Gå til innhold

Notebook Hardware Control kjører ikke optimalt


Anbefalte innlegg

Har installert Notebook Hardware Control på PC'en, men når jeg kjører på strøm hopper den plutselig ned til 1 GHZ, selv om programmetet er satt til "Max performance" (se vedlegg). Har aldri brukt programmet før, så har ikke så god kjennskap til det. Da jeg kjørte Battlefield 2, kjørte den fortsatt på 1 GHZ (justerte seg ikke opp).

 

Skal det være slik?

post-10514-1144611986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjalp dessverre ikke. Står på 2.00 GHz i begynnelsen, men hopper ned til 1.0 GHz etter hvert.

5898175[/snapback]

Fikk du problemer med å spille Battlefield 2? Cpuhastigheten skal tilpasse seg automatisk avhengig av belastning. Det er ikke meningen at cpu skal kjøre på fullt hele tiden selv om programmet er satt til "max perfomance" (Edit: Feil. Cpuhastigheten skal alltid kjøre på maks hastighet når programmet er satt til "max perfomance")

 

Min. Multiplier er satt til 6x. Du kan prøve å endre denne til 12x. (Men jeg vil ikke anbefale å tvinge cpu til å kjøre på maks hastighet)

Endret av ohn
Lenke til kommentar

Den kan kun justeres til 11. Uansett, hvorfor anbefaler du ikke å kjøre på 12x hele tiden? Det er vel det den gjør hvis jeg lukker programmet?

 

Prøvde egentlig bare BF2 bittelitt, for å se om den stilte seg ned. Kanskje den stiller seg opp hvis jeg spiller mer. Men, "alt" vil vel gå raskere hvis jeg kjører på 2 GHz kontra 1 GHz? Ser ikke at den stiller seg opp hvis jeg f.eks kjører noen småprogrammer som får den til å arbeide litt.

 

Men dere som bruker dette programmet, er dette normalt? Står deres også på 1 GHz, selv om dere har satt den til "Max performance"?

Lenke til kommentar

PC'en er en Acer TM 8204 (Ati X1600, Intel Core Duo T2500, 2048 MB RAM). Testet med 3DMark '05 med og uten Notebook Hardware Control i bakgrunnen. Merk, NHC er satt til "Max performance". Kjørte med "vanlige" programmer i bakgrunnen, men kjørte begge testene fra en fersk restart, altså helt likt utgangspunkt.

 

Med NHC: 4135 poeng

Uten NHC: 4408 poeng

 

Det skiller jo nesten 300 poeng! :(

 

Og en liten avsporing til slutt; vil si meg godt fornøyd med resultatet. Får nok høyere poengsum når jeg avslutter flere av prosessene som kjører i bakgrunnen :)

Lenke til kommentar
Nei, ikke særlig mye. Men poenget er at det blir NOE dårligere, for det skal jo virke optimalt.

5904650[/snapback]

 

Skjønner det men syntes heller du bør sette fokus på hvordan maskinen oppfører seg under spilling.

 

Hvis Notebook Hardware Control ikke oppfører seg som du vil under spilling, så er det jo bare å deaktivere det når du spiller...

 

Poenget med programmet er at det virker under vanlig surfing, og at du da sparer strøm og støy da...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jepp. Kommer til å deaktivere det under spilling, men allikevel, det er jo bedre å slippe å gjøre dette. Står jo på "Max performance", og det bør jeg være en innstilling som gjør at den kjører på 2.00 GHz når jeg vil, det er vel det som er problemet.

 

Og hvis jeg plutselig kjører et veldig tungt program, så er det jo bedre at NHC kjører optimalt, i stedet for at jeg må avslutte det. Som sagt, det er ikke verdens undergang, men hadde vært fint å få det til.... Men det går jo tydeligvis ikke :p

 

Dere andre som kjører dette programmet, hopper prosessorhastigheten ned for dere, selv om innstillingene står på "Max performance"? Må jo være noen som kjører dette :yes:

Lenke til kommentar
Jepp. Kommer til å deaktivere det under spilling, men allikevel, det er jo bedre å slippe å gjøre dette. Står jo på "Max performance", og det bør jeg være en innstilling som gjør at den kjører på 2.00 GHz når jeg vil, det er vel det som er problemet.

 

Og hvis jeg plutselig kjører et veldig tungt program, så er det jo bedre at NHC kjører optimalt, i stedet for at jeg må avslutte det. Som sagt, det er ikke verdens undergang, men hadde vært fint å få det til.... Men det går jo tydeligvis ikke :p

 

Dere andre som kjører dette programmet, hopper prosessorhastigheten ned for dere, selv om innstillingene står på "Max performance"? Må jo være noen som kjører dette  :yes:

5908222[/snapback]

Når du velger "Max performance" skal programmet kjøre på maks cpuhastighet hele tiden (2 GHz i ditt tilfelle). Så der er det noe som ikke stemmer. Du kjører ikke et strømstyringsprogram fra Acer som overkjører NHC? Dersom NHC aldri setter opp cpuhastigheten ved tung belastning så er det selvfølgelig uheldig.

 

Du spurte hva som skjer når du ikke kjører NHC, og da vil cpuhastigheten bli regulert dynamisk fra laveste til høyeste hastighet avhengig av behov.

 

Jeg har ikke testet 3DMark med og uten NHC, men jeg kan prøve det. Det burde ikke gi negative (eller positive) utslag (av betydning) når det er satt til "max perfomance".

 

Edit:

Du kan også se her:

http://www.pbus-167.com/chc_guid.htm#anchor_cpu_speed

(Grunnen til at jeg bruker NHC er for å regulere voltstyrken slik at vifta går sjeldnere.)

 

Edit2:

Jeg fikk samme resultat i 3DMark '01 (+/- 10 poeng) uavhengig om NHC kjørte, og om NHC var satt til "max perfomance" eller "dynamic switching".

Endret av ohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...