Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN i kabeltvnett


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å distribuere et pcnettverk i et kabeltvnett.

 

Nettverket er coaksialkabelbasert.

 

Canaldigital leverer tvsignaler idag, men vi eier nettet selv og kan dermed levere internett paralellt om det er mulig.

 

Jeg ser for meg av ti trenger en t-spilt i hver leilighet, men hva mer?

 

Hva slags nettverkskort fungerer?

 

Takknemlig for all hjelp og evt hvem jeg kontakte for tips? Firmaer jeg kan kontakte for priser etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å distribuere et pcnettverk i et kabeltvnett.

 

Nettverket er coaksialkabelbasert.

 

Canaldigital leverer tvsignaler idag, men vi eier nettet selv og kan dermed levere internett paralellt om det er mulig.

 

Jeg ser for meg av ti trenger en t-spilt i hver leilighet, men hva mer?

 

Hva slags nettverkskort fungerer?

 

Takknemlig for all hjelp og evt hvem jeg kontakte for tips? Firmaer jeg kan kontakte for priser etc.

5953464[/snapback]

 

Dersom det er en coax kabel som samtidig kjører tv signal tror jeg at du kan glemme å distribuere noe pc nettverk uten at du har en CMTS (sentral som konverterer signal fra ethernet til qam) og kabelmodem på hvert punkt.

 

Det er billigere og MYE raskere for deg å strekke opp nytt nettverk basert på cat5 eller cat6.

Endret av eskriste
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at coaxikabel til TV, antenne, etc. har en impendans på 75ohm, og at de som brukes i nettverk har en impendans på 50ohm?

5953527[/snapback]

 

Ikke bare det, men det er snakk om frekvenser og masse annet. Har jobbet med kabelmodem siden 96-97 så jeg har testet mye rart.

 

Men om han vil fortsette med prosjektet har vi stående et par gamle cmtser som han kan få til vrakpris. :thumbup:

Lenke til kommentar
CMTSer...

 

ok, hva koster en slik. Hva koster den evt å drifte? Kan dette gjøres via fjernhjelp?

 

Hva mer enn cmts trengs?

 

Dette er to 4 etg murblokker. Strekke kabel er ikke bare lett. Hvorfor "lønner" det seg å strekke cat 6 kabel mener  d u?

5953579[/snapback]

 

En cmts koster ny fort 40 000,- for den billigste. Hastighetene er ikke noe å skryte over. Ca 10mbit ut fra modem og 40-50mbit inn til modem.

 

Dersom du får en cmts uten innebygget dhcp og tftp server må du ha det i tillegg.

 

Glemte også å si at hele kabel-tv anlegget må være retur dyktig.

 

Dersom du ikke har veldig mye peil på kabel-tv vil det også bli en del jobb for å få dette til å virke.

 

Det vil lønne seg å strekke vanlig tp kabel fordi det er billigere, raskere og mye enklere. Men i ditt tilfelle vil det bli mer jobb i starten, og et slikt nett er stort sett vedlikeholdsfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...