Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Kan ikke starte Windows

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skikkelig uflaks! :cry: Jeg satt å skrev et dokument på word, og helt sånn plutselig ble skjermen blå og feilmelding kom opp..

Det endte med at jeg re-starta PCen men da fikk jeg bare denne meldingen opp:

"Windows kan ikke starte fordi denne filen er skadet eller ødelagt:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den orginale CD-ROMen.

Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere".

Jeg re-starta og trykket "r" uten at noe skjedde. Skjermen ble bare svart..

Jeg har forsøkt å gå inn på BIOS men skjermen blir bare svart med en blinkende ' i hjørnet.. :no:

jeg har prøvd alt fra å gå inn på BIOS til å starte i sikkermodus men meldingen om ødelgat fil kommer altid opp.

Hva skal jeg gjøre??

Håper på raskt svar, og på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken Windows versjon er det snakk om?

Om det er XP kan du prøve å putte i cd'en, og "reparere" installasjonen. Da vil du ikke miste noe som helst av filer eller programmer.

Har opplevd å få en lignende feilmelding i Win98 også, da måtte det lastes over noen filer fra en diskett.

Skrevet
Hvilken Windows versjon er det snakk om?

Om det er XP kan du prøve å putte i cd'en, og "reparere" installasjonen. Da vil du ikke miste noe som helst av filer eller programmer.

Har opplevd å få en lignende feilmelding i Win98 også, da måtte det lastes over noen filer fra en diskett.

5973062[/snapback]

Har Windows XP Pro..

Hvordan reparerer jeg filen? Det sto at jeg skulle velge 'r'..

Problemet er bare at biosen ikke fungerer(svart skjerm når jeg trykker del.)

Hvordan gjør jeg det??

Skrevet

Hvis du trykker deg gjennom windows reperasjonen, vil alle filer automatisk repareres/byttes ut. Dermed skulle feilen være fikset når windowsinstallasjonen var ferdig

Skrevet
Hvis du trykker deg gjennom windows reperasjonen, vil alle filer automatisk repareres/byttes ut. Dermed skulle feilen være fikset når windowsinstallasjonen var ferdig

5973148[/snapback]

Okey, men hvordan reparerer jeg windows?? Kan du si litt mer detaljert hva jeg skal trykke, og hvordan jeg går frem?

Skrevet

Jeg husker desverre ikke nøyaktig når og hvor du skal trykke, det er en stund siden sist jeg benyttet meg av dette alternativet. Såvidt jeg husker skulle man trykke E, og man fikk også opp en tekst hvor det stod at programmer og dokumenter ikke ville bli slettet. Jeg inbiller meg også at dette valget var på samme stadie som man får muligheten til å legge inn 2 windows installasjoner, og velge hvilken man skal bruke under oppstart.

Beklager at jeg ikke kan gi deg helt nøyaktige instruksjoner.

Skrevet

Prøv å resette BIOS på hovedkortet hvis du fortsatt har problemer med denne. Gjøres enten ved å ta ut CMOS batteriet en stund, eller ved å bytte om jumperen merket CCMOS1(eller lignende) på hovedkortet.

Skrevet

For å reparere Windows automatisk:

- Start opp fra cd

- Trykk enter for å installere windows

- Installasjonen søker etter tidligere windows installasjoner og finner disse

- Trykk r eller e for å reparere windows

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...