Gå til innhold

Beskriv serveren din


sveiae

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd for å se hvordan oppsett andre har på serveren sin (OS, applikasjoner, tjenester), hvordan de bruker serveren og hva de bruker den til.

 

Dette er for å oppmuntre andre til å spre kunskap om oppsett, funksjoner en server kan inneha, bruk av den og "ideen for serveren". Gjerne også ta med vanskelighetsgrad, etter ditt eget skjønn, på oppsett av en slik server.

 

Dette er en tråd for at man kan få/dele ideer og inspill på mulighetene innen serverdrift.

 

Her er beskrivelsen av min server (håper at dette kan være en mal for besvarelser på emnet):

 

Hardware: p3-600Mhz, 256MB RAM, 80GB harddisk, 1500/500kbps linje

 

OPPSETT: OS:Ubuntu-server installasjon | Programmer: vsftp server(very secure ftp), ssh server, bittorrent client, elinks (web-browser)

 

FUNKSJONER: FTP-server(kryptert over internett/WAN ved bruk av SSH), SSH-server, Bittorrent-klient, web-browser mulighet.

 

BRUK: Bruker serveren til ftp-server på hjemmenettverk og (kryptert/SSH)ftp-server over WAN. Kan logge inn v/SSH over internett og overvåke serveren samt styre vsftp, bittorent og elinks

 

IDEEN: Ville ha en server som jeg kunne styre fra en "hvilken som helst" internettilkobling, gjerne via PUTTY (bla SSH-klient som kan ligge på en usb-penn).Som skulle kunne browse internettsider, laste ned torrenst til server og dele filer på LAN og WAN på en relativt sikker måte.

 

VANSKELIGHETSGRAD: Middels

Endret av sveiae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mine servere:

 

Server 1:

 

OPPSETT: OS:Ubuntu-server installasjon | Programmer: ssh server, Apache2, Proftpd, Mysql, Postfix

 

HARDWARE: Bygd, Intel® Celeron® CPU 2.00GH, 512MB Minne, IDE1: 20GB, IDE2: 80GB og IDE3: 200GB

 

FUNKSJONER: Web og FTP-server, SSH-server, E-post

 

BRUK: Bruker serveren som e-post server i utgangspunktet, men når den først var oppe og gjekk så var det like greit å sette opp web og ftp samtidig. SSH brukes til sikker overføring av filer og administrasjon.

 

IDEEN: Var lei av å bytte e-post adresse i eit sett. Ville ha ei fast adresse, så eg kjøpte eit domene, og ein fast IP. Og dermed var det igang.

 

Dette tok litt av for venner og kjente som og ønskte ei fast e-post adresse. Så serveren står nå på 155 MB linje, og fysisk ca 60 mil frå der eg bur.

 

Dermed kommer Server 2 inn i bildet.

 

Server 2

 

OPPSETT: OS:Windows 2003 Standard server installasjon | Programmer: Active Directory, Remote Desktop, IIS (web og ftp), Routing and Remote access og vanlig fil og print server

 

HARDWARE: Dell PowerEdge 1600SC, Intel® Xeon CPU 2.40GHz, 1GB Minne. 3xSCSI 68.24GB i RAID0, DLT Tape Streamer (DLT1/VS80)

 

FUNKSJONER: Sentral lagring og administrasjon av brukere i heimen med mulighet for å laste ned frå den via ftp, web, VPN og mulighet for "mitt skrivebord heime" når eg er andre plasser.

 

BRUK: Bruker serveren til å lagre dokumenter og bilder. Elles så er den satt opp med Active Directory slik at alle heime kan logge på alle maskiner som er kobla mot AD.

 

IDEEN: Hadde lyst på sentral lagring, og bare ein plass å måtte tenke på backup.

 

 

 

La til HARDWARE i lista då eg savna det hos deg.

Lenke til kommentar

Server 1:

 

OS: OpenBSD 3.8 | Programmer: Packet Filter, OpenVPN

HW: Celeron 633mhz, 128mb ram, 80GB disk

Bruksområde: Transparent FW, VPN-gw for lokalnettverk og administrasjon av servere/arbeidsstasjoner.

Ideen: Å ha en FW samt VPN server som er "usynlig" på internett. Den svarer kun på en port, og kun hvis avsender har signert handshake pakkene med riktig TLS nøkkel. Tilgang via SSH får man kun gjennom allerede kryptert VPN.

 

Server 2:

OS: Diverse/test

HW: 2*2.4ghz xeon @ 2.8ghz, 1GB ram, 13GB disk

Bruksområde: alt mulig

Ideen: Å bygge sammen en maskin uten mål og mening av HW jeg hadde liggende, men det blir nok noe mer presist når jeg først tar meg tid til å se mer på den.

Lenke til kommentar

Server 1

 

OS: Linux Debian Sarge 3.1

HW: AMD 500Mhz, 700MB Ram, 20GB Harddisk.

Programmer: irssi, Apache2, proftpd, mySQL, Counter Strike 1.6

Bruk: Først og fremst ville jeg bare sette opp en server fra grunden så jeg vet hvordan man gjør det. Nå kjører jeg web-server for hjemmesiden min med PHP, mySQL og FTP. Har også CS 1.6 på den, for og teste hvordan det fungerte på Linux(og den ikke fult så bra serveren min).

Lenke til kommentar

Hehe, har ikke store greiene, men kan ta det jeg har:

 

Server 1: Gateway /m firewall & Vekkerklokke

OS: Slackware linux

Programvare: iptables, dhcpd, cron og mpg321.

Bruksomeråde: Gateway, brannmur, router og DHCP server for hjemmenettverket.

Blei så forbanna lei den fattige routern vi hadde, var heite steike helt umulig!

Klikka hele tia. Så hadde jeg en gammel boks stående, som jeg bare satt opp

tilkoblet et trådløst aksesspunkt, the rest is history.

Har selfølgelig planer om å gjøre med ut av det når jeg får tid.

Tenker da i hovedsak på HTTP og FTP. Boksen fungere også som

en vekkerklokke. Regner ikke med at jeg er den eneste som har problemer med å

våkne om morran. Da er det kjekt å våkne til litt fresh musikk, noe denne boksen

hjelper meg med.

 

Utrolig kjekt hvis du har en gammel boks liggende.

 

Vanskelighetsgrad: Lett :p

Endret av Jorek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hardware: p3(?)-333Mhz, 190MB RAM, 11 og 10 GB harddisk, 3500/600kbps linje

 

OPPSETT: OS:Slackware 10.2 server installasjon | Programmer: sftp server, ssh server, webserver, mysqlserver, php5, samba server, aide, logcheck, portsentry, chkrootkit

 

FUNKSJONER: sFTP-server(kryptert over internett/WAN ved bruk av SSH), SSH-server, webserver, mysql databaser, domenekontroller

 

BRUK: Bruker tjeneren som domenekontroller til noen maskiner i det lokale nettverket, som webserver og mysqlserver for nettsider til meg og andre, innlogging via ssh for brukere med konto osv.

 

IDEEN: Ville bare ha en maskin å ha nettsider på og en som kunne være domenekontroller uten å kreve så mye maskinkrav. Så har jeg utvidet den senere.

 

VANSKELIGHETSGRAD: Middels til vanskelig

Lenke til kommentar

Server/Gateway

 

HW: PentiumIII 800mhz, 187MB ram, 1x80gb hdd 2xnettverkskort

OPPSETT: OS: Linux - clarkconnect Programmer: Det som følger med clarkconnet og CS:S og gmod server.

Funksjoner (i bruk): Http, ftp, MySQL, IMAP, proxy, brannmur, router, SSH, CS:S og gmod gameserver.

Ideen: Å sette opp en linux-server for første gang, samt å sette opp en brukervennlig brannmur/router.

 

Vanskelighetsgrad: Enkel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

HARDWARE: p3 866, 288mb ram, 3x8,4gb hdd. creative soundblaster 128.

 

BRUK: avspilling av musikk til stereoanlegg, så dette slipper og stjele ressurser fra hovedpcen. brukes også som ekstra lagringsplass for dokumenter.

 

OPPSETT: win 98se

(foreløpig, linux kommer når jeg skal bruke den som ftpserver)

|PROGRAMMER: winamp

 

FUNKSJONER:avspilling av musikk og ekstra lagringsplass via lan

 

IDEEN: gikk lei av at musikkavspilling brukte ressurser på hovedpcen, ville også bruke denne maskina jeg hadde liggende etter et lit raid på søppeldynga :whistle:

Blir nok etterhvert brukt som ftpserver og nedlasting av bittorrent filer.

 

VANSKELIGHETGRAD: veldig lett

Lenke til kommentar

HARDWARE: Intel Pentium mmx (166MHz), 256 mb ram, 1x 4 gb og 1x 1 gb, ATI 4mb skjermkort.

 

BRUK mIRC bot og HLTV server slik at eg slipper å gjøre det på hoved pcen

 

OPPSETT: win2k med VNC for fjern styring av pcen

 

FUNKSJONER:mIRC bot og HLTV server

 

IDEENville ikke ha hltv på hoved pcen, da det gjorde at cs lagget litt og hltv'en lagget.

 

VANSKELIGHETGRAD: veldig lett

Lenke til kommentar

Mine servere:

 

Server 1:

 

Hardware. Celeron 850MHz, 512MB SDRAM, 140GB harddisk, 100MBit nettverk

 

Bruk: Lagringsplass for filer

 

Oppsett: Windows Xp med logmein for fjernstyring, serv-u for FTP

 

Funksjoner: Lagringsplass / FTP

 

Ideen: ble lei av og måtte ha på den maskinen jeg skulle hente filer fra

 

VANSKELIGHETGRAD: veldig lett

 

Server 2:

 

Hardware: 2x P3 800MHz, 1GB, 2x 9.1GB 10000rpm diker, 8x 100MBit nettverkskort

 

Bruk: Ingenting ATM

 

Funksjoner: Ingen ATM

 

Ideen: Har tenkt og bruke den som switch (har litt problemer med Linux og clarkconnect)

 

 

Server 3:

 

Hardware: 1.8GHz celeron, 1GB, 280GB HD, 100MBit nettverkskort

 

Bruk: Foldershare

 

Funksjoner: Foldershare

 

VANSKELIGHETGRAD: ganske lett

 

Server 4:

 

Hardware: P4 540 3.2GHz, 1.5GB ram, 1.5TB hdd, 100Mbit

 

Bruk: filserver, ftp

 

Funksjoner: Filserver ftp

 

Oppsett: Win 2003 server

 

VANSKELIGHETSGRAD: ganske lett

Endret av JunaJ
Lenke til kommentar

HARDWARE:

Intel Pentium MMX 233 MHz,

256 mb RAM

40 GB Harddisk

 

OS:

Windows 2000 med Apache 2, No-IP - Dynamic DNS og VNC.

 

FUNKSJONER:

HTTP, FTP...seinere Mail

 

VANSKELIGHETGRAD:

ganske lett.

 

Dette på en vanlig ADSL linje på 2100/512 kbps og med fast IP.

Lenke til kommentar

Hardware: Amd 1200mhz 512mb ram 12gb hd 4\0.5 telenor linje

 

OPPSETT: OS:Clark Connect | Programmer: Apache,mysql,Samba,ftp,torrentflux

 

FUNKSJONER:Bt,Win fildeling,ftp,http,database og distroen har forhånds installert router funksjon som eg skal snart bruke

 

BRUK:Bittorrent nedlastnings server er det den er for nå.

 

IDEEN: Jeg var lei av å vente så lenge på ting å bli lastet ned så istedenfor å bare laste ned på dagtid så står serveren på 24\7 og da er det altså på en måde dobbelt så kjapt:)

(jeg laster KUN ned lovlige ting:)

VANSKELIGHETSGRAD: Enkelt

 

Server Status

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Server #1:

CPU: sempron 2800+

RAM: 512MB MB NoName

HK: Abit mATX et eller annet

2*200 gb

 

OS: CentOS 2.6.15 Kernel

Services: oidentd, proftpd, mysqld, httpd, mrtg

 

Server #2:

CPU 2*xeon 2.8 ghz

RAM: 2*512 ddr

HK: Supermicro et eller anna langt navn

OS: CentOS 2.6.15 Kernel

Services: proftpd, mysqld, httlpd, mrtg og div andre :)

2*36 u320 SCSI

2*300 GB sata

 

Enkelt

Lenke til kommentar

Server 1:

 

HARDWARE:

Intel Pentium 1.5ghz, 1,4 terrabyte, 712mb ram 25mbit linje symetrisk

 

 

BRUK:

mIRC bot, eggdropper, proxy server, brannmur, ftp, share-pc localt og eksternt div dc-nettverk, bit-torrentss, steame-mp3s, lagringsplass.

 

OPPSETT:

XP pro sp2, norman antivirus jeje

 

IDEEN:

-Må legge til at det er en maskin med logmein remote på som jeg bruker til vanlig arbeid når jeg er lang vekke fra min stasjonære, via Logmein. Og til å proxy for å åpne porter som er sperret på job osv.

 

VANSKELIGHETSGRAD: lett

 

FORNØYDHETSGRAD: meget

 

 

 

 

 

!HELT NY!

 

Server 2:

 

HARDWARE:

Intel Pentium Extreme Edition 955 3.46GH , ASUS-hk, 4 gb ram 4.2terrabyte, 25mbit linje symetrisk

 

BRUK:

webserver, apache, mySQL, FTP!!, bit-torrent, samba, share eksternt og internt. kommer flere tjenester her etterhvert denne serveren er helt ny har ikke satt opp alt enda! bruker Nettsupport remote control =P

 

OPPSETT:

LINUX, rød hatt server utgaven Stabilt som fy ingen linux slår dem på det!

 

IDEEN:

w to the a to the r to the e to the z

 

VANSKELIGHETSGRAD: lett om man kan linux ;)

 

FORNØYDHETSGRAD: veldig super meget

Lenke til kommentar

Server 1:

 

HARDWARE:

Intel Pentium 3 800mhz

512 mb RAM

30 GB Harddisk

 

OS:

Windows XP med Apache2, VNC og No-IP.

s

FUNKSJONER:

HTTP, FTP.

 

LINK:

http://whiteshit.net

 

Server 2:

 

 

 

HARDWARE:

Intel Pentium 2 450 MHz,

384 mb RAM

10 GB Harddisk

 

OS:

Ubuntu med SSH.

 

FUNKSJONER:

HTTP, FTP

 

LINK:

http://whiteshit.net:1880

 

(mye raskere enn den andre, blir snart Linux på den andre også. Sjekk load-time.)

 

 

 

OG DERE; POST LINK TIL SERVEREN!

Endret av hc(tm)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...