må det eksistere en ODBC service på maskinen hvor serveren ligger. Du kan altså ikke bare velge å bruke ODBC uten å ha satt opp hvordan dette skal fungere på selve maskinen.

 

På den annen side så MÅ man ikke bruke ODBC, men det er ofte det greieste siden man kan bruke de samme connectionobjektene selv om man skifter databaseleverandør eller noe annet.

 

 

Sånn gjør ihvertfall jeg det når jeg skal koble opp mot en oppsatt ODBCkilde:

 

string CONNECTIONSTRING = "Dsn=DSN;uid=username;PWD=password;databasename=DatabaseName;enginename=EngineName;";

odbcConnection dbConn = new OdbcConnection(CONNECTIONSTRING);

Velger man å ikke bruke ODBC, så er jeg ikke sikker på hvordan det er med MySQL, men i MS SQL er det vel noe sånnt:

 

string CONNECTIONSTRING = "@"Data Source=ipadresse_eller_hostname\;Initial Catalog=DatabaseName;User ID=Username;pwd=Password;");

SqlConnection dbConn = new SqlConnection(CONNECTIONSTRING)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...