Gå til innhold

Nvidia`s "Quad SLI" - tilgjengelighet


g5r

Anbefalte innlegg

Hallo, mitt første post her.

 

Har tenkt å bygge meg ny pc siden den gamle er rett og slett gammel (P4 3,2GHz, Gainward geforce 6800 128 meg), vurderer blandt annet Pentium D og PC5300 ram samt enten dette her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318630 for seiener oppgradering til 2 stykk i SLI eller dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318716 som ikke er til salgs enda og komplett vil ikke si når den blir tilgjengelig heller.

Selvfølgelig er XXX-kortet rått, men med tanke på fremtidige muligheter har ikke to slike like my å by på som quad-opplegget. Det eneste jeg finner er ferdigbygde pc-er med quad i, men jeg vil ha min egen "custom" maskin og er frustrert over at jeg ikke kan finne ut av datoen når quad blir tilgjengelig i løs vekt på det norske markedet.

Når blir den tilgjengelig i hardware-sitt søkemotor heller ikke kjent...

 

Noen som vet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det blir heftig, hele maskinen. Skal bruke (til nå med enkel xxx kort) ca 25 tusen på det, hvis nødvendig 30 eller mer.

Prosessoren blir enten denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317095

eller denne

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317096

Mest sannsynlig den første, nesten ni tusen bare for en prosessor er vel overkill, men det skal være bra maskin og så mye som jeg forstår er ytelsen på grafikkortet (fps med gitt grafikkinstilling) mer avhengig av kortet, mens load-tiden er knyttet opp imot cpu. Da jeg spiller DoD:S så ligger den vel på 50% kapasitet, samme med Doom III men kan hoppe litt over 50 av og til spesielt ved oppstart. Hva en D prosessor skal klare har jeg ikke anelse :ermm:

Men at det skal være "heftig" med enten to xxx kort eller quad, så er det faktisk med tanken på å spare penger og ikke kjøpe ny maskin hver gang noe litt krevende spill kommer. Det er jo selvfølgelig en smakssak.

Dere kan kikke på en litt sketchy handleliste jeg har laget

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...9C-A2EF6BD4B230

Hovedkortet for det hele finnes her:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Vil gjerne ta imot kritikk og anbefalinger, jeg er ikke ekspert i dette :)

Lenke til kommentar
Vil gjerne ta imot kritikk og anbefalinger, jeg er ikke ekspert i dette  :)

5899862[/snapback]

 

Først og fremst, jeg har ikke peiling på Intel, men regner med de holder seg til ddr2 og socket 775 en stund fremover.

 

Siden du vil ha en maskin som yter rimelig bra til fremtidens spill, ville jeg kanskje kjøpt en Pentium 840\950 og klokket denne opp til en modell eller to høyere(sparer litt penger der vet du ;) )

 

Så ville jeg kanskje ha satset på et\to skjermkort nå, og vente 6 mnd'er til de to neste skjermkortene, slik at du sparer litt penger der.

 

 

Og ikke for å disse folk, men dette kommer sikkert til å bli varmt, og da liker du sikkert like lite som det jeg gjør, en illsint vifte på 6000 rpm, så da kjøper vi vannkjøling.

 

Bytt ut den brenneren du har valgt og bruk de pengene på en benq 1640 heller.

Lenke til kommentar

Som sagt er dette en "sketchliste" og ja det er riktig at et skjermkort først og så en til senere, hvis det blir "quad" så blir det to først, to til senere :D

Men .... hvis noen har peiling når quad blir tilgjengelig ghadde det vært greit å vite. jeg kan vente en måned eller to, men de må for fakerten bli tilgjengelige før "HL2: episode one" kommer ut! :thumbup:

 

Brenneren skjal jeg se på, har ikke bestemt meg enda. Må bare ha den for å installere windows, resten går via lan/nett/minnepinne.

 

Om kjøling så ble jeg imponert at kabinettet som jeg har valgt har plass til FIRE 120 vifter, selv om det er et midi kabinett,

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312458&view=detailed

eller så sier Komplett i alle fall.

Blir nok vannjøling senere, kan tenke meg hvordan quad med 4 vifter vil hyle på full effekt. Har nå vannkjølt maskin og veldig modifisert kabinett. Midi og, fikk ikke plass til 120 radiatoren hverken foran eller bak, så festet den på sidelokket :D

cpu og gpu nå vannkjølt, p4`en ligger på rolige 32-35 grader idle.

Så det blir luftkjøling først.

 

Siden du vil ha en maskin som yter rimelig bra til fremtidens spill, ville jeg kanskje kjøpt en Pentium 840\950

 

Hva socket/modell er dette?

Lenke til kommentar

Litt merkelig valg av deler må jeg si.. Hvorfor vil du ha pentium og ikke amd? Du må regne med at skjermkort detter minst 50% i pris over et halvt år. Hvis to dual kort koster, la oss si 14000 så har du tapt 7000.-. Skjermen ville jeg heller ha gått for en 20" widescreen typ Nec20gwx2, uansett å kjøre quad sli på 1600x1200 er overkill. Hvis du vil ha en rask pc javnt over gå for dissa i sli: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317389 =6500.- legg heller penger på en amd x2 + et asus a8n32sliDlx + corsair 2048mb 3500LL ram + noen raptor disker. Deler du OS, spill og nedlasting over noen raske raptor eller sata300 disker får du en pc som oppleves som dobbelt så rask. Bare folk med bedre økonomi en snøring på pc som kjøper det som er råest nå. Innen et år kommer directX10 og da må du ha nye skjermkort uansett.

 

Og for sorte skaff deg et LianLi kabinett.

Lenke til kommentar
Om kjøling så ble jeg imponert at kabinettet som jeg har valgt har plass til FIRE 120 vifter, selv om det er et midi kabinett,

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312458&view=detailed

eller så sier Komplett i alle fall.

Blir nok vannjøling senere, kan tenke meg hvordan quad med 4 vifter vil hyle på full effekt. Har nå vannkjølt maskin og veldig modifisert kabinett. Midi og, fikk ikke plass til 120 radiatoren hverken foran eller bak, så festet den på sidelokket  :D

cpu og gpu nå vannkjølt, p4`en ligger på rolige 32-35 grader idle.

Så det blir luftkjøling først.

5900367[/snapback]

 

Det er vel en kopi av Cooler Master Stacker kabinettet det du har linket til der, og der er jo rimelig stort da, det går ivertfall ikke under kategorien midi tower hos meg ivertfall.

Lenke til kommentar
Litt merkelig valg av deler må jeg si.. Hvorfor vil du ha pentium og ikke amd?

 

Kan nok ta feil men Intel, Nforce 4 intl edition og geforce passer like bra som amd, amd brikkesett og radeon.

Mange mener at amd er mer produktiv, men kan noen gi meg link til noen tester?

 

må regne med at skjermkort detter minst 50% i pris over et halvt år.

 

Dette er ikke sant. Ikke engang i løpet av to år kunne noe slik skje med quad, xxx kort KANSKJE.

 

 

Vel jeg er uenig siden ja den koster mindre men den ligger også ca 30-40% under på ytelse. Se her:

 

Pris: kr 2.995

Grafisk prosessor / leverandør NVIDIA GeForce 7800 GT

Kjerneklokkehastighet 450 MHz

Installert videominne 512 MB

Teknologi GDDR3 SDRAM 256-bit

Memory Clock Speed 1.3 GHz Egenskaper Nvidia SLI Multi-GPU Technology

 

Mot:

 

Pris: kr 5.595

Grafisk prosessor / leverandør NVIDIA GeForce 7900 GTX

Kjerneklokkehastighet 700 MHz

RAMDAC-klokkehastighet 400 MHz

Installert videominne 512 MB

Teknologi GDDR3 SDRAM 256-bit

Memory Clock Speed 1.8 GHz

Egenskaper Nvidia SLI Multi-GPU Technology

 

Forskjell: kr 2600

Kjerne 36% mer, altså 250MHz mer

Minne 28% mer altså 500MHz

 

Faktisk så er prisen veldig representativ i forhold til ytelse, og med tanke på at de skal være i SLI senere så vil prisen stemme nok veldig godt i forhold til ytelsen. Får nok se hvor mye xxx detter i pris over tid.

 

corsair 2048mb 3500LL ram

 

Uenig her, med tanke på fremtidig utvielse er bufret 5300 minne rakett.

 

Innen et år kommer directX10 og da må du ha nye skjermkort uansett.

 

Hvis ikke dette blir fikset med bios-update til kortene da. Vanligvis er dette et godt samspill mellom hardwareprodusentene og microsoft, som f eks noen ting idag er allrede spesialbygd for Vista.

Hvis jeg skal DA kjøpe nye kort atter en gang blir det i allefall penger nedi vasken så fremtidig utvidelse og faktisk sparing av penger er noe som jeg vil oppnå.

 

raptor eller sata300 disker

 

Gjort. Tenkte egentlig en 15000 cheetah men er enda ikke sikker om det. I teorien skal den være lynrask.

Lenke til kommentar
Innen et år kommer directX10 og da må du ha nye skjermkort uansett.

 

Hvis ikke dette blir fikset med bios-update til kortene da. Vanligvis er dette et godt samspill mellom hardwareprodusentene og microsoft, som f eks noen ting idag er allrede spesialbygd for Vista.

Hvis jeg skal DA kjøpe nye kort atter en gang blir det i allefall penger nedi vasken så fremtidig utvidelse og faktisk sparing av penger er noe som jeg vil oppnå.

 

5902616[/snapback]

 

DX10 må vel være hw støttet, så de skjermkortene som er på markedet kan vel ikke bare oppgraderes med en BIOS og så får du vips DX10 :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva socket/modell er dette?

5900367[/snapback]

 

Socket 775, modell kan jeg svært lite om, så forskjellen mellom 8xx-serien og 9xx-serien vet jeg nada om.

5900495[/snapback]

 

Største forskjellen er at 9xx-serien har 65nm kjerne, mot 8xx-serien som har 90nm kjerne, pluss at cache-mengden er doblet(fra 2x1mb til 2x2mb)

 

Jeg er litt usikker på om det i det hele tatt kommer ut kort med 2x7900gtx i løsvekt. Det kommer uansett til å ta litt tid og koste umenneskelig mye, så jeg ville tatt en titt på den her: http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10208

Spør du meg så virker det som et svært billig oppsett, det er jo tross alt quad sli :yes:

Lenke til kommentar

Ja ganske "billig", men de må for helvete si hvor my quad koster! 6stk på lager står det, klikker man på "info" så står det ingenting der.

 

Har som sagt tidligere skrevet til komplett og spurt, men de vil ikke en gang si i hvilket årstid i år eller neste år den kommer! Så måtte jeg skrive til xfx og spørre de siden de er produsenten. På xfx-siden stod det ingenting om quad, ikke engang en "teaser". :wallbash::realmad:

Men hvordan i all verden selger de maskinen med noe de ikke har? Har også hørt at inntil nå så er det kun ferdigbygde maskiner man får med quad, noen ryker var om dell`s enerett men der er bare BS. Vil ikke de ha pengene mine?? :D

Lenke til kommentar
Ja ganske "billig", men de må for helvete si hvor my quad koster! 6stk på lager står det, klikker man på "info" så står det ingenting der.

 

Har som sagt tidligere skrevet til komplett og spurt, men de vil ikke en gang si i hvilket årstid i år eller neste år den kommer! Så måtte jeg skrive til xfx og spørre de siden de er produsenten. På xfx-siden stod det ingenting om quad, ikke engang en "teaser".  :wallbash:  :realmad:

Men hvordan i all verden selger de maskinen med noe de ikke har? Har også hørt at inntil nå så er det kun ferdigbygde maskiner man får med quad, noen ryker var om dell`s enerett men der er bare BS. Vil ikke de ha pengene mine??  :D

5902858[/snapback]

 

Vel, som jeg skrev over, det er ikke en gang sikkert at de vil selges i løsvekt, men kun i ferdigbygde maskiner. ASUS har jo tidligere kommet med slik "ekstremutgaver", som med 2x7800gt på et kort. Det var veldig begrenset antall som ble produsert da...

Lenke til kommentar
DX10 må vel være hw støttet, så de skjermkortene som er på markedet kan vel ikke bare oppgraderes med en BIOS og så får du vips DX10
Dette stemmer.. Et kort du kjøper idag støtter hverken DX10 eller shadermodel4.0. Mulig noen av funksjonene kan emuleres men da kjører det sannsynligvis meget sakte selv med grommekort. Jeg er skeptisk til å gjøre noen store innkjøp, vil vente til Vista har kommet og helst vært på markedet en stund.
Lenke til kommentar

skal du få plass til faenskapen så passer jo kabinettet som stod i en nyhet på hw.no forleden dag bra =)

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC343B

 

og tåler du litt støy vedder jeg på at overklokk lager en dugelig kompressor til å kjøle monsteret. Ha det gøy og ta noen bilder og kjør noen benchmarker om du kjøper denne maskinen

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
skal du få plass til faenskapen så passer jo kabinettet som stod i en nyhet på hw.no forleden dag bra =)

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC343B

 

og tåler du litt støy vedder jeg på at overklokk lager en dugelig kompressor til å kjøle monsteret. Ha det gøy og ta noen bilder og kjør noen benchmarker om du kjøper denne maskinen

5905443[/snapback]

 

 

Nei helsike... hvis ikke jeg skal bo i det kabinettet :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...