Gå til innhold

Spørsmål angående Sigma 50mm EX DG macro


Anbefalte innlegg

Heihei. Jeg har noen spørsmål angående linsen nevnt i tittelen.

 

For det første: Finnes det flere linser med samme navnet (Sigma 50mm EX DG Macro)? De ser bare ikke like ut på bildene. Tenker da på størrelsesforholdene på og plasseringen av logoer og div. merker på "linseveggen". Også sokkelen ser annerledes ut på de forskjellige linsene.

 

fotovideo.no og fotomagasinet.no

img_2061183916_0.jpg

 

ddmr.no

sigaf5028dg.jpg

 

For det andre: Hvor langt unna motivet må jeg være for å oppnå macroforhold 1:1? Er dette avstanden som er angitt i produktguiden som minste fokuseringsavstand (18,9 cm)?

 

For det tredje: Hvor mye utvides linsen når jeg har fokusert mest?

 

Takk på fohånd for svar!

Endret av joakim192
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Objektivet på det første bildet er nok nest siste versjon, Sigma 50mm EX Macro, til Nikon-fatning (da det har manuell blenderring). Det andre bildet viser sannsynligvis Sigma 50mm EX DG Macro i Canon-fatning eller liknende.

Jeg har ikke hørt om store forskjeller mellom objektiver med og uten DG (som vanligvis bare betyr coating tilpasset digitale kamera og ofte utgjør så godt som null forskjell), men jeg har heller ikke spurt aktivt.

 

2. Med dette objektivet oppnår du 1:1 forstørrelse ved 18,9 cm. Dette er nok oppgitt fra filmplanet/billedbrikken, og da kommer objektivet mellom igjen.

 

3. Jeg har sett 50mm makroobjektiver utvides til omtrent dobbel lengde ved 1:1, selv om jeg ikke fant noen bilder av denne Sigmaen ved første forsøk.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
For det andre: Hvor langt unna motivet må jeg være for å oppnå macroforhold 1:1? Er dette avstanden som er angitt i produktguiden som minste fokuseringsavstand (18,9 cm)?

 

For det tredje: Hvor mye utvides linsen når jeg har fokusert mest?

5952060[/snapback]

Det er som sagt 18,9cm til filmplanet, og forrige Nikonmodell sammenlignet med nåværende Canon-utgave. Filtergjengene er ca 4 cm fra moviet ved 1:1, og linsen utvides med rundt 4 cm foksert for 1:1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...