Gå til innhold

Ny hjemmeserver innspill ønskes

AlphaX

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en ny server hjemme, og ser for meg 2 alternativer.

Enten kjøpe en "proff" server typisk HP ML310 eller ML350. Eller bygge en selv.

Foreløbig ser det ut til at jeg kommer til å bygge selv, eller kjøpe ferdigbygget fra Komplett eller netshop.

Hvilken erfaringer har folk med å benytte denne type maskiner til server? Takler disse komponentene et scenario hvor de står på 24/7?

CPU blir Intel Pentium 4 640, og hovedkort Abit AW8-MAX eller Asus p5LD2.

Disker blir SATA og En Promis Raidkontroller.

OS er fremdeles uklart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva skal du bruke den til?

5947314[/snapback]

Jeg planlegger å bruke den til filserver/mailserver i hjemmenettverket mitt. Som sagt kjører jeg Promise SATA radkontroller som jeg legger datapartisjonen.

Som sagt er OS uklart men Linux eller Windows.

Skrevet

Hvis arbeidsoppgavene kun er filtjener og mailtjener, så ville jeg gått for det absolutt billigste jeg kom over. Dette er så og si ikke ressurskrevende i det hele tatt, og så lenge du er klar over eventuelle flaskehalser som PCI-bus og NIC, så er det bare å kjøre på:)

Skrevet

Det vanlige når folk setter opp sin hjemmeserver med Linux, er å sette sammen en maskin av gamle deler de har liggende. Disse durer og går gjerne flere måneder sammenhengende.

Filserver og mailserver er veldig lite ressurskrevende, jeg regner med at det gjelder Windows også.

Hvis du syns det er morsomt å pusle med data, så skrur du sammen maskinen selv og legger inn Linux.

Har du annet å bruke tiden din på, så selger Dell og kameratene deg gjerne en ferdig løsning med Windows.

Skrevet

Fult klar over mulighenten med gamle deler. Har for øyeblikket 3 stk. P3 maskiner med Linux tikkende, en P4 3,ghz som server, og 2 bærbare til diverese bruk.

Men, etterhvert som man lagrer statid mer data elektronisk så er det et reelt behov for stabil maskinvare.

I den forbindelse lurer jeg på om en slik konfigurasjon som skisert overnfor er like driftssiker som en standard server fra HP/DELL/etc.

/A.

Skrevet

Altså, når det kommer til driftsikkerhet, så er det aldri noe som er garantert.

Det er visse ting som har en større sannsynlighet for at det ryker enn andre,

f. eks. harddisker, vifter etc.

Jeg kan bare si at jeg har et gammelt msi hovedkort og en celeron 633mhz som har vært min "server/gw" de siste 3 årene, aldri vært noe tull eller nedetid med den:)

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg altså bare raskt sjekket opp om det fantes noen store kjente problemer med den hw'n jeg allerede hadde i dag, så kjøpe nye vifter/diske(er) og blåst støv av maskinen jeg velger ut: vips har du et like godt utgangspunkt for en driftssikker server som en hvilken som helst ny maskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...