Gå til innhold

Linux installasjon stopper opp


Anbefalte innlegg

Hepp! Har lastet ned en DVD iso av SUSE 10.0 som jeg tenkte jeg skulle bruke på min HP Pavillion dv5095. Booter som normalt og gir meg installasjonsmeny, trykker install, og da skjer det nada, nix null...

Trodde kanskje det var skjermdriveren og prøvde i textmode. Samme da. Det stopper bare opp. Prøvde å laste ned og installere Kubuntu.. AKKURAT SAMME!

Utrolig frustrerende ettersom linux liksom skal være teh shit...

Noen som vet hva det er? Og finnes det en distro som dere vet funker?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare på liksom; du har helt rett i at GNU/Linux er teh shit. Good shit.

 

Dessverre har jeg ikke særlig kjennskap til SuSE, men å teste litt med en live-distribusjon du bare kjører fra en CD/DVD uten å installere noe som helst bare for å undersøke hvor godt Linux/distroen støtter din maskins hardware (man kan som oftest få ting til å fungere allikevel etter litt søking på nettet og manuell konfigurering) kan være lurt.

 

Og hvis Linux/UNIX-forumet her på diskusjon.no ikke kan hjelpe kan du jo prøve forumet på linux1.no (sorry for reklamen, men jeg prøver bare å hjelpe han).

 

PS: Husket du å sjekke md5-summen på .iso-en før du brant den ut på DVD-plata, for å sikre at den ikke inneholder bitfeil fra nedlastinga og er "korrupt"?

Lenke til kommentar
Hepp! Har lastet ned en DVD iso av SUSE 10.0 som jeg tenkte jeg skulle bruke på min HP Pavillion dv5095. Booter som normalt og gir meg installasjonsmeny, trykker install, og da skjer det nada, nix null...

Trodde kanskje det var skjermdriveren og prøvde i textmode. Samme da. Det stopper bare opp. Prøvde å laste ned og installere Kubuntu.. AKKURAT SAMME!

Utrolig frustrerende ettersom linux liksom skal være teh shit...

Noen som vet hva det er? Og finnes det en distro som dere vet funker?

Takker for alle svar!

5959670[/snapback]

 

Som sagt det kan være cden som er korrupt.

 

Men kva slags type maskin har du

Skermkort og videre?

Lenke til kommentar

Jeg kan har faktisk prøvd med LiveCD'er før, og det gikk bare fint. Husker ikke hvilke dette var, men det er irrelevant.

Jeg har spurt noen andre, og de mente at det kunne være noe med såkalt ACPI eller noe i den dur.

 

Datamaskinen min er denne: HP Pavilion dv5095

 

Prøvde i går med Mandrake, men da fant den ikke CD-rom driveren. Det skal sies at det er en gammel distro, men kan det være at 64-bits versjonene jeg har lastet ned likevel ikke støttes av min Turion 64?

Lenke til kommentar
Booter som normalt og gir meg installasjonsmeny, trykker install, og da skjer det nada, nix null...

Trodde kanskje det var skjermdriveren og prøvde i textmode. Samme da. Det stopper bare opp. Prøvde å laste ned og installere Kubuntu.. AKKURAT SAMME!

5959670[/snapback]

For Kubuntu, har du prøvd å skrive "linux noapic nolapic" (evt føy til " vga=771" på samme linja dersom bildet blir dårlig) der du velger hva du ønsker å installere (etter å ha bootet, men før selve installasjonen)? Dette er i hvert fall et typisk "laptop-tricks".

 

Ellers finner jeg ikke laptopen din i denne laptop-lista (kan den ha et annet modellnavn i utlandet?) for Kubuntu, uten at det trenger å bety noe, men dersom HP dv5058ea ligner mye på dv5059, så ser det ikke særlig lovende ut. Kanskje du må teste en annen distro enn Kubuntu.

Lenke til kommentar
For Kubuntu, har du prøvd å skrive "linux noapic nolapic" (evt føy til " vga=771" på samme linja dersom bildet blir dårlig) der du velger hva du ønsker å installere (etter å ha bootet, men før selve installasjonen)? Dette er i hvert fall et typisk "laptop-tricks".

 

Prøvde dette, og det skjer akkurat det samme dessverre... Jeg må kanskje finne meg en ny versjon av Mandrake eller noe da siden det er denne distroen jeg har kommet lengst med. Har jo som sagt også prøvd med suse, men får bare samme smørja...

Men takk for alle som har prøvd å hjelpe... Skal se om jeg ikke finner ut av det!

 

Og til deg Augustus, så er jeg ivrig Windows tilhenger, men er alltid åpen for nye ting :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...