Gå til innhold

Hvordan konstruere en heatpipe?

tore_v1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen mosfet'er på HK'et mitt som blir skummelt varme til tider. Alt annet er vannkjølt, så det kan jo fort vekk ha litt å si iom at det ikke er noen vifter som blåser over ribbene som sitter der.

HK er forøvrig et Abit AN8 Ultra

an8-ultra_top_500-564x376.jpg

Mosfetene er under de blå ribbene oppe til høyre mellom S-OTES blokken, og cpu.

Det jeg tenkte på var å feste et kobberrør på kanskje 10mm eller mindre, looe dette og fylle det med vann, slik at vannet blir varmet opp, og stiger opp i røret, og presser frem det kalde vannet. Lurer også på om det kanskje vil fungere å ta et kobberrør, lodde på ribber rett under psu, som igjen suger opp varmen fra disse. Men, hva fyller jeg i kobberrøret for maks overføring av varme?

Alt av forslag og tanker rundt dette mottas med takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

r134a heter vel den vesken som blir brukt i diverse kjøleskap tror jeg. Ikke fyll vann iallefall. Litt av poenget er vel å ha en veske som fordamper ved relativt lav temperatur...?

Skrevet

Veldig sant det. Løsning med vann var for å bruke det i en loop, hvor de termiske egenskapene til vann ble drivkraften i sirkulasjonen..

Vet du hvor jeg kan få tak i den væsken/gassen?, eventuelt hvor mye det koster?

Skrevet

De er ikke så små, kjøleribbene, problemet er dårlig luftflyt.. Det betyr nemlig økt støy..

Tror det skal gå halvgreit å gjøre det, men et alternativ er helt klart en hjemmelaget vannkjølingsløsning hvor jeg implementerer et kobber-rør i kjølerene, og kobler dette til reserator'en..

Noen andre forslag..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...